Gå til innhold

Breddefotball! - også for de som er gode?

sir_alex

Anbefalte innlegg

Hei

Kan ikke se at dette har blitt tatt opp noen gang.

Har i flere år sittet å sett at gode talenter i norsk fotball har forsvunnet over til andre interesser pga manglende utfordringer i klubben sin. Ofte på prunn av breddefotballen også.

Flere ganger må spillere innfinne seg på benken på bekostning av (beklager språkbruken) mindre gode spillere som etter NFF's mening skal prioriteres.

For at det ikke skal bli for stor oppstandelse forårsaket av mine uttalelser vil jeg til mitt forsvar si at denne gruppen av spillere for all del er en viktig del av fotballen den også. Men det bør da være rom for alle, også de gode.

Jeg mener ikke at minde talentfulle spillere skal utelukkes fra fotballen, men at de virkelige talentene også må legges merke til og prioriteres. Stabæk prøvde seg for noen år tilbake med en såkalt elite-guttelag der de hantet de beste talentene fra distriktet i et forsøk på å forstre frem en gruppe med gode spillere. Men ikke uventet ble denne planen lagt på is etter massive protester bla fra NFF som mente på at dette skadet breddefotballen.

Samme NFF har som målsetting at Norge skal bli en av Europas 10. beste fotballnasjon, noe som er fullstendig umulig om man gelmmer å satse på talentene som finnes i dette landet. En god kamerat av meg sier at er du god nok, er du gammel nok. Dette sier ganske mye i denne saken.

Det rare med hele denne tråden er at min tankegang i denne saken er seriøst påvirket av at Tommy Svindal Larsen vel fortsatt er Norges største talent.

Ønsker masse tilbakemelding på dette, fra uenige og enige. Si ditt syn på denne saken. Dette trenger publisitet.

Hilsen

Sørlendingen sir_alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det han mener er at spillere som godt mulig kunne nådd veldig langt, ofte må vike plassen til mindre gode spillere. Dette er fordi rettningslinjene sier at alle skal få spille like mye. Idretten skal jo alltid bare være lek og gøy vet du!

Men det er klart Norge aldri kommer til å bli et av europas 10 største fotballnasjoner dersom det viktigste skal være å beholde "leken". Personlig synes jeg det er helt ok å ha et lag for de aller beste spillerne, og et lag for de som ikke når helt opp. Dette burde startes i tidlig alder, for etter min mening er det for sent å spisse idrett i 13/14 års alderen. Dette gjør de i så og si alle andre land, bare ikke Norge. Hvordan tror dere Island har fått så mange proffer i forhold til innbyggertallet?

Jeg sier ikke dette fordi jeg har vært veldig god selv, og ikke fått den negative beskjeden om at jeg ikke er tatt ut denne gangen heller. Snarere tvert imot! Jeg var aldri fast på noe lag, og aldri en av de beste. Jeg er fullstendig klar over at det er demotiverende å ikke bli tatt ut på det beste laget, men hvordan skal spillere lære seg alvoret at fotballen hvis det alltid skal være likt for alle?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Det er godt at flere meddeler sitt syn på denne saken. Synes som sagt at dette får særdeles for liten publisitet.

Selv har jeg erfaring fra trener-yrket og tidligere fotball-dommer. ( Har planer om å fortsette "trener-karrieren" når ungen blir gammel nok til å tåle litt hard trening.) for de som lurer: JA, jeg har en unge som er ganske god til å spille fotball, kan med riktig trening nå et stykke. Men det styrer han selv. Og ja jeg har også en unge til som er en katastrofe på banen. Men begge elsker å spille. Og det skal være rom for begge. Men på sikt ikke nødvendigvis på samme nivå.

Har sett meg ut noen mulige løsninger på hvordan man kan sile ut de gode talentene:

1. Starte med teknisk trening fra 8-års alderen.

2. Spillerne finner sine posisjoner naturlig. Har man en spiller som er spiss av natur, legger han seg ikke i forsvar.

3. La ungene få prøve seg på høyere nivå hvis de ønsker, det lærer de av.

Flere forslag?? Tas i mot med takk:

Sørlending

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...