Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan finner jeg en bra fastlege?


magicgunnar

Anbefalte innlegg

Da fastlegeordningen startet var jeg student på blindern og det var da enkelt og greit å velge fastlege på helsetjenesten der. Nå er jeg ikke student lenger og tenker at det kanskje er på tide å bytte fastlege, vet ikke om jeg blir kastet ut av studenthelsetjenesten, de tjener jo penger på at jeg står på listene deres, men på nettsidene deres står det klart og tydelig at jeg ikke kan ha dem som fastlege når jeg ikke er student lenger. Jeg har foreløpig bare vært til fastlegen min for å ta vaksiner og har heller ikke nå noe presserende behov for en fastlege, men det er jo veldig greit å ha ting i orden om jeg skulle trenge det.

 

I prinsippet er det enkelt å bytte fastlege, hos nav får man en pen oversikt over alle som har ledige plasser. Men jeg er kresen og vil ikke til hvem som helst, jeg vil ha en sympatisk person som jeg kan føle at jeg er på bølgelengde med. Det er nok ingen fastleger som legger ut videointervjuer av seg på youtube, så derfor lurer jeg på om det er noen her som har tips til hvordan jeg kan finne en bra fastlege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også bytte fastlege på "Min side" på norge.no.

 

Jeg husker jeg valgte i utgangspunktet en fastlege som var spesialist i alménmedisin uten at det er noen garanti for at det er en flinkere lege. Nei, du får vel høre deg om hva ryktet sier. Du bør vel tenke litt over om du vil ha en kvinnelig eller mannlig i tilfelle "intime" undersøkelser også.

Lenke til kommentar
I prinsippet er det enkelt å bytte fastlege, hos nav får man en pen oversikt over alle som har ledige plasser. Men jeg er kresen og vil ikke til hvem som helst, jeg vil ha en sympatisk person som jeg kan føle at jeg er på bølgelengde med. Det er nok ingen fastleger som legger ut videointervjuer av seg på youtube, så derfor lurer jeg på om det er noen her som har tips til hvordan jeg kan finne en bra fastlege?

Hahaha! Jeg datt av stolen... :wee:

Good hunting!

Lenke til kommentar
Synd å si det, men de beste er de som ikke har ledig plass desverre.

Tror ikke dette gjelder alle. Jeg har en fastlege med mange pasienter og full liste. Han klarer bare å fikse de mest kjente sykdommene, som høyt blodtrykk. Resten av alle de rare sykdommene og plagene mine sitter han bare og klør seg i hue over.

 

Allmennleger = hestedoktorer

Lenke til kommentar

Å finne en god lege er enkelt. Finn ut alle som har ledig plass i nærheten av deg. Så bestiller du en dobbelt-time hos hver av dem. Så drar du ut og foretar et godt gammeldags intervju.

 

Man må på intervju for å få jobb på macdonalds. Det er det minste du burde gjøre med legen din. Du kan også høre med andre om hvilken lege de har og om de er fornøyd med vedkommende.

 

Spør rett ut: "Hvorfor skal du FÅ LOV til å behandle meg?"

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Synd å si det, men de beste er de som ikke har ledig plass desverre.

Tror ikke dette gjelder alle. Jeg har en fastlege med mange pasienter og full liste. Han klarer bare å fikse de mest kjente sykdommene, som høyt blodtrykk. Resten av alle de rare sykdommene og plagene mine sitter han bare og klør seg i hue over.

 

Allmennleger = hestedoktorer

 

Et spørsmål: hvis du er så misfornøyed med fastlegen, hvorfor bytter du så ikke??

Lenke til kommentar
Synd å si det, men de beste er de som ikke har ledig plass desverre.

Tror ikke dette gjelder alle. Jeg har en fastlege med mange pasienter og full liste. Han klarer bare å fikse de mest kjente sykdommene, som høyt blodtrykk. Resten av alle de rare sykdommene og plagene mine sitter han bare og klør seg i hue over.

 

Allmennleger = hestedoktorer

 

Et spørsmål: hvis du er så misfornøyed med fastlegen, hvorfor bytter du så ikke??

Det er jo ikke bare å bytte, man vil jo gjerne finne en en blir fornøyd med! Og hvordan finner man det?

Lenke til kommentar

Om dere bor i Trondheim så er ihvertfall Bjarne Austad ved Sjøsiden Legesenter meget meget bra! :) Han har god peiling på det meste og er også veldig ung. Så han er ingen tørrpinn og smiler hele tiden. Noe som får en til å faktisk å ha lyst til å føre en samtale med han. Det samme kan jeg ikke se for mange andre fastleger rundt omkring.

Lenke til kommentar
Spør rett ut: "Hvorfor skal du FÅ LOV til å behandle meg?"
Wicked Lars, har vel strengt tatt aldri tenkt på det på den måten, skal jeg faen meg gjøre.

Jeg blir nødt til å bytte fastlege nå selv siden jeg har flyttet og greier så jeg skal prøve meg på den der jeg :wee:

Man tar som regel legen litt på senga når man spør slik. De fleste er bare vant med at folk tar til takke med det de får. Ulempen med metoden min er jo at du må betale for å få "intervju" med legen da, men kjemi har så mye å si på hvordan det er å gå til legen at alt i alt så er det verd det mener jeg.
Lenke til kommentar
Man tar som regel legen litt på senga når man spør slik. De fleste er bare vant med at folk tar til takke med det de får. Ulempen med metoden min er jo at du må betale for å få "intervju" med legen da, men kjemi har så mye å si på hvordan det er å gå til legen at alt i alt så er det verd det mener jeg.
Er da ikke store summen en må betale for legetimen da i form av egenandel da men ja, det er nok ingen dum fremgangsmåte.
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har samme "problem". Byttet fastlege tidligere i år pga. flytting. For litt siden måtte jeg besøke fyren, og han var skikkelig...rar. Sa nesten ingenting og gjorde masse rare grimaser.

 

I dag byttet jeg igjen, men jeg aner jo ikke om han nye er noe bedre.

 

Det burde vært et forum/sted der man kunne dele erfaringer om leger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...