Lovise_84 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei Jeg har begynt på allmenn påbygg, og vi trenger selvfølgelig en kalkulator i matten. Jeg har to kalkulatorer selv, en Casio fx-82sx og en Texas TI-83 Plus. Casio-en er ikke god nok, og Texas-en er for innviklet. Læreren "forlanger" at vi skal ha Casio viss han skal kunne hjelpe oss. Spørsmålet mitt da blir; Hvilken kalkulator trengte du på allmenn påbygg? Noen som vet hvor jeg kan få tak i en billig kalkis? Med tanke på at jeg kun skal bruke den dette skoleåret, ser jeg ikke helt poenget i å kaste vekk 1000kr på en helt ny. Europris har en som jeg kan bruke, men den koster 700kr, og jeg regner med at jeg må betale for bruksanvisningsboka utenom (såg at det var folk på finn.no som solgte bok og kalkulator hver for seg). takk for svar! Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hvorfor kan du ikke bruke Texas TI-83 plus kalkulatoren? Brukte selv den når jeg gikk på videregående og hadde ingen problemer (nå gikk jeg riktig nok ikke allmenn påbygg, men den funket i hvertfall glimrende til både matten og fagstoffet på elektro og elektronikk) Og Texasen har jo mange morsome funksjoner som du kan få bruk for... Vil anbefalle at du lærer deg å bruke den, slik at du ikke trenger hjelp fra læreren, så har du en kalkulator for livet! Lenke til kommentar
K.. Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg hadde en slik en: Tror ikke de selges mer da de er blitt erstattet med en bedre modell: Denne kan du få kjøpt her - prisen er dog ganske stiv. Om du er villig til å knote litt selv kan du imidlertid bruke Texasen din videre slik han over meg sier. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Lær deg Texas TI-83, det er ikke så vanskelig som du tror. Hadde selv casio men gikk over til TI siden jeg ga bort min til min lillesøs når hun skulle begynne på vgs. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Er nok best å lære seg å bruke ein litt avansert kalkulator, men minimum er ein kalkulator med grafisk display og muligheit til å rekne med cos, sin og tang. Visst du bestemmer deg for å verken bruke casio eller TI kalkulatoren og bestemmer deg for å kjøpe en ny så pass på at du får lov av læreren å bruke den på eksamen. Litt avhengig av kva du skal studere vidare så kan det lønne seg å invistere litt tid og penger på å lære seg å bruke ein skikkelig kalkulator visst du kan bruke denne kalkulatoren under vidare studiar og kanskje tilogmed i ein framtidig jobb. Typiske ting som det er vanlig at du ikkje får bruke på eksamen er kalkulatorer med trådlaus overføring då dette kan åpne for juks. På samme måte er det også ofte eit krav at kalkulatoren skal ha reset knapp, slik at en eksamensvakt som ikkje kjenner til kalkulatoren din kan slette minnet under eksamen visst det er nødvendig. Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Takk for svar folkens! Ja...jo...jeg burde ha klart å satt meg inn i texas-en men jeg må ærlig talt si at jeg skjønner ikke en dritt av den. Mangler selvfølgelig bruksanvisningen, da jeg bare låner kalkulatoren. Satt faktisk en hel time på skolen under en prøve for å finne ut av den, men jeg måtte gi opp til slutt. Men viss noen av dere er kjent med den, så kunne dere kanskje kommet med noen tips på hvordan den fungerer, og hvor jeg finner hva? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Du finner manual til TI-en her! Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Du finner manual til TI-en her! TUSEN TAKK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå