Selle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Jeg har ikke oppdatert megselv på hardware fronten de siste to årene, og må derfor ha litt hjelp til valg av nytt skjermkort. Jeg bruker pcen først og fremst til surfing og til å se film, men når jeg spiller går det for det meste i bilspill. Er langt fra noen hardcore gamer, men når jeg først spiller liker jeg å stille grafikken høyt opp I dag har jeg et XFX Nvidia GeForece 7900GT, som ikke fungerer slik det skal under last. Jeg vurderer KUN Nvidia. Resten av systemet Gigabyte GA-8I945PG-RH (Hovedkort) Intel P D940 3,2 GHz Dual core 2GB ram Edit Har lyst på et kort som ikke bråker så mye, det jeg har nå bråker som et uvær, men jeg mener å huske at jeg leste en gang at alle 7900gt kort har problemer med viftestyringa, slik at de alltid kjøler max Endret 29. september 2008 av Selle Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) jeg bestillte nettop evga gtx 260 på datakjeden til 1874 kroner, 125kr frakt, tok i tilleg med et asus lydkort. Det kortet bruker ikke så mye strøm som ati kortet i samme segment, og om alle modellen har det eller om det kun var evga, så var det en sånn viftestyrings funksjon som gjør at du kan sette på 40% 50% 100%, og lufta går ut kabinettet på baksiden, grei kjøleløsning, det at den har denne løsningen med eksos, vifteinnstilling, samt bruker mye mindre strøm en ati, litt mindre kroner i utgifter på strømmen på 2-3 år forhåpentligvis at det varer så lenge. Ellers så har 260 samme prosessor som 280, som er det nyeste og beste kortet til nvidia, kansje det finnes en 280x2, men hvem trenger det kortet på en vanlig skjerm som har 1280x1024, 260 er vel perfekt. Det innebærer at kortet har store overklokkings muligheter. Kortet skal ifølge extreme outervision bruke maksimalt 95 watt. Endret 30. september 2008 av pizzafordi Lenke til kommentar
Alpha_Male Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hvis det skjermkortet du har ikke fungerer som det skal bør du kanskje vurdere å benytte deg av kjøpsloven? Da kan du sende inn kortet til nettbutikken du kjøpte det hos og hvis de oppdager en feil får du et nytt et tilbake. Ettersom et nytt 7900GT er vanskelig å oppdrive i dag vil de sannsynligvis sende deg et nytt kort til samme pris som du ga for 7900GT. Det vil vel tilsvare et GTX 260 eller muligens GTX 280 hvis jeg ikke tar helt feil. Endret 30. september 2008 av Alpha_Male Lenke til kommentar
Selle Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Er over 2 år gammelt, så gidder ikke krangle på det, kan like greit kjøpe nytt, så kan det være med også neste gang jeg skifter hk/cpu Har sett på GTX 260, det virker greit på pris vertfall, ytelse og ikke minst støy har jeg ikke peiling på. Har sett for meg en makspris på ca 2000, de fleste GTX 260 ligge vel på ca 2200, som er helt ok, men vil ikke bruke så mye mer en det Lenke til kommentar
Alpha_Male Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Hvis du vil ha Nvidia blir det vel GTX 260 som er å anbefale til ditt budsjett. Nå er vel en oppgradert versjon av 260 rett rundt hjørnet, med 216 shader units i stedet for 192. Dette vil øke ytelsen med ca. 5% kilde. Hvis du har tålmodighet til å vente på at det nye GTX 260 blir sluppet vil det jo føre til et prisfall på de eldre GTX 260 Endret 1. oktober 2008 av Alpha_Male Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 betalte 2005kr for mitt inkl frakt på døra. Det bruker iallefall mindre strøm en ati versjonen. datakjeden har evga til 1874kr før frakt. www.prisguide.no www.extremeoutervision.com test for strømbruk. ha god plass i kabinettet hvis du går over til dette kortet. dobbelt så raskt foreløpig i testingen hjemme hos meg. dvs basert på 3dmark05. urørt. Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 datakjeden har evga til 1874kr før frakt. Ikke nå lenger. Skulle bestille i går kveld, og dette var det jeg fant: http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36132%3br:pg Datakjeden har fortsatt det billigste GTX260-kortet i form av MSI GeForce GTX 260. Noen som vet noe om dette kortet? Finner ingen anmeldelser, men har hørt rykter om varmeproblemer (mulig det bare gjaldt OC-versjonen). Skulle helst kjøpt meg et av de nye core 216-korta, men de ligger ca 500 kr høyere enn standard GTX260, og 6-700 kr høyere enn HD4870, som er meget sammenlignbart på ytelse. Dette synes jeg er ille, spesielt tatt i betraktning at HD4870 og GTX260 core216 er priset ganske nøyaktig likt i USA. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Står vel 1874 nå og? Jeg bestilte det MSI kortet fra datakjeden, er litt usikker på støynivået, men vi får se når det kommer Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 vel, 74 eller 75 kr, det er iallefall rimelig, frakten var vel 125-130kr, men det ble levert på døren av et ungt postbud det bråker iallefall ikke, det kan jeg si. Ikke på idle iallefall, har 2 vifter fra før som surrer en zalman 3000rpm vifte. Nei, vifta er vel 18-22db, og går høyere opp når en spiller, men da har en enten høytalere på eller høretelefoner, tviler på at den blir brysom. Hele kortet er dekket av metal rundt med eksos utgang. Inne i kjøleren er det kobber heatpipe med aliminiumsribber, kortet er tungt nok som det er, veier vel 1kg. Det er en gjennomført kjøler virker det som, samme som på 280 versjonen. Har strømsparingsprogram og vifteprogram vistnok, tror ikke det trengs å skiftes vifte på det kortet. Om en ikke skal sette noen rekorder. Ingen vits å overklokke heller, må ha ny cpu først. Ligger på 2.8ghz som er en kraftig flaskehals fant jeg ut, kansje for lite cache. GAmmel 4300 prosessor. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Høres bra ut. Sitter på en gammel D940, (2x) 3.2GHz, og 4MB cache. Tror det får holde vertfall et år til. tomshardware.com syntes GTX260 bråka litt mye, men de hadde MSI OC versjonen Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Høres bra ut. Sitter på en gammel D940, (2x) 3.2GHz, og 4MB cache. Tror det får holde vertfall et år til. tomshardware.com syntes GTX260 bråka litt mye, men de hadde MSI OC versjonen hører ikke vifta alikevel hvis en spiller, og når en idler så roterer vifta seg ned på 30% forstår jeg. Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 datakjeden har evga til 1874kr før frakt. Ikke nå lenger. Skulle bestille i går kveld, og dette var det jeg fant: http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36132%3br:pg Nå ser det ut som eVGA GTX 260 er på vei inn på lager hos Datakjeden igjen. En stund stod det: "Produktet finnes ikke lenger i vårt sortiment." eVGA er kjent for veldig god kundeservice, så jeg har mer lyst til å kjøpe det enn noe annet merke. vel, 74 eller 75 kr, det er iallefall rimelig, frakten var vel 125-130kr, men det ble levert på døren av et ungt postbud det bråker iallefall ikke, det kan jeg si. Ikke på idle iallefall, har 2 vifter fra før som surrer en zalman 3000rpm vifte. Nei, vifta er vel 18-22db, og går høyere opp når en spiller, men da har en enten høytalere på eller høretelefoner, tviler på at den blir brysom. Hele kortet er dekket av metal rundt med eksos utgang. Inne i kjøleren er det kobber heatpipe med aliminiumsribber, kortet er tungt nok som det er, veier vel 1kg. Det er en gjennomført kjøler virker det som, samme som på 280 versjonen. Har strømsparingsprogram og vifteprogram vistnok, tror ikke det trengs å skiftes vifte på det kortet. Om en ikke skal sette noen rekorder. Ingen vits å overklokke heller, må ha ny cpu først. Ligger på 2.8ghz som er en kraftig flaskehals fant jeg ut, kansje for lite cache. GAmmel 4300 prosessor. MSI-kortet du har, ja? Lenke til kommentar
Selle Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg fikk MSI kortet på mandag, og er utrolig fornøyd, men det var veldig stort, så to av hardiskene mine ligge nå på gulvet... Det støyet utrolig mye mindre en det gamle 7900gt kortet mit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå