Arve Systad Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg syns akam.no er en del av årsaken til at den type butikker går tapt. Jeg er nybegynner - kan så å si minimalt om foto - lurer jeg på noe - går jeg til akam.no. Her finner jeg svarene. Og når jeg har fått info er det nu vel det samme hvor jeg kjøper objektivet/kamera/etc. Men hadde det ikke vært for akam.no hadde jeg nok vært oftere på den slags "kunnskapsbutikker". Et godt poeng eigentleg. Etter at folk har blitt vant med Internett, og har blitt flinke å finne det dei vil av informasjon her, så blir behovet for kompetanse i butikkane mindre - rett og slett fordi folk veit akkurat kva dei vil ha før dei kjøper ting, og deretter er jo pris stort sett det einaste du kan vurdere ein butikk på. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Ryktene går vel på at de skal pusse opp! har ikke de en helt rå frontier 390 der oppe?Siste jeg var innom der så det ikke ut der. håper nye folk får opp en skikkelig fotobutikk. velger å tro at de ikke kvitter seg med labben, siden den er så fet! å alle med respekt for seg selv, velger å benytte den:) hvist det er proffe folk bak rattet på maskinen! Jepp, jeg har ikke smugtitta mye, men jeg var litt bekymra for at hele det analoge fotomarkedet i Norge var i ferd med å trekke sitt siste åndedrag mtp nesten null salg av nytt utstyr og at Elitefoto vel er den eneste butikken i Trondheim sentrum som lagerfører annet enn 135-format film og annet enn billig C-41. Vanskelig å finne brukbart printerpapir også, forresten, men det er mer kurant å handle på nett, da. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Et godt poeng eigentleg. Etter at folk har blitt vant med Internett, og har blitt flinke å finne det dei vil av informasjon her, så blir behovet for kompetanse i butikkane mindre - rett og slett fordi folk veit akkurat kva dei vil ha før dei kjøper ting, og deretter er jo pris stort sett det einaste du kan vurdere ein butikk på. Og på internett blir en ikke belemret med folk som skal selge enkelte produkter fordi de tjener best på dem, eller rutinemessig prøver mulighetene for mersalg heller..? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Sant det, Kjetil-H. Uansett kor snill og fagkyndig ein butikk er, vil det alltid vere ein butikk, og vil alltid ha eit grunnleggande mål om å tjene pengar. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Alle her synes det er trist at FotoHuset forsvinner, men hånden på hjertet, hvem her har handlet noe av særlig verdi der? Nå bor ikke jeg i oslo, men har kikket i vinduet der noen ganger, men har aldri brukt en krone der. Kjøpte dere siste kamerahus eller objektiv der? Eller var det greit å ha de der for å kunne snoke litt, spør om hjelp og kanskje kjøpe et batteri om du var i nød? Jeg har handlet der jeg. Kjøpte både blitzen min og Canon 100mm 2.8 der jeg. Synes det er synd at den blir borte. Andreas Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Alle her synes det er trist at FotoHuset forsvinner, men hånden på hjertet, hvem her har handlet noe av særlig verdi der? Nå bor ikke jeg i oslo, men har kikket i vinduet der noen ganger, men har aldri brukt en krone der. Kjøpte dere siste kamerahus eller objektiv der? Eller var det greit å ha de der for å kunne snoke litt, spør om hjelp og kanskje kjøpe et batteri om du var i nød? Jeg har vel lagt igjen godt over 40.000 der de siste par årene (kamerahus og flere objektiver hovedsaklig) nettopp fordi jeg synes det er viktigere å støtte en fysisk butikk enn å f.eks. spare noen hundrelapper på ting som alikevel koster mange tusen kroner. Og de har faktisk vært konkurransedyktig på pris i forhold til (butikkene til) Fotovideo og Japan Photo på mange av produktene jeg har kjøpt. Å belemre en fysisk butikk som betaler store summer i lønn for å ha personale med kunnskap til stede med testing, klåing på produkter og masse spørsmål for så å gå hen og kjøpe et annet sted - og da gjerne på nett - synes jeg rett og slett er ganske usmakelig gjort. Synd at de ikke klarte å holde seg flytende økonomisk - kommer til å savne dem Nå må det legges til at jeg er en sånn særing som fremdeles betaler for både musikk og film da istedet for å laste ned gratis, så jeg er neppe representativ for den jevne nordmann som gjerne bruker store summer på bil og bolig men snur på krona hver gang mindre ting skal kjøpes inn Endret 30. september 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Alle her synes det er trist at FotoHuset forsvinner, men hånden på hjertet, hvem her har handlet noe av særlig verdi der? Nå bor ikke jeg i oslo, men har kikket i vinduet der noen ganger, men har aldri brukt en krone der. Kjøpte dere siste kamerahus eller objektiv der? Eller var det greit å ha de der for å kunne snoke litt, spør om hjelp og kanskje kjøpe et batteri om du var i nød? JEG kan med hånden på hjertet si at jeg har lagt igjen endel 1000 der. Jeg er ikke fra Oslo (bor i Nord-Trøndelag), men jeg har kjøpt ALT av fotoutstyr fra fotohuset siden D200 (D200, D300, D700, AFS24-70 for å nevne noe). Det er derfor med vemod jeg ser at de nå slutter (selv om forretningen fortsetter som Elkjøp-butikk). Kommer jeg til å fortsette å kjøpe fra den nye butikken - det vil tiden vise. Endret 30. september 2008 av ChallengerV8 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hva skjer med garantisaker/support lurer jeg på nå. Blir det overført til en annen forretning, eller direkte mot importør? Han som eide butikken har ordnet det slik at Elkjøp Express, avdeling Karl Johansgate, tar over reklamasjonsansvaret overfor kundene. Han har fått til en kontrakt til kundenes, og de ansattes, beste. Endret 30. september 2008 av Super8 Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Fotohuset har lagt inn årene for godt etter 80 år på samme sted. Lokalet og personalet blir overtatt av Elkjøp Express. Det er en naturlig utvikling. Det er trist, synd og vemodig når slikt skjer over alt rundt oss, men man kan ikke nekte for at denne utviklingen bare går en vei innen de fleste nisjer. Vi vil ha gratis service og billigst mulige produkter, og de store aktørene soper opp alt som er av mindre aktører og vokser seg større og større. Vi mister det personlige, det sosiale, det uavhengige og det ikke minst menneskelige som i langt større grad har vert til stede i handelen tidligere. Snart står vi vel igjen med to valg, kjøpe via nettet å få varen dumpet på døren eller gå blant glassmontere, alarmsystemer og inkompetente straighte selgere uten noen egentlig kompetanse eller erfaring, for å kjøpe den samme varen til i et varehus nær deg. Og hvem vet, kanskje klager noen yngre generasjoner 50 år frem i tid om en tilsvarende artikkel som vemodig formidler at varehusene nå er på vei ut til fordel for et av fremtidens heldigitale salgssystemer? Endret 30. september 2008 av fargoth Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Foresten så er telefonnummeret i artikkelen feil. Det riktige telefonnummeret til Fotohuset er 22 42 09 60. Det kan som sagt benyttes om man har uavhentet film eller overspillings/videokopieringsordre. Det kan også i mellomtiden, før Elkjøp Express åpner i midten av November en gang, benyttes om man er nødt til å sende inn et produkt kjøpt på Fotohuset til reparasjon. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Alle her synes det er trist at FotoHuset forsvinner, men hånden på hjertet, hvem her har handlet noe av særlig verdi der? Nå bor ikke jeg i oslo, men har kikket i vinduet der noen ganger, men har aldri brukt en krone der. Kjøpte dere siste kamerahus eller objektiv der? Eller var det greit å ha de der for å kunne snoke litt, spør om hjelp og kanskje kjøpe et batteri om du var i nød? Vel, jeg bor i Horten, men har allikevel handlet hos FotoHuset, og på nett, i en og samme operasjon. Nå ville det jo ikke være særlig lønnsomt å kjøre 20 mil for å kjøpe lommekamera, men siden en del av oss jo etterhvert pønsket ut at en viss forummoderator her også jobbet på nettopp FotoHuset (dog uten å si det selv) fikk jeg svært god forhåndsservice og gode råd til mitt planlagte lommekamerakjøp. Når jeg så bestemte meg for kamera syntes jeg det var rett og rimelig at jeg bestilte det fra FotoHuset. Her i byen har vi nemlig ikke seriøse fotosjapper, kun en tåpelig Expertfilial og en Preus Fotosjappe der man ikke vet særlig mye om hva de selger, eller i det hele tatt er interessert i å selge annet enn Canon Ixus og et par 400D. Så hit kunne man trygt ha flyttet FotoHuset. Jeg ville nemlig svært gjerne hatt muligheten til å gå i en seriøs fotosjappe med betjening som er mer opptatt av kundene enn sitt eget hår. Å lese omtaler kan ikke på noen måte sammenliknes med å klemme på kamera i butikken og få gode råd samtidig. Håper Super8 får nye muligheter til å utøve sin glimrende kundeservice et annet sted. Referanser kan vel en god del av oss her på forumet stille opp med..... Lenke til kommentar
thofle Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Fotohuset > Elkjøp Det var en kjip "omprofilering" Enig, ikke var de ille på pris heller. Får vel starte å reise til Høvik fra nå av.. Lenke til kommentar
bardd Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Dette var triste greier! Jeg har faktisk handlet mye og ofte der. De hadde veldig gode priser (stort sett på samme nivå som internettbutikker), et godt utvalg og kjempehyggelig/kunnskapsrik betjening. For en måned siden kjøpte jeg faktisk min Panasonic LX3 der, et kamera det var umulig å få tak i andre steder. FotoVideo har jeg aldri fått sansen for - selv etter ombyggingen/flyttingen ligner det mere på en utstilling/et galleri enn en butikk. Lømork syntes jeg ikke noe særlig synd for - de siste måndene før nedleggelsen hadde de en meget arrogant innstillig til kundene: en gang jeg var innom der og reagerte på at de kun hadde 10-15 kameraer utstilt, fikk jeg høre at "det er vi (butikken) som bestemmer hva vi skal ta inn!" Jeg kommer virkerlig til å savne Fotohuset og noe av det verste som kunne skje er jo selvfølgelig at de ble overtatt av Elkjøp som jeg personlig forbinder med et elendig utvalg og ufaglærte selgere. Jeg får bare håpe at en at de store elektronikk-kjedene (Mediamarkt, Saturn e.l.) etter hvert etablerer seg i Norge. Med sine storinnkjøp på europeisk nivå vil de klare å konkurrere med internettbutikkene. Farvel, Fotohuset, dere vil bli savnet! Endret 1. oktober 2008 av bardd Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Er det flere enn meg som føler at artikkelen ligner mer på et affektert personlig innlegg på et diskusjonsforum enn en seriøs artikkel? -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Å belemre en fysisk butikk som betaler store summer i lønn for å ha personale med kunnskap til stede med testing, klåing på produkter og masse spørsmål for så å gå hen og kjøpe et annet sted - og da gjerne på nett - synes jeg rett og slett er ganske usmakelig gjort. Jeg er helt enig. Dersom du bruker butikken for å bestemme deg for kamera, så er det også rimelig at du kjøper kameraet der. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg syns akam.no er en del av årsaken til at den type butikker går tapt. Jeg er nybegynner - kan så å si minimalt om foto - lurer jeg på noe - går jeg til akam.no. Her finner jeg svarene. Og når jeg har fått info er det nu vel det samme hvor jeg kjøper objektivet/kamera/etc. Men hadde det ikke vært for akam.no hadde jeg nok vært oftere på den slags "kunnskapsbutikker". For veldig mange så er alternativet en laber lokal forretning, eller nettsteder som akam kombinert med nettbutikker. Akam er består selvsagt ikke av 100% dedikerte, kunnskapsrike og upartiske debattanter, men det gjør heller ikke den jevne fotobutikk. Dersom man utviser litt sunt vett og people skills så synes jeg at man kan få veldig god informasjon av frivillige debattanter. Ganske utrolig egentlig at god informasjon tilbys gratis på den måten, og uten tvil et problem for butikker som må betale for det samme. -k Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Både enig og uenig med knutinh sitt siste innlegg. At foto diskuteres på forum, øker også interessen for foto. Så det man taper på at folk får vite det de trenger på et forum, veies opp av at flere ønsker å kjøpe kameraet i en butikk for å prøve det fysisk først. For nettopp DET er mer viktig enn hva en tilfeldig forumdebattant mener (selv om det er veldig viktig å få input på hva man bør kjøpe). Men etter seks år bak disken på Fotohuset har jeg lært meg at de som har størst vrangforestillinger om hva som er viktigst (megapiksler f.eks...) er de som har "lest seg til det" på nettet og på forum. Det skal imidlertid sies at de som gir tips og råd på Akam stort sett gir ganske vettuge svar. Ellers er folk i ferd med å lære seg at megapiksler ikke er alt, så faren for slike vrangforestillinger blir mindre med tiden. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 trist at nok en god faghandel legges ned til fordel for de store haiene. Er kun de som klarer å tjene penger i bransjen om dagen. Har selv handlet hos denne butikken ved et par anledninger, men nå kommer jeg aldri mer til besøke butikken, som med alle andre Elkjøp butikker. Uansett om det er fagkompetanse eller ikke. (Sorry Super8, men skjorta betyr alt) Jeg bestiller mye heller varene mine fra nettbutikker på andre siden av kloden enn å handle hos Elkjøp. Men selvfølgelig foretrekker jeg en lokal butikk med fagkompetanse, og er villig til å betale for det. Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 RIP Fotohuset. Både 10Den min og 50mm er kjøpt der.. Husker jeg stod på liste for å få 10D, og at de ringte for å si at de hadde fått inn to stykker.. til den nette pris av 13.995,-, som slettes ikke var gæli tidlig i 2004! Ellers, når det gjelder konkurranse, så er det vel heller ikke til å komme unna at FotoVideo gjør det vanskelig for faghandler som Fotohuset. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Fotohuset har lagt inn årene for godt etter 80 år på samme sted. Lokalet og personalet blir overtatt av Elkjøp Express. Les mer Kjøpte mitt første objektiv der (Canon 28-135 IS USM). Men var ikke innom der spesielt mye....egentlig handler jeg svært lite i noen butikker i Norge lenger, kjøper stort sett via nett fra b/h, adorama, sigma4less, amazon, play.com etc. Ja, det er vemodig, men her handler det om penger for min del, jeg vet hva jeg skal ha, hva jeg skal bruke det til og hvor mye jeg evt kan spare på å kjøpe ting fra utlandet. Akkurat nå driver jeg å funderer på å kjøpe en ny skriver, følgende regnestykke er satt opp: Epson 3800 fotoskriver: Pris I Norge, Fotovideo: Printer: 13990,- Blekkpatron: pr stik 485,- * 9stk = 4365,- Fullt sett. B&H Printer: 1195,- med shipping 1518,- I norske kroner med shipping (dollarkurs på 5.9): 8956,- Med moms (25%): 11195,- ferdig levert på døra Blekk: $60 pr stk * 9 stk = 354kr * 9 = 3186kr = 3982kr inkl mva (ikke SÅ mye å spare her) Men: Epson kjører forskjellig modell fra US og EU, dermed kan jeg gå til innkjøp at et continous flow system, der man får 3 ganger så store blekkpatroner til følgende pris Flow system: 4484 kr (250ml dvs ca 3 ganger kapasiteten til et nytt sett) - Og det er DER pengene er å spare for min del, printerprodusenter selger blekk, ikke printere. Uansett, dette er business, dette handler om penger, sorry men sånn er det, mulig det er en naturlig evolusjon. Kremmerhusbutikkene og postkontorene er jo også straks en sags blott. Jeg synes ikke det er spesielt mer kynisk å tenke profitt som kunde, enn å tenke profitt som butikk. Men litt kjipt må det da være for de som jobbet der, selfølgelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg