zapaa Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Heisann! Jeg har nettopp kjøpt en SATA harddisk på 300 gig! Har en fra før som er helt lik, men bare at den er på 250. Installasjonen av harddisken har godt veldig bra! Har klart å installere den helt fint, men når jeg sjekker i BIOSen så står den gamle harddisken min på Master 1 og den nye på Master 4. Det står ingen slave plasser under heller :s Når jeg kommer inn på datamaskinen så finner jeg den nye harddisken i Enhetsbehandlingen osv! Må jeg kanskje oppdatere BIOSen min? Takk for alle svarerne! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Det finnes ikke slave/master på SATA da det jo bare er en disk på hver kabel. - I stedet har du par med slave/master kontakter på (hoved)kortet. Lenke til kommentar
zapaa Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Jeg har fire inputs for SATA på hovedkortet mitt! Lenke til kommentar
_howy Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Så hva er problemet? Lenke til kommentar
zapaa Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Problemet er at jeg ikke finner harddisken på "Min datamaskin" osv! Finner den bare i Enhetsbehandlingen! Har prøvd å oppdatere driveren for å se om det hjelper, men lite flaks med det! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Det høres jo ut som alt ser riktig ut? - Når jeg tenker meg om vil nok alle disker komme opp som master siden det bare er en disk på hver kabel, så vil du ha den som master 2 istedet for master 4 så flytter du jo bare kabelen ... Dukker den opp i disk-manager? (høyreklikk min datamaskin->behandle) - du må jo lage partisjoner7etc for at den skal dukke opp i windows... Endret 30. september 2008 av kjetilkl Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 du må formatere disken for at den skal finnes i Windows. For å få tilgang til disken, trenger du å finne den via fdisk eller tilsvarende disk-programmer. Om den er Master1, 2, 3 eller 4 har ingenting å si. Du klarer ihvertfall ikke å få den til å bli slave. I gamle dager (XP) kunne man bruke Partition Manager, men det virker ikke i Vista. Så da må du ut og lete etter et annet program. GParted live-cd er en genial cd med linux som du kan boote fra, og den disken inneholder mange nyttige programmer for disk-formatering og lignende. Gratis er den også Lenke til kommentar
zapaa Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Flott! Jeg fant begge 2 der, men skal jeg konventere den til dynamisk disk da ? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Flott! Jeg fant begge 2 der, men skal jeg konventere den til dynamisk disk da ?Om du bare skal ha en partisjon på disken, vleger du primær, og velger å bruke maks mulig størrelse. Så formaterer du den, og så dukker den opp i min datamaskin klar til bruk. (Den dukker strengt tatt opp der før du har formatert den, men før du gjør det får du ikke brukt den.) Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) I gamle dager (XP) kunne man bruke Partition Manager, men det virker ikke i Vista. Så da må du ut og lete etter et annet program. GParted live-cd er en genial cd med linux som du kan boote fra, og den disken inneholder mange nyttige programmer for disk-formatering og lignende. Gratis er den også Man har tools både for å finne/aktivere/formatere og partisjonere disker i Vista. Ligger under admin tools Endret 30. september 2008 av anotherzen Lenke til kommentar
zapaa Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Ok, tusen hjertelig takk for hjelpa folkens! Sette pris på det Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Finn fram pisken! Så skal du se at disken slaver... [dårlig humor av] Ikke konverter den til en dynamisk disk med mindre du skal slå sammen disker(jbod) eller sette opp raid. Du vil angre etterpå! Endret 30. september 2008 av WhiteFire Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå