mopani Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei Jeg skal kjøpe meg en ny pc til rundt 5000 kr. Jeg skal bruke pc'en til vanlig internett bruk, skolearbeid, film(redigering), musikk og noe spilling. Jeg kom over denne pc'en fra datakjeden. http://www.datakjeden.no/PocketDetail.aspx...500171;c:100170 Vil denne pc'en takle å spille Counter strike og andre spill? Takker på forhånd Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Nvidia GeForce 8200 integrert skjermkort, integrerte skjermkort er fyfy når det kommer til spilling. Vil takle CS, men hvor bra... ville kanskje prøvd å bygget noe selv om du er kapabel til det.. ser jo du heier på Vålerenga så forstår jo at du i deg selv er ganske begrenset mulig du også har en kompis som kan hjelpe deg? en som heier på et skikkelig lag kanskje? Lenke til kommentar
mopani Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Nvidia GeForce 8200 integrert skjermkort, integrerte skjermkort er fyfy når det kommer til spilling. Vil takle CS, men hvor bra... ville kanskje prøvd å bygget noe selv om du er kapabel til det.. ser jo du heier på Vålerenga så forstår jo at du i deg selv er ganske begrenset mulig du også har en kompis som kan hjelpe deg? en som heier på et skikkelig lag kanskje? Jeg er ikke akkuratt noen spesialist på pc'er og slikt.. Men fotball har jeg greie på! Vil det bli mye dyrere å bygge en pc selv istedenfor å kjøpe en som allerede er ferdig? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Nei, vil heller si at det blir billigere i de fleste tilfeller.. kan se om jeg får til et oppsett... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Prismessig er det ikke store forskjellen, faktisk klare de fleste av oss ikke å bygge PC-er særlig billigere enn de billige ferdigbygde. Den store fordelen er muligheten til å plukke litt mer de delene vi ønsker oss, samt at vi nok gjenbruker en del fra bygg til bygg. Men jeg forstår at du skal ha komplett løsning med skjerm, tastatur, mus, høyttalere og operativsystem. For spillingen sin del burde man funnet et system med litt bedre skjermkort og heller en litt svakere CPU. Men det er ikke lett å finne noe til den samla prisen. Faktisk er den PC-en fra Datakjeden såpass godt priset, at legger du i en 600 kr ekstra for et ATI Radeon HD 4650 så har du en meget bra maskin for pengene. Du kan også sjekke ut noen av Multicom sine rimeligere løsninger. Komplett har ellers en tilsvarende Datakjeden sin med dårligere CPU, men bedre muligheter til å konfigurere. @vargas, du får problemer med å slå den til Datakjeden, her har de prisa lavt når den inneholder rubbel og bit. Fikk til følgende oppsett til 4 000 kr uten OS og høyttalere. Med OS og høyttalere blir det 5 000. Endret 29. september 2008 av Bolson Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Enig med deg bolson, men som sagt, kan du jo håndplukke litt.. har du noe fra før.. osv så lønner det seg fort å sette opp selv. Kjappt forslag, enkelt å gjøre endringer om du ønsker det. Dette er Uten skjerm, Kabinett og PSU. Ser jeg kommer litt i overkant av det du har satt om jeg skal velge det, men kan jo hende du har noe fra før... Dette blir en relativt habil pc, kunne sikkert spart 500kr på å gått for et ATI Radeon HD 4650 istedet for det som er valgt. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83695 Lenke til kommentar
mopani Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Hei Har titta litt rundt i det siste og jeg kom over denne http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100584%3bfl%3a0 Hva tror dere om denne? Skjermkort på 512MB, vil det være bra nok til å spille Cs? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 HeiHar titta litt rundt i det siste og jeg kom over denne http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100584%3bfl%3a0 Hva tror dere om denne? Skjermkort på 512MB, vil det være bra nok til å spille Cs? GF 8600 GT er bra nok til å spille CS med ja. Brukbar CPU er det også, E7200. Du kan nok spille en god del andre spill også på en akseptabel måte. Eneste ulempen jeg ser med denne er mATX kabinett, som kan hindre oppgradering senere. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 HeiHar titta litt rundt i det siste og jeg kom over denne http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100584%3bfl%3a0 Hva tror dere om denne? Skjermkort på 512MB, vil det være bra nok til å spille Cs? GF 8600 GT er bra nok til å spille CS med ja. Brukbar CPU er det også, E7200. Du kan nok spille en god del andre spill også på en akseptabel måte. Eneste ulempen jeg ser med denne er mATX kabinett, som kan hindre oppgradering senere. Okey Hindre oppgradering senere? Kan ikke kabinettet tas av? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 OkeyHindre oppgradering senere? Kan ikke kabinettet tas av? Det er et mindre kabinett med mindre plass i. Ikke noe verre enn det. Er et Point Of View V55 kabinett. Til å være mATX kabinett virker det faktisk å være av de bedre med tanke på utvidelser. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Men, hva tror dere vil være lurest? Kjøpe en pc med skjerm, eller kjøpe skjerm et annet sted.? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Men, hva tror dere vil være lurest? Kjøpe en pc med skjerm, eller kjøpe skjerm et annet sted.? Spiller neppe noen rolle, prisinga er trolig slik at det ikke er store forskjellen. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Okey da har jeg bestemt meg. Jeg skal kjøpe en stasjonær pc uten skjerm. Det står mellom disse: Expert: http://www.expert.no/product/ProductInStoc...ntifier=HPA6541 Multicom: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100584%3bfl%3a0 Komplett: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10376 Elkjøp: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent Hva tror dere? Vil alle disse Pc'en takle spill og film redigering? Hvem bør jeg velge? Takker for svar så langt! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Alle vil takle filmredigering greitt nok. Komplett sin er klart den dårligste spill PC-en, pga dårlig GPU-løsning, men en ålreitt CPU for filmredigering.. Multicom og Elkjøp har omtrent like gode skjermkortløsninger, men Multicom har en bedre CPU. Ekspert har en bra CPU for filmredigering, men noe svakere skjermkortløsning enn de to andre. Slik jeg oppfatter verdenen. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Alle vil takle filmredigering greitt nok. Komplett sin er klart den dårligste spill PC-en, pga dårlig GPU-løsning, men en ålreitt CPU for filmredigering.. Multicom og Elkjøp har omtrent like gode skjermkortløsninger, men Multicom har en bedre CPU. Ekspert har en bra CPU for filmredigering, men noe svakere skjermkortløsning enn de to andre. Slik jeg oppfatter verdenen. Svakere skjermkortløsning på den fra Expert? Slik jeg forstår det , så er det Nvidia Getforce 9500 med 512 MB dedikert. Mens på den fra Multicom så er det , GeForce 8600GT skjermkort. Noe sier meg at Getforce 9500 er bedre enn Getforce 8600.. ( Men som sagt så har ikke jeg peiling på data..) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Svakere skjermkortløsning på den fra Expert? Slik jeg forstår det , så er det Nvidia Getforce 9500 med 512 MB dedikert. Mens på den fra Multicom så er det , GeForce 8600GT skjermkort. Noe sier meg at Getforce 9500 er bedre enn Getforce 8600.. ( Men som sagt så har ikke jeg peiling på data..) Så enkel er ikke verden, men kort sagt kan man si som følger. Innen hver serie med skjermkort, som hos nVidia har begynt med 6,7,8,9 (hvor 9 er siste serien) betyr økende annet siffer høyere ytelse, så 98xx yter mer enn 96xx som yter mer enn 95xx. I tillegg har hver ny serie høyere ytelse enn forrige, men hvor mye variere svært avhengig om det i realiteten er samme kortet rebrandet eller en helt ny GPU. Så 9500 yter bedre enn 8500. Hos nVidia betyr også bokstavene etter tallet en god del der GS er dårligere enn GT som er dårligere enn GTS/GTX. Som oftest. Omtrent det samme hos ATI, bare at de ikke bruker slike dumme forkortelser til slutt. Av det jeg kan lese ut av info knyttet til de ulike kortene er ATI HD3650 best, 8600 GT nr to og 9500 GS nr tre. Men forskjellene er ikke særlig store (testbare, men ikke nødvendigvis merkbare), og det er litt usikkerhet knyttet til hvor mye svakere GS versjonen er en GT versjonen (finnes ikke særlig med tester). Bærbarversjonene av 8600 GT og 9500 GS yter mer eller mindre identisk. Så realiteten er at disse da er omtrent likeverdige dersom vi skal se litt stort på det. Men E7200 CPU-en som Multicom maskina har er den klart beste CPU-en i de fleste oppgaver. X3 8450 er såpass lavt klokket at den ikke helt følger med. Men innen filmredigering, med kodekser/program som effektiv støtter flere kjerner (8450 har tre mot 2 hos E7200) vil den kunne yte like bra eller bedre. Men i det meste yter E7200 en 10 - 25 % bedre enn X3 8450. E4700 er dårligere enn E7200. Så Multicom sin er vel nok det beste kjøpet (trolig også den klart letteste å oppgradere), men utenom det er forskjellene langt fra svært store når det gjelder ytelse. Det er ikke lett å skulle kjøpe data i et marked fylt opp av betegnelser som kan forvirre de fleste, og hvor det som pga betegnelsen kan virke bedre enn noe annet, faktisk ikke er det. Lenke til kommentar
mopani Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Svakere skjermkortløsning på den fra Expert? Slik jeg forstår det , så er det Nvidia Getforce 9500 med 512 MB dedikert. Mens på den fra Multicom så er det , GeForce 8600GT skjermkort. Noe sier meg at Getforce 9500 er bedre enn Getforce 8600.. ( Men som sagt så har ikke jeg peiling på data..) Så enkel er ikke verden, men kort sagt kan man si som følger. Innen hver serie med skjermkort, som hos nVidia har begynt med 6,7,8,9 (hvor 9 er siste serien) betyr økende annet siffer høyere ytelse, så 98xx yter mer enn 96xx som yter mer enn 95xx. I tillegg har hver ny serie høyere ytelse enn forrige, men hvor mye variere svært avhengig om det i realiteten er samme kortet rebrandet eller en helt ny GPU. Så 9500 yter bedre enn 8500. Hos nVidia betyr også bokstavene etter tallet en god del der GS er dårligere enn GT som er dårligere enn GTS/GTX. Som oftest. Omtrent det samme hos ATI, bare at de ikke bruker slike dumme forkortelser til slutt. Av det jeg kan lese ut av info knyttet til de ulike kortene er ATI HD3650 best, 8600 GT nr to og 9500 GS nr tre. Men forskjellene er ikke særlig store (testbare, men ikke nødvendigvis merkbare), og det er litt usikkerhet knyttet til hvor mye svakere GS versjonen er en GT versjonen (finnes ikke særlig med tester). Bærbarversjonene av 8600 GT og 9500 GS yter mer eller mindre identisk. Så realiteten er at disse da er omtrent likeverdige dersom vi skal se litt stort på det. Men E7200 CPU-en som Multicom maskina har er den klart beste CPU-en i de fleste oppgaver. X3 8450 er såpass lavt klokket at den ikke helt følger med. Men innen filmredigering, med kodekser/program som effektiv støtter flere kjerner (8450 har tre mot 2 hos E7200) vil den kunne yte like bra eller bedre. Men i det meste yter E7200 en 10 - 25 % bedre enn X3 8450. E4700 er dårligere enn E7200. Så Multicom sin er vel nok det beste kjøpet (trolig også den klart letteste å oppgradere), men utenom det er forskjellene langt fra svært store når det gjelder ytelse. Det er ikke lett å skulle kjøpe data i et marked fylt opp av betegnelser som kan forvirre de fleste, og hvor det som pga betegnelsen kan virke bedre enn noe annet, faktisk ikke er det. Okey! Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå