Gå til innhold

Vidvinkel til Pentax.

Anbefalte innlegg

Jeg merke at min Tamron 17-50mm F2.8 ikke alltid er vid nok for bruk, så jeg tenker å snart skaffe meg en vidvinkel. Det blir for det meste til landskap og litt innebilder.

Det står mellom disse objektivene:

Pentax smc DA 15mm f4 ED AL Limited

+ Veldig liten

+ Lysstyrke

- ikke zoom

+/- pris

- Vanskelig å få polariseringsfilter til denne?

Samsung D-XENON 12-24mm F4 ED

+ Lysstyrke F4

+ 24mm "tele"

+ Quickshift fokus

- Pris

- "bare" 12mm vidvinkel

Pentax smc DA 12-24mm F4 ED AL [iF]

+ Lysstyrke F4

+ 24mm "tele"

+ Quickshift fokus

- Pris (dyrere enn Samsungversjonen)

- "bare" 12mm vidvinkel

fSigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC for Pentax

+ Pris

+ Mye for pengene

+ 10mm Vidvinkel

- Lysstyrke F4-5.6

- Vignetering og uskarpe hjørner?

Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF) for Pentax

+ Beste zoomområde

+ Pris? Tror denne blir billigere enn Pentax og samsung versjonene

+ 10mm vidvinkel

+ Lysstyrke

- Vet ikke når den kommer eller pris

- Vet heller ikke noe om optiskkvalitet

Noen som har lyst å hjelpe meg med å velge? Vil helst ha 24mm tele hvis jeg skal zoom, og er det noe jeg savner på Tamron objektivene jeg har nå så er det Quickshift fokus. Dette er ikke noe must, men greit å ha. Er Samsung/Pentax verdt noen tusen ekstra iforhold til Sigma/Tamron?

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde eg valgt i dag, trur eg hadde gått for DA15/4 ltd, om den blir bra retteiknande. DA 12-24/4, som eg har i dag er eit knakande godt objektiv, men den er litt stor, spesielt solblendaren, som en må bruke, men det er meg og mine behov.

Når det gjeld DA15/4 og filter, er det vanskeleg å seie om det går å bruke polariseringsfilter enno, då det kun var prototypen som var utstilt, men mi erfaring med pol.filter på slik vidvinkel er ikkje den beste, fordi du får kun deler av himmelen knall blå, og det blir verre desto større vidvinkelen er.

Tamron alternativiet er det vel ingen som har prøvd enno, og er du skikkeleg vidvinkel fanatikar er nok kanskje det det beste alternativet, om optikken blir slik som på den du har, og dei større SP brødrene

Lenke til kommentar

Hei,

dette blir bare løst snakk og synsing fra min side, men kanskje det er verd noe.

Limited objektiver er typisk bra, meget bra, ofte like bra som DA * objektiver, og kan kanskje være verd det av den ene grunnen alene.

Andre grunnen for Ltd'en er at det er et fastobjektiv, og kan dermed konstrueres mer optimalt enn zoom objektiver.

Den desidert største ulempen med dette objektivet for deg vil jeg mene er at det "kun" har 15mm brennvidde. Du har 17mm nå, de 2 fra 17->15 utgjør helt klart en del, men jeg er langt fra overbevist om at det er nok når du nå sier du savner vidvinkel. Her ville jeg ha sittet litt på gjerdet til det kom i en butikk hvor du har mulighet til å prøve objektivet, eller i det minste får mer info om det.

Samsung/Pentax 12-24 der hadde jeg tatt Pentax-versjonen på pris alene.

Sigma'en (10-20) finnes det mange tråder om her på forumet, så der er det bare å lese om frister. Tamron'en må du vente på, på samme måte som med Ltd'en.

Pentax 12-24 går for å være et bra objektiv, kanskje noe plaget av CA, men det er det jo lett å fikse på. Videre har du jo Pentax 14/2.8 også... Men den koster mer enn 12-24.

Personlig ville valget blitt redusert til:

Pentax DA 15/4 Ltd

Pentax DA 12-24/4

Tamrom 10-24/3.5-4.5

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Går svanger med samme planer som trådstarter her, har kikka på Pentax 14 / F2,8 på papiret. Noen som har erfaring med dette objektivet, jfr f.eks 12-24 til Pentax ?

Er det rettegnende i den grad man kan bruke bildene uten å måtte behandle dem i PS ?

(og akkurat når jeg var sikker på at jeg vile ha ett vidvinkelobjektiv som neste, så dukker de bandittene opp med ett DA* 55 1,4 ... )

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar :)

Har ikke nevnt Sigma 12-24mm siden jeg glemte den i farten, men etter det jeg har lest av tester så ser den ikke ut til å være bedre enn Pentax 12-24, og når den koster omtrent det samme som pentaxversjonen og har dårligere lysstyrke ser jeg ikke noen god grunn. Link Men kan jo være at jeg har oversett noe :p

Skulle gjerne hatt en Tokina 11-16 i DA* versjon, men ser jo ikke ut til å komme med det første :(

Men kommer ikke til å kjøpe vidvinkel med det første tror jeg, tror heller pengene kommer til å gå til en Pentax 55mm DA* F1.4, så får heller vidvinkel komme litt senere. Og da har forhåpentlig en eller annen fornuftig nettside testet Tamron 10-24mm :)

Lenke til kommentar
Har ikke nevnt Sigma 12-24mm siden jeg glemte den i farten, men etter det jeg har lest av tester så ser den ikke ut til å være bedre enn Pentax 12-24, og når den koster omtrent det samme som pentaxversjonen og har dårligere lysstyrke ser jeg ikke noen god grunn. Link Men kan jo være at jeg har oversett noe :p
Den er litt mer rettegnende, det er vel hovedforskjellen, i tillegg til dårligere lysstyrke da.
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg ha ventet til DA 15mm kom ut. Men så har jeg kun fastobjektiv og vil gjerne fortsette med det.

Skulle jeg ha kjøpt vidvinkel idag, da måtte det ha blitt Pentax DA 12-24mm. Ca. 4200kr. levert på døra er ikke ille.

hvor kan jeg få tak i den så billig?
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jepp, spesifikasjonene er i hvert fall lovende. Jeg sammenlignet den med Sigma 10-20 i en annen tråd:

- Tamron har litt bedre lysstyrke

- Tamron har litt mer å gå på i tele-enden

- Tamron sin er 100g lettere (men 5mm lengre)

- Tamron sine gummigrep ser (subjektivt) mer behagelig ut

- Tamron koster 200 kr mindre

For min del står det mellom Tamron 10-24 og Pentax/Samsung 12-24mm. Det som er avgjørende er når Tamronen kommer på markedet og hvordan denne yter. En fordel med Pentax/Samsung er jo QS-fokus. Lurer også på om Pentax vil komme med en DA*11-16mm F2.8, men ser jo ut som det kan ta en stund når en ser på roadmapen.

Lenke til kommentar

Det er ikke utenkelig at Tokina bygger om sin 11-16mm f/2,8 til Pentax-fatning. Jeg ville ikke satt meg ned og ventet på at Pentax kommer med en sånn.

Tamronen ser forsåvidt ut til å være rett rundt hjørnet. Da gjenstår det bare å finne ut hvordan den yter.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil, går samarbeidet Tokina-Pentax ut på at Tokina ikke kommer med objektiver for Pentax, jeg har enda til gode å se noen 10-17, 16-50, 50-135 eller 35 macro med Pentax-fatning.

(Tokina og Pentax eies begge av Hoya, derav samarbeidet.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...