karamasov Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei. Oppgaven jeg driver med er som følger; "Tegn alle mulige hydrogenbindinger for disse to molekylene. Både mellom molekyler og mellom ett av hver type." Kan dere hjelpe meg med dette, vær så snill? Bilde av de to molekylene er vedlagt. Tusen takk. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Kan prøve å hjelpe til litt, iallfall. Hydrogenbindinger oppstår når hydrogen er bundet med kovalent binding til et veldig elektronegativt element (oksygen, nitrogen, fluor). Da blir bindingen veldig polarisert, altså har vi en ladningsforskyvning, og denne skaper tiltrekkende krefter mellom hydrogenatomet i ett molekyl, og det elektronegative atomet på det andre (når to slike molekyler er nær hverandre). OK, så hvor kan vi ha dette hen i dine molekyler? I det ringformede molekylet har du H bundet til N i en aminogruppe, og i hydrokarbonkjeden har du en OH-gruppe, altså to H-atomer som kan danne hydrogenbindinger. Bindinger kan dannes til de to N-atomene på ringen og de to O-atomene i hydrokarbonkjeden (altså må hydrogenet være bundet til et elektronegativt element for å kunne inngå i hydrogenbinding, men et elektronegativt element trenger ikke være bundet til hydrogen for å delta). Jeg får dette til å bli totalt åtte bindinger: to hydrogenatomer kan danne fire bindinger hver. (Når jeg sier to hydrogenatomer, menes altså det fra OH-gruppen, og ett av de to fra aminogruppen, som er like.) Når det gjelder selve tegningen, så tegnes slike bindinger som oftest som en stiplet linje i stedet for de vanlige strekene man bruker til å tegne bindinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå