Gå til innhold

Lån for 18 åring uten kausjonist?

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hei!

Har funnet meg en bil jeg har lyst på til 120k. Saken er at alle banker jeg har snakket med krever enten kausjonist eller at jeg er over 21 år for å få tatt opp et slikt lån på en så gammel bil. Jeg har da altså ingen til å kausjonere for meg.

Økonomien min tillater fint et slikt lån, og det var banken enig i. Planen var å låne det over 5 år.

Er det noen som vet om noen banker som vil gi meg lån? Vet dette sannsynelig vil bli dyrt, men kom med tips :)

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Trenger litt hjelp her... Bilen jeg skal kjøpe er en -91 modell. Alle bankene jeg har vært i kontakt med sier den er for gammel. Forbrukslånene jeg har forhørt meg om opererer med en aldersgrense på ikke mindre en 20 år...

Hadde satt stor pris på litt hjelp her :)

Lenke til kommentar

Kan man spørre om hva slags bil dette er? Hvis ikke dette er one-in-a-million ville jeg foreslått å gå for noe annet enn en 17 år gammel bil til 120k i en alder av 18 år. I tillegg er det generelt vanskelig å få lån uten god sikring om dagen, så jeg skjønner godt at banken ikke gi deg lån på 120k. Skal du forresten låne hele beløpet?

Lenke til kommentar

Har du forhørt deg hos DnB om Sikret billån? Da betaler du ekstra slik at du i tilleg til billånet kjøper en forsikring som sikerer betalingen din dersom du av en eller annen grunn mister betalingsgrunnlaget ditt. Hvorvidt du kan få det avhenger av din arbeidssituasjon.

Lenke til kommentar
Har du forhørt deg hos DnB om Sikret billån? Da betaler du ekstra slik at du i tilleg til billånet kjøper en forsikring som sikerer betalingen din dersom du av en eller annen grunn mister betalingsgrunnlaget ditt. Hvorvidt du kan få det avhenger av din arbeidssituasjon.

Samme saken, banken kan fortsatt ikke ta pant i en 17 år gammel s2.

Lenke til kommentar

Trodde det kanskje var litt anderledes. Når man har et lån med sikring i bilen så må bilen ha en hvis panteverdi slik at banken kan bruke bilen til å løse inn mesteparten av lånet dersom låntaker ikke klarer å betale. Men dersom man har har det DnB kaller Sikkret billån så betaler man en forsikring som en del av lånet som sikrer betaling dersom man skulle bl langtids sykemeldt eller arbeidsledig.

Banken sier jo at han greit kan klare lånet med han nåværende økonomi, men vil ikke la han få lånet da pant i en 17 år gammel bil er dårlig sikring for dem dersom han skulle komme i en situasjon der han ikke klarer å betale. Men det er jo derfor man betaler den ekstra forsikringen i Sikret billån.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Er det ikke mulig å bare lyge på årstallet bilen er laget i? Har banken mulighet for å sjekke dette, vil det bli avslørt?

For om det var snakk om en bil som er nyere en '96, så hadde jeg fått lån.

Lenke til kommentar

Selvsagt leker de ikke bank, men hele poenget med at man ikke ønsker å gi lån med pant i eldere biler er risikoen for at bilen ikke dekker gjenstående lån dersom låntaker kommer i en situasjon der han ikke kan betale. Dette er dermed høy risiko for banken. Det DnB kaller Sikkert billån er et lån der man betaler en ekstra forsikring som garanterer betaling dersom man blir syk eller arbeidsledig. Dermed reduerer man drastisk sannsynligheten for at banken må selge bilen for å dekke lånet. Ergo har man plutselig mye lavere risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...