SSSø Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Jeg mener å ha hørt noe om at det finnes en grense på hva man har lov til å jobbe av overtid. Jeg mener også å ha hørt at denne grensen er på 200 timer i året. Stemmer dette? Jeg har hittil i år jobbet 192,5 timer overtid, og etter mine beregninger kommer jeg over 200 timer i løpet av uken. Og får jeg brøytevakt i vinter (noe jeg mest sannsynlig får) blir det nok fort 50 timer der også. Hva skjer da? Jeg har ingenting i mot disse overtidstimene, skal jeg bare fortsette å jobbe overtid? Takker for svar... Endret 29. september 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du kan jo lese litt her http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28157#4 Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Hvor mye overtid kan arbeidsgiver pålegge? Dersom vilkårene for å arbeide overtid er oppfylt, kan arbeidsgiver i kraft av sin styringsrett pålegge overtidsarbeid i inntil: * 10 timer i løpet av sju dager * 25 timer i løpet av fire sammenhengende uker * 200 timer i løpet av 52 uker * Samlet arbeidstid* må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer. * Samlet arbeidstid* må heller ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Adgangen til gjennomsnittsberegning innebærer at det i enkeltuker kan arbeides mer enn 48 timer, mot tilsvarende kortere arbeidsuke i en annen uke. Før overtidsarbeid og merarbeid iverksettes plikter arbeidsgiver, så fremt det er mulig, å drøfte nødvendigheten av det med de tillitsvalgte. * Samlet arbeidstid = alminnelig arbeidstid + merarbeid + overtidsarbeid, se definisjoner øverst på denne siden Det står jo faktisk ikke noe om frivillig overtid der. Altså, arbeidsgiver kan ikke pålegge meg mer overtid, men jeg kan velge det frivillig? For eksempel dette med vinterberedskapen er jo noe jeg frivillig vil være med på. Ellers har jeg brutt alle de reglene. Har for eksempel jobbet 24 timer i strekk et par ganger. Denne måneden har jeg til nå 35 timer overtid, 22 av de fra forige uke. Endret 29. september 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Dersom det er noe arbeidsgiveren din har pålagt deg, så er det han/hun som har brutt loven, ikke deg. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Selv jobbet jeg tidligere bortimot 600-800 timer overtid i året. Rundt halvparten var riktignok mot avspasering, men allikevel. Nå kan man jobbe 300 timer overtid per år etter avtale med tillitsmann eller 400 timer etter avtale med Arbeidstilsynet Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-12 Og får jeg brøytevakt i vinter (noe jeg mest sannsynlig får) blir det nok fort 50 timer der også. § 10-12. Unntak (1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. (2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. (3) Bestemmelsene i dette kapittel kan fravikes for arbeid som på grunn av naturhendelser, ulykke eller andre uforutsette begivenheter må foretas for å avverge fare for eller skade på liv eller eiendom. I så fall skal arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. (7) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 første og andre ledd og grensen på 13 timer i § 10-5 tredje ledd for helse- og omsorgsarbeid samt vakt- og overvåkningsarbeid der arbeidet helt eller delvis er av passiv karakter (jf. § 10-4 andre ledd). Slikt samtykke kan bare gis dersom arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Vel mulig å få dispensasjon ang. brøytingen din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå