Gå til innhold

Charset error senere i skriptet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et system knyttet til en database finnes det ca. fjorten steder det er teoretisk mulig å definere charset og dersom en av disse ikke stemmer overens med de andre, så er det trøbbel på gang.

- html

- http-headers

- I databasen

- Databasekoblingen

- Hva filene er lagret som

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
I et system knyttet til en database finnes det ca. fjorten steder det er teoretisk mulig å definere charset og dersom en av disse ikke stemmer overens med de andre, så er det trøbbel på gang.

- html

- http-headers

- I databasen

- Databasekoblingen

- Hva filene er lagret som

Takk!

Ja jeg kjører samme charset i Mysql som på header og css. Jeg bruker Dreamweaver, og der ser det ut til at når man lager nytt script, da i php, så lager den også charset? Page properties var iallefall annen charset enn resten av filene, og ser ut til at det har løst problemet når jeg fikset det der. Det jeg da undrer på, er om dette blir lagret et eller annet sted, der man fysisk kan se det i filen, uten å sjekke page properties?

Lenke til kommentar

Beklager, Rematusen - men du aner ikke hva du snakker om. utf8_encode() er én funksjon og ikke en løsning på så veldig mye. Du er en forbanna nybegynner, som hoppa rett på mafiabølgen og man har ikke noe grunnlag til å gi råd, med mindre man sitter å programmerer 3-5 timer om dagen. Se å stikk av.

Å sitte å programere 3-5 timer om dagen er helt bortkastet! Da har du virkelig store fritidsproblemer. Et forslag til dere som driver med sånt: Få dere et liv.
Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Lurer på hva som eventuelt kan forårsake at det kan oppstå feil i charset når man echoer info ut uti skriptet. Har undret veldig over dette igrunn.

Beklager, Rematusen - men du aner ikke hva du snakker om. utf8_encode() er én funksjon og ikke en løsning på så veldig mye. Du er en forbanna nybegynner, som hoppa rett på mafiabølgen og man har ikke noe grunnlag til å gi råd, med mindre man sitter å programmerer 3-5 timer om dagen. Se å stikk av.

Å sitte å programere 3-5 timer om dagen er helt bortkastet! Da har du virkelig store fritidsproblemer. Et forslag til dere som driver med sånt: Få dere et liv.

Akkurat hva som forusaker problemet, kan være mye.

Men vis du ikke orker å streve med å finne feilen, pleier utf8_encode() å fungere. (vis det er problemer med tegn)

Nei jonas, jeg er ikke en nybegynner! Har drevet med php en god stund nå, så stikk av selv.

Endret av Rematusen
Lenke til kommentar

Du kan for alt jeg vet ha drevet med programmering i 10 hele år, men du er fortsatt på nivået med en nybegynner. Du eier ikke debuggings-egenskaper, du spør om helt grunnleggende ting og du gir ut dårlige råd. Og i likhet med alle andre mafiaspirer som har kommet gjennom her, så prøver du å heve deg over det nivået du egentlig er på og de som faktisk er over ditt nivå, og du nekter å ta imot råd og kritikk.

Edit: Fra 2 år til en god stund?

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Du kan for alt jeg vet ha drevet med programmering i 10 hele år, men du er fortsatt på nivået med en nybegynner. Du eier ikke debuggings-egenskaper, du spør om helt grunnleggende ting og du gir ut dårlige råd. Og i likhet med alle andre mafiaspirer som har kommet gjennom her, så prøver du å heve deg over det nivået du egentlig er på og de som faktisk er over ditt nivå, og du nekter å ta imot råd og kritikk.

Edit: Fra 2 år til en god stund?

Ja, 2 år ++.

Hva har du å refferere til, at jeg er på nivå med en nybegynner??

Hva mener du er en nybegynner i php?

Lenke til kommentar

En nybegynner er ..

- En som mangler helt grunnleggende forståelse for språket.

- En som ikke klarer å løse grunnleggende problemer selv, f.eks. lese feilmeldinger eller vha. google.

- En som dermed heller ikke vet hvordan å stille gode spørsmål eller la seg hjelpe.

- En som nekter å ta til seg råd og negativ kritikk.

Jeg kan referere til følgende spørsmål, postet av deg.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1008132&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1008291&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1009204&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1011816&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1014483&hl=

Samtlige av punktene jeg listet opp tidligere kan relateres til deg. Enhver som har programmert i 2+ år ville glatt løst alle dine problemstillinger på null-komma-niks.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Nei jonas, jeg er ikke en nybegynner! Har drevet med php i 2 år, så stikk av selv.

Ja, for når man har jobbet med PHP i to år så må man jo være ekspert :yes: Mangel på selvinsikt gjør vel at det er poengløst å kommentere kunnskapsnivå her, men altså ærligtalt, du slenger ut en funksjon og sier det er en fiks. Det er først og fremst en falsk fiks. utf8_encoding konverterer ISO-8859-1 til UTF-8, og fungerer det bra så kunne man fort ha holdt seg til ISO-8859-1 i utgangspunktet og spart seg problemene (og litt plass). Dessuten er det ikke det svaret trådstarter er ute etter, noe du selv utrolig nok siterer ...

PS: Er det forresten php_user, medusa1414 eller creAtiive jeg egentlig skal kalle deg?

Lenke til kommentar
Nei jonas, jeg er ikke en nybegynner! Har drevet med php i 2 år, så stikk av selv.

Ja, for når man har jobbet med PHP i to år så må man jo være ekspert :yes: Mangel på selvinsikt gjør vel at det er poengløst å kommentere kunnskapsnivå her, men altså ærligtalt, du slenger ut en funksjon og sier det er en fiks. Det er først og fremst en falsk fiks. utf8_encoding konverterer ISO-8859-1 til UTF-8, og fungerer det bra så kunne man fort ha holdt seg til ISO-8859-1 i utgangspunktet og spart seg problemene (og litt plass). Dessuten er det ikke det svaret trådstarter er ute etter, noe du selv utrolig nok siterer ...

PS: Er det forresten php_user, medusa1414 eller creAtiive jeg egentlig skal kalle deg?

Hvorfor det?

Bare kall meg hva du vil du;)

Da sier jeg at du og jonas er samme brukere :)

Samtlige av punktene jeg listet opp tidligere kan relateres til deg. Enhver som har programmert i 2+ år ville glatt løst alle dine problemstillinger på null-komma-niks.

Løser ikke akkurat problemer hver dag..

Og noen ganger er det uke(er) mellom hver gang jeg programerer noe. /dager

Endret av Rematusen
Lenke til kommentar

Å herre ...

Du er ikke en nybegynner fordi du har drevet på så lenge, og samtidig nybegynner fordi du i egentlig ikke programmere så mye?

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Å herre ...

Du er ikke en nybegynner fordi du har drevet på så lenge, og samtidig nybegynner fordi du i egentlig ikke programmere så mye?

Her kommer da min mening om fritids inn i bildet..

Men vis du leste den tråden, så du at jeg mente ungdommer. Ikke de som har det som jobb!

Lenke til kommentar

Det jeg derimot er, er en nybegynner. Jeg har drevet med php over lengre tid, og lærer meg ting her og der, men det er en del huller på debugging og regler osv.

Derfor jeg er nystartet på informasjonssystem og it-ledelse ved høgskolen nå for å fylle de hullene og arbeide meg til en god strategi for debugging og feilsøking. Noe jeg kan veldig lite om.

Om det er noen som kjenner til gode strategier for å feilsøke så gjerne dele =) Ivrer etter lærdom her.

Lenke til kommentar

Men vis du leste den tråden, så du at jeg mente ungdommer. Ikke de som har det som jobb!

Jeg ser ikke helt hvordan det er relevant til diskusjon, jeg har enda ikke begynt å kritisere de fullstendig idiotiske og umodne holdningene dine enda, men det kan vi godt gå inn på også. Hvorfor er det galt når ungdommer har en interesse, men ikke når voksne har det? (Du har kanskje ikke helt fattet forskjellen mellom jobb kontra interesser. I den voksne verden handler ikke alt om penger, man jobber faktisk med det som interesserer en.)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan det er relevant til diskusjon, jeg har enda ikke begynt å kritisere de fullstendig idiotiske og umodne holdningene dine enda, men det kan vi godt gå inn på også. Hvorfor er det galt når ungdommer har en interesse, men ikke når voksne har det? (Du har kanskje ikke helt fattet forskjellen mellom jobb kontra interesser. I den voksne verden handler ikke alt om penger, man jobber faktisk med det som interesserer deg.)

Å herre..

Vel, ungdommer har litt å finne på- i forhold til voksne.

Slik som f. eks: trening, gå ut, skole, venner, feste.. osv.. LOL.

Men vis man har det som hobby, interesse - så ser jeg ikke noe galt i det. :tease:

Lenke til kommentar
Å herre..

Original, du.

Men vis man har det som hobby, interesse - så ser jeg ikke noe galt i det. :tease:

Hva i all verden tror du ungdommer som programmerer 3-5 timer hver dag har? Jo, nettopp - en hobby/interesse!

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Å herre..

Original, du.

Ja, faktisk- jeg er det. :whistle:

Hva i all verden tror du ungdommer som programmerer 3-5 timer hver dag har? Jo, nettopp - en hobby/interesse!

"glemte" du lese siste setningen? :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...