Alinoe Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei. Har prøvd å sende PM til den aktuelle moderator her, men etter 24 timer uten svar tenkte jeg at jeg skulle poste her. Denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1011399 handler om hvordan man får spilt av ff7 på sin psp. Det er ikke snakk om priatvirksomhet, men heller muligheten for å spille av en lovlig kjøpt utgave av final fantasy 7 på en lovlig kjøpt PSP. Likevel ble tråden stengt med en henvisning til "piratvirksomhet". Jeg har på ingen måte opphavsrett som mitt spesialfelt innenfor jus, men stiller meg likevel litt skeptisk til at noen ulovlighet i det hele tatt ble hintet til her. Faktisk har vi jo en egen, veldig lang tråd angående custom firmware på PSP. Er det mulig å få noe innspill fra ak. moderator, moderatorteam, e.l.? Alternativt en gjennåpning av tråden. Jeg ser rett og slett ikke at den bryter noen regel i det hele tatt. Magnus Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Problemet er at retningslinjene har en sekkeformulering om "informasjon som kan lede til piratvirksomhet." Det behøver altså strengt tatt ikke være slik at piratvirksomhet faktisk er formålet med spørsmålet, så lenge informasjonen kan brukes til det. Om det er en lovlig FF7 kan moderatorene vanskelig vite, siden de ikke kan reise hjem og sjekke serienummeret på esken. Så hvis (og dette har jeg ikke greie på) informasjonen man spør etter i tråden også kan brukes til å gjøre det mulig å spille piratkopier på PSP, rammes det strengt tatt av retningslinjene slik jeg tolker dem. (Nå er jeg ikke mod lenger, så min tolkning er ikke noe mer verd enn din.) Om det er fornuftig at reglene er slik, og tolkes slik, er en diskusjon jeg ikke skal blande meg bort i. Geir Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Det var vel i utgangspunktet noe slikt jeg tenkte også, men jeg kom på at vi i Sony-forumet har en tråd på godt over 100 sider om custom firmware på PSP, og at dette spørsmålet kunne glidd greit inn der. Det er jo ikke meningen å være vanskelig, men jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den avgjørelsen der. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Det er nok meg som er denne moderatoren. Grunnen til at jeg ikke har hatt tid til å svare er fordi jeg har holdt på med oppgaver i straffeprosess og skatterett. Uansett så synes jeg 24 timer er muligens litt kort ventetid. Vi moderatorer jobber med dette på fritiden, og skal man ha noen gode svar som i dette tilfellet så må man gjerne også undersøke mer grundig for å få gi skikkelig tilbakemelding. Som TWFA nevnte så er begrepet angåedne piratkopiering ganske vidt på forumet, men uansett er ikke det som er kjernen her. I denne saken handler det om å gjøre et åndsverk som er ment å spilles av på en psone (jeg formener at han ikke mener psx emulatoren) til å kunne spille av PSP. Det er utvilsomt at psone hadde tekniske sperrer som hindret kopiering. For det første så blir det et spørsmål om det faktisk er lov til å overføre informasjonen på psone- platen til PSP. Det er utvilsomt at cdene til psone hadde innebygd tekniske sperrer, og om omgåelse av disse sperrene er lovlig. Når det gjelder relevant avspillingsutstyr så er det ikke utvilsomt at det er lov å gå forbi slike sperrer for å kunne f.eks. spille av en cd som ikke følger Red Book- standarden i bilstereoen eller på hjemmekinoannlegget: Reservasjonen i parentes er en konsekvens av at forbudet mot omgåelse av tekniske beskyttelsessystemer ikke skal hindre avspilling på relevant avspillingsutstyr innenfor det private området. Tekniske beskyttelsessystemer kan omgås i den utstrekning det er nødvendig for å muliggjøre slik avspilling, f.eks. på CD-spiller i bil. I dette tilfellet er det som nevnt ikke utvilsomt at psone spille ikke er ment å spilles på psp eller andre plattformer, dette står også klart på esken og cden med tydelige playstation merker. Tekniske sperrer er kun lovlig å omgå hvis de ikke er effektive. I forarbeidene til den siste endringen av åndsverkloven så står det dette: Etter departementets oppfatning vil systemer som nøytraliseres av f.eks. et tusjstrøk på selve platen eller ved at en tast på tastaturet til datamaskinen holdes inne i forbindelse med innlesning, ikke oppfylle kravet til effektivitet etter bestemmelsen her. I dette tilfellet blir ikke dette nøytralisert ved hjelp av en tusjstrøk (eller lignende metode med andre kjemikalier) eller holde nede en knapp på maskinen. For å sitere forarbeidene: Etter departementets oppfatning vil systemer som nøytraliseres av f.eks. et tusjstrøk på selve platen eller ved at en tast på tastaturet til datamaskinen holdes inne i forbindelse med innlesning, ikke oppfylle kravet til effektivitet etter bestemmelsen her. Som alle vet så sikter de her til omgåelsesmetodene der man kunne tusje en liten flik på cd platen eller holde nede shift- tasten i windows. I dette tilfellet er det snakk om en plate som ikke er ment for å avspilles i en dvd/cd- rom på en pc men kun på psone. Det at man i tillegg må bruke et spesiallaget program for å unngå sperren gjør at avstanden til unntaket i forarbeidene blir større. Som en sidekommentar vil jeg bare si at regionssperrer på f.eks. DVD er fullt lovlig å omgå etter forarbeidene, men hvis DVDen har andre tekniske sperrer i tillegg er det ikke lov til å omgå dette. At det bare er systemer som anvendes for å kontrollere disse opphavsrettslig relevante handlinger som omfattes av vernet, innebærer bl.a. at den såkalte regionskodingen av DVD-filmer ikke vil være et teknisk beskyttelsessystem i lovens forstand. Dette er fordi disse kodene ikke kan anses anvendt for å kontrollere den opphavsrettslig relevante bruk, som jo vil være spredningen av eksemplaret utenfor det private område. Derimot hindres bruk som ikke er omfattet av de opphavsrettslige eneretter; privat fremføring av filmene i visse DVD-spillere. Det understrekes imidlertid at regionskodede DVD-plater samtidig kan være utstyrt med beskyttelsessystemer som vil være vernet etter bestemmelsen her. Det er heller ikke utvilsomt at: Andre ledd setter forbud mot en nærmere angitt befatning med «innretninger, produkter eller komponenter» egnet for bruk i tilknytning til omgåelse av effektive tekniske beskyttelsessystemer. Den tekniske utforming slikt omgåelsesverktøy gis, antas ikke å være avgjørende for om det omfattes av forbudet eller ikke. Omgåelsesverktøyet kan tenkes å bestå i programvare så vel som maskinvare («brikker» («chips») o.l.). Så hvor langt skal vi strekke dette, lovgivningen er grumsete. Det er også en kjennsgjerning so mTWFA nevnte at man har et sekkevedheng også. Som det står så feilaktif i Nettiketten: Norges lover tillater deg kanskje å laste ned musikk - vi gjør det ikke. Dette tilsier at man i sin tid håndhevet betydningen av hva som kan lede til piratvirksomhet ganske vidt. Man har også forbud mot f.eks. no- cd crack. I en videre forstand så kan man absolutt sammenlignes med dette forholdet da det blir snakk om å spille spillet uten cd. Basert på alle disse (ukonklusive) forholdene valgte jeg å stenge tråden. Det som veide mest var nok det faktum at det var snakk om å omgå tekniske sperrer, samt at psp ikke er relevant avspiller for psone spill. Håper dette oppklarte litt. MVH KVTL Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Jeg er i resultatet uenig med førstvoterende, dommer KVTL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg