Gå til innhold

Trenger noen råd ang. eksterne lydkort for lydstudio og tilkoblinger.

Tommy241168

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skriver denne tråden i håp at noen der ute kan gi meg noen

råd og tips rundt dette. hvordan kobler jeg opp alt dette for at det skal bli riktigt og hva slags lydkort er mest egnet

til dette.

Men jeg kan kanskje fortelle litt om hva jeg har og hva jeg kjører på, slik at dere vet sånn nogelunde hva

dette dreier seg om.

Dette er mitt utstyr slik det er koblet opp i rekkefølge.

Yamaha Tyros 2 Keyboard -> Yamaha MG82cx mixer -> BOSS BR-600 Digital Recorder -> Windows xp Pc med Soundblaster Live lydkort.

Jeg bruker Cubase SX 3 som studio program siden dette gjør det en del lettere å redigere i enn med boss recorderen, pluss at jeg har mye mere oversikt over de enkelte spor. Mikrofonene samt gitaren er koblet til mixeren og således er det ene headsettet. det andre headsettet er koblet til hodetelefon utgangen på sound blaster kortet i pc.

når jeg bruker headsettet i mixeren så hører jeg lyden som kommer før pc, og han som styrer lydutstyret under ett opptak hører lyden som kommer fra pc, dvs. at det er kun han som hører kvaliteten på opptaket. Det som hadde vært et ønske var om også jeg kunne høre dette, er dette muligt ? i såfall, hvordan kobler jeg dette ? er det muligt å høre opptaket ved å være tilkoblet mixeren ?.

Slik jeg gjør det så tar jeg opp ett og ett spor i cubase. dvs. et spor med rytme og ett med gitar osv. så når jeg tar opp et nytt spor så hører jeg det som jeg allerede har tatt opp. er dette den riktige måten å gjøre det på ?

Lydkort:

Jeg har nå insett at soundblaster kortet ikke lenger holder mål til mitt bruk, jeg driver med musikk og lager alt selv, skriver tekster osv. men i den siste tiden så har kortet begynt å lage knittre lyder under opptakene pluss

at cubase til tider kan henge seg opp, har mine sterke følelser om at det er lydkortet som hindrer meg i lage dette perfekt. pluss at det støyer en del. Jeg bruker mitt hjemme sterio anlegg som monitorer når jeg vil høre opptakene live. for å gjøre dette så kobler jeg kabelen inn i hodetelefon utgangen på pc.

er det noen annen måte å gjøre dette på ?

Ang. lydkortet så har jeg tittet på et eksternt lydkort som kanskje kan duge til mitt bruk, det heter Roland UA-4FX.

Er det noen som har vert borti dette kortet ? Er det noen andre som kan duge men som ikke koster skjorta ?

Loopback :

Hva er egentlig loopback ? hva brukes denne funksjonen til ?

Dere får virkelig beklage hvis dette blei liiit mye lese stoff men jeg har ikke så mye greie på dette med hva som passer sammen, tilkoblinger osv.

Jeg sier tusen takk for alle svar jeg evnt. får. sier også tusen takk for evnt. musikkstudio linker.

Ps. jeg ønsker svar KUN fra folk som vet hva de prater om og ingen svar om at jeg får søke på nettet og slikt.

tro meg jeg har prøvd. Jeg spør ikke om dette for å oppta plass på Diskusjon.no.

Mvh. Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående det lydkortet du ser på, så har du kanskje lest lydkottesten fra Hardware.no

hvor nettop Roland UA-4FX er et av testproduktene. Link

Der er det 4 andre kort du også kan ta en titt på. testen er jo 2 år gammel, men det kan jo være greit å se.

Hei og takk for svaret.

Ja leste testen på det roland kortet tidligere i sta, det kom bra ut men er liksom litt usikker. men hvis det er noen som har brukt dette kortet og kan fortelle litt mere om det enn hva det sto i testen så hadde jo det vært suberb.

Klart, nå er jo ikke dette kortet det dyreste heller så man kan ikke forvente seg det beste av det beste, er vel egentlig intrisert å vite litt om kompabilitet med cubase osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...