Gå til innhold

Asus Eee Laptop, hvilken linux?

Anbefalte innlegg

Yes, da lurte jeg som er "ufrivillig" førstegangsbruker av linux på eksakt hvilken linux versjon disse Asus Eee seriene kjører?. Kjøpte den egentlig som skole PC for noen uker tilbake og hadde ikke regna med at det skulle være noe anna en windows, men uansett er jeg kjempe fornøyd og kan jo legge inn at jeg også lurer på et bra nedlastnings program som DC eller Bittorrent, hvis noen kan linke til en download for opperativsystemet som jeg kjører hadde det vært kjempe greit. =)

takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eller annen spesiell versjon av Xandros. Detaljer om Xandros finner du her hvis du ønsker: http://distrowatch.com/table.php?distribution=xandros

Dette operativsystemet er veldig lite brukt til vanlig, og dermed kan det godt hende at du får bedre støtte i denne tråden (som handler spesifikt om Asus EEE). Ellers finnes det veldig mye bra på forum.eeeuser.com

Men generelt så innstalerer man ikke programvare på samme måte som i windows. Du bruker en pakkebehandler. Det er egentlig ganske likt som windows sin add/remove, men du kan innstalere 3'd parts programvare derifra også. I Xandros heter den grafiske pakkebehandleren Synaptic og jeg håper at denne er lett tilgjengelig i menyene (men frykter at den ikke er det...).

Ktorrent er et flott torrent program, men du må desverre legge til en pakkekilde (som er der hvor pakkebehandleren henter programmer fra) for å innstalere. Hvordan dette gjøres finner du her: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=371975 (post nr 2)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det første problemet jeg støtte på, er at sources.list ikke inneholder noe annet en asus repositories, så du må legge til flere, for eksempel fra debian

deb ftp://ftp.no.debian..org/debian/ stable main contrib non-free

som jeg fant ved å lete litt rundt på nettet.

Men et problem som jeg krangler med er at /usr/ mappen er ikke tilgjengelig utenfor terminalen, så dersom du skal endre /usr/etc/apt/sources.list må du gjøre det fra terminalen ved å klikke ctrl+alt+t og skrive sudo nano /usr/etc/apt/sources.list

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...