Gå til innhold

Finanskrisepakken nedstemt, hva nå?

Anbefalte innlegg

Krisepakken på 700 milliarder doller er nedstemt. Bankene og resten av finansektoren får ikke penger til å rette seg opp igjen. Hva vil skje nå?

Vil det bli tatt en ny stemme runde i nær fremtid?

Vil økonomien fortsette å dale?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/presiden...hp?artid=517298

http://e24.no/boers-og-finans/article2682655.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/29/548577.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten en eller flere krisepakker blir godkjent, så vil vi få et alvorlig krakk, USA har levd på lånt tid siden 90 tallet, istedenfor å kaste inn håndklet slik som soviet gjorde, har de holdt dritten gående, og det har kostet mye penger, og nå finnes det ikke penger lenger, bankene har ikke engang penger igjen, vi har svidd opp alle pengene våre på lån og luksus i det fine demokratiet.

Hvis krakket kommer snarlig, vil det bli ille, hvis det kommer om et par år vil det bli katostrafalt for den vestlige økonomien, men siden jeg gir en god faen i hvordan vårt idiotiske fordelingssystem skjebne blir, skal jeg male meg i ansiktet, løpe rundt og danse i gatene av glede når det skjer, noen som blir med meg å synge ? :innocent:

Lenke til kommentar

Synes det er så merkelig at vi mennesker ikke lenger forstår at det er ikke banken eller wall street som, gir deg mat, er liksom ikke en boligmegler som drar en kalkun ut av bakenden.

Det kommer fra jordbruket, og vi klarer oss fint uten, vi vil gjerne ikke klare å utnytte fattige land på samme måte, men vi klarer oss mer enn nok.

Og til deg som har akjser, jeg skal faen ikke måtte betale fordi du spekulerer i usikre ting eller?

Lenke til kommentar
Og til deg som har akjser, jeg skal faen ikke måtte betale fordi du spekulerer i usikre ting eller?

Spekulerer, vi får tilbud som ansatte gjennom bedriften. Men heldigvis har jeg ikke så mye nå..

Har tjent bra på aksjer før, så det er ikke krise. Men vil jo ikke tape da. Får vel satse på at det går over vel? Hvertfall en stund, så jeg kan selge unna det jeg har..

Lenke til kommentar
Du får tilbud, du kunne takke nei, Og du har tjent bra de siste årene, tror du at aksjer er noe man bare vinner på, tror ikke du har så mye hente på utsagnet ditt.

Går sikkert an å løpe ut i skogen og drepe elg med spyd, flå den og tjene penger på kjøttet og skinnet, men aksjer har frem til nå vært mye enklere å tjene penger på.

Lenke til kommentar

Penger man setter i aksjer må man ha råd til å tape... så jeg har ikke veldig stor sympati med "satset gård og grunn i aksjemarkedet og tapte alt"-skjebnene....

På den annen side.. er veldig mye useriøse meglere, og en god bieffekt av krisen er jo at man får luket ut noen av de useriøse aktørene.

Sitter for øvrig selv på aksjer (som heldigvis ikke har blitt veldig berørt.. opp 20% fra 1.1) og nå er det nok lurt å bare sitte rolig....

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Ikke være for pessimistiske, siste ord er ikke sagt:

- Jeg velger å tro at de folkevalgte ikke helt skjønner hva de har gjort og vil ombestemme seg når forslaget kommer opp til ny avstemning. Dette skal visstnok skje førstkommende torsdag. Går pakken igjennom kongressen blir det børsfest på fredag. Slår dette scenariet til, er det gode kjøpsmuligheter i dag, fortsetter Andreassen til HegnarOnline

Børsfest i vente

Torsdag er en bra dag. Tror jeg kjøper litt aksjer jeg nå :)

Lenke til kommentar
Du får tilbud, du kunne takke nei, Og du har tjent bra de siste årene, tror du at aksjer er noe man bare vinner på, tror ikke du har så mye hente på utsagnet ditt.

Går sikkert an å løpe ut i skogen og drepe elg med spyd, flå den og tjene penger på kjøttet og skinnet, men aksjer har frem til nå vært mye enklere å tjene penger på.

Joda, i oppgangstider er det lett å bli finansgeni (litt som å fiske i ett oppdrettsanlegg). Men avkastningen på aksjene dine er jo egentlig betaling for at du er villig til å utsette pengene dine for risiko. Vil du ikke ha risiko kjøper du skog eller gull eller setter panga i banken (og da gjerne en bank som ikke kaster lån etter folk), men da tjener du ikke så sabla godt på investerngen din heller.

"no pain, no gain" - i dag er det stadig flere som er inne i "pain" kategorien. På sikt vil det gjevne seg ut, men har du investert over evne faller du kanskje fra på veien. De som virkelig blir rike på børsen, er ofte de tullingene som alltid solgte for tidlig :tease:

Lenke til kommentar
Synes det er så merkelig at vi mennesker ikke lenger forstår at det er ikke banken eller wall street som, gir deg mat, er liksom ikke en boligmegler som drar en kalkun ut av bakenden.

Det kommer fra jordbruket, og vi klarer oss fint uten, vi vil gjerne ikke klare å utnytte fattige land på samme måte, men vi klarer oss mer enn nok.

Tror kanskje du skal sette deg inn i saken før du kommenterer. Denne krisen har ingenting med aksjespekulasjon å gjøre.

Kan du fortelle meg hvor vanlige folk skal låne penger, om ikke i banken?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å redde aksjespekulanter, men bankene.. Nå kommer ikke du til å måtte betale noe særlig siden krisen ikke rammer Norge på samme måte som den rammer USA (USAs eies snart av Kina om de ikke snart får kontroll igjen).

Men du kan jo se for deg at du bor i USA og at du vet at levestandarden din snart vil gå betraktelig ned om du ikke er veldig rik eller produserer maten din selv.. Klart folket vil vil ha pakken.

Selv tror jeg at om USA skal oppnå budsjettoverskudd fremover trenger de å opprettholde konsumet, og dette blir vanskelig uten krisepakken, så selv om gjelden øker tror jeg dette er løsningen for å raskest oppnå overskudd igjen.

E: Og om aksjespekulantene: De som ikke har vært feige og solgt seg ut vil tjene på pakken, men det er ikke de som har forårsaket krisen, og uten aksjeeiere ville vi hatt en mye lavere økonomisk vekst og lavere standard enn det vi har nå. Om dette hadde vært bedre er en helt annet diskusjon.

Endret av Knast
Lenke til kommentar

Altså, verdensøkonomien følger sykluser på ganske nøyaktig syv år. Det har den gjort i 50 år. Schumpeter mener at markedet ordner seg selv. I en nedgangstid forsvinner de svakeste aktørene, og de sterke står igjen. Når man da bygger opp økonomien igjen har man et sunnere grunnlag enn om hvis man følger Keynes sin politikk og hjelper til i nedgangstider. Man kan kalle det økonomisk evolusjon om man vil. Norske politiske kommentatorer har selvsagt glemt å nevne dette punktet, da det ikke passer inn av norsk medias presentering av USA og landets politikk.

Ang Kina så er de fullstendig avhengig av eksport til Vesten. Så nedgangstider i Vesten vil ramme de muligens hardest av alle.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Hvis krakket kommer snarlig, vil det bli ille, hvis det kommer om et par år vil det bli katostrafalt for den vestlige økonomien, men siden jeg gir en god faen i hvordan vårt idiotiske fordelingssystem skjebne blir, skal jeg male meg i ansiktet, løpe rundt og danse i gatene av glede når det skjer, noen som blir med meg å synge ? :innocent:

Jeg er med! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...