Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gamle norske ord

Anbefalte innlegg

Hei jeg vet ikke om dette helt er rett sted å poste det her. Er ikke noe angående skolen, men det gjelder norsk.

Jeg er ute etter gamle norske/danske utrykk. Det jeg er i søken etter er navn på forskjelige "soldater" og våpen. Mye har sikkert gått i glemme boka idag hvor det bare heter sverd og skjold. Det var sikkert mer spesefikke utrykk når disse redskapene var gjeldene. Er også ute etter ord for forskjelige klesplagg, rustninger og annen beskyttelse. (lær, skinn, brynjer, plate rustninger, kombinasjoner osv) Så mye informasjon som mulig egentlig.

Jeg trenger dette fordi jeg driver å oversetter noe fra engelsk til norsk (bare som hobby) og for at det ikke skal bli grått å kjedelig med de få utrykkene vi har idag så ser jeg litt tilbake i tid hvor dette var aktuelt. Tidsramma er faktisk ganske åpen. Kan vell si omtrent fra 1100 tallet til tvilsomt 1500 tallet. Er klar over at dette er lenge før norsk blei et skrift språk, men da tyr vi til dansk. Mange ord blei jo sikkert ført over til norsk selvom de var utenfor denne tidsrammen, men fortsatt har gått tapt idag

Edit* ord for Fighter og Warrior er jeg også ute etter. Kjemper og kriger blir litt får grått og passer dårlig synes jeg

Endret av pesja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...