Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Normal former: Normalisering til Boyce-Codd

gsn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber med en oppgave i databasehåndtering, og står helt fast på en av oppgavene. Skjemaet skal normaliseres til BCNF, men jeg sliter med å normalisere "lengre" en til 3. normalform. Noen som har god kontroll på dette? :p Har vedlagt en .doc fil på hvordan jeg tror de første 3 normalformene blir. Setter stor pris på alle bidrag!

"En helsestasjon skal gjennomføre en undersøkelse i forbindelse med en evaluering

av fastlegeordningen - der hver pasient er tilordnet èn fast lege. Man ønsker oversikt

over hvordan fastleger skriver ut resepter til sine pasienter for å kunne undersøke om

bruken av reseptbelagte medisiner er annerledes i forholdet mellom fastlege og

pasient enn det som skjer når en pasient konsulterer en annen lege enn fastlegen sin.

Derfor skal det lagres data om fastlege-konsultasjoner, dvs der pasienten går til sin

faste lege, og hvilke medisiner og doser som foreskrives ved hver konsultasjon.

(Det forutsettes at pasientene som deltar i undersøkelsen ikke har byttet fastlege i

undersøkelsesperioden.) En konsultasjon kan identifiseres ved navnet på legen og

tidspunktet. En konsultasjon gjelder kun én pasient, men pasienten kan ha flere

konsultasjoner med fastlegen sin. Pasienter har et entydig pasientnummer, men man

ønsker å intervjue noen av pasientene i undersøkelsen og derfor skal navn og

telefonnummer til pasientene også lagres. Dataene er tenkt lagret i en enkel database

med følgende skjema:

FASTLEGETIME Lege Tidspunkt Medisin Dose PasientNr Pnavn Ptelefon"

Utkast.doc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...