Gå til innhold

Skal skaffe meg hamster - Tips?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en hamster, siden jeg gjerne vil ha et kjæledyr og foreldra mine syntes det blir for stort med en hund eller en katt : )

 

Men siden storesøsteren min har hatt hamster før, lurer jeg på hva av det utstyret hun hadde jeg kan gjenbruke?

Det hun har er: Bur, vannflaske, matskål, reisebur, hamsterhus og diverse leker.

 

Hun har også mat, høy og sagmugg liggende. Har sett at maten er gått ut på dato, men kan høyet og sagmuggen brukes? skal nevnes at det er ca. 2 år siden hun hadde hamster: )

 

Hvordan skal jeg rengjøre buret? kan jeg bruke såpe osv?

 

Noen som har noen andre gode tips til meg?

 

Ps. Setter pris på raskt svar, siden jeg kjøper hamsteren imorgen: )

 

På forhånd takk

Endret av Clappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sagmuggen hun har liggende kan du helt sikkert bruke. Hvis høyet lukter høy kan du sikkert bruke dette også, men dette er vel ikke den største utgifte heller , så jeg ville kansje kjøpt nytt heller. Maten kjøper du nytt også

 

Bur og denslags kan du selvsagt bruke opp igjen. Jeg vasket mine bur ute med vannslangen. Hvis du har en gammel oppvaskbørste kan du bruke litt zalo dersom buret er skittent. Skyll godt.

 

Vannskål og slikt kan kjøres i oppvaskmaskina.

 

Har du vurdert andre smådyr enn hamster? Dansemus f.eks? Hamstere kan være litt kjedelige av seg, med mye natteaktivitet.

 

Lillebroren min hadde ørkenrotte da jeg var yngre. Denne var det mer liv i enn en hamster

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for rotte eller degus dersom jeg skulle hatt en gnager. Sistnevnte er litt villere, men utrolig nyskjerrige.

Dverghamster og mus er spinnville, og blir sjeldent tamme.

Hamsteren er litt for kjedelig har jeg funnet ut. Men søte da :p Min døde i sommer. sukk.

 

Det koster deg tyve kroner for ny spon, så jeg hadde kjøpt meg ny.

Høy er ikke nødvendig til en hamster.

Hamstervatt/bomull er et møst til å sove i ;)

Hjul å løpe i.

 

Ikke nødvendig å vaske buret med såpe med mindre det stinker. Og det skal litt til. Jeg skiftet så og si aldri spon til min. Han gjorde kun fra seg der han sov. Skikkelig gris :p

 

Som det skriver om over, gi den tid. Trenger en dag eller to for å venne seg til de nye omgivelsene.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Rotte er et fantastisk kjæledyr. Passer også bra til barn, fordi de tåler en støyt. Men dessverre så er det mye sykdom på dem og det er vanlig at de gjerne ikke lever så lenge pga dette. Dessuten tar de mer plass enn folk gjerne tror, fordi de er flokkdyr og må minst leve sammen med en til. De fleste typene vokser seg også ganske store.

 

Selv om et hamster og rotte er like mye verdt i tradisjonell forstand og bør ha samme type godt stell uansett. Så er det likevel mer arbeid med to rotter og det er noe man bør ta ombord å finne ut av om man ønsker før man kjøper dem.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...