Gå til innhold

Digitalt kamera, og speilrefleks linser.

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer for tiden og gå til annskaffelse av nytt digitalt kamera.

Jeg har tilgang på en del speilrefleks linser til Canon EOS speilrefleks kamera.

Er det mulig og bruke speilrefleks linser på digitalkameraer?

Hvilke kameraer vil dere da evt anbefale.

Må være minimum 3mpix

Liker og leke litt med manuelle innstillinger og er glad i zoom, ser derfor på Olympus Camedia serien, som har 10X zoom, er disse kameraene helt håløse eller?

Har ett begrenset budsjett, så digitalt speilrefleks går desverre ikke.

Takk for alle innspill :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig og bruke speilrefleks linser på digitalkameraer?

Hvilke kameraer vil dere da evt anbefale?

Linsene vil fungere like bra på et digitalt som på et anlogt kamera. Siden du allerede har Canon optikk er det jo mest naturlig å kjøpe et kamera fra Canon. Kan jo da bruke dine gamle linser. Aktuelle digitale speilreflekser fra canon er jo eos 10D og eos D60. Er dessverre ikke lavbudsjett-kameraer. D60 kan fåes brukt til rundt 12000.

Lenke til kommentar

Adaptere for til hva da?

Har man et digitalt speilreflekskamera kan man bruke de samme linsene som passer på analoge kameraer. Det finnes ikke egne linser for digitale speilreflekskameraer. Dette gjeldet ihvertfall for nikon systemer, regner med at det gjør det for canon også.

Lenke til kommentar
Men hvordan vil det være med tilkoblinger?

Det går ikke an å sette en linse beregnet til et speilreflekskamera på et lite kompaktkamera (f.eks. Camedia) - enten det er digitalt eller ikke, fordi originallinsene på disse kameraene ikke kan taes av.

Et digitalt speilreflekskamera derimot ser ut (nesten) akkurat som et vanlig speilreflekskamera og har samme koblinger for linser, altså trenger du ikke noen adaptere så lenge du holder deg til samme kameramerke. Digitale speilreflekskameraer har lenge vært ekstremt dyrt (toppmodellen til Canon koster vel fremdeles nesten 70.000,- men så har den en oppløsning på nesten 12 millioner pixler og da...)

Det har kommet enklere modeller til godt under 20.000 i det siste, så det er nok mulig å få brukte ned mot 12.000 som det nevnes i et annet innlegg.

Lenke til kommentar

Hei!

Det kan lønne seg å dra til f.eks. Storbritannia eller Tyskland for å kjøpe kamera. For halvannet år siden kostet en modell her hjemme minst 30.000-33.000, på samme tid som den kostet 12.000 i England... Det er mulig jeg husker litt feil, men jeg husker at jeg ble sjokkert over prisforskjellen!

Anbefaler i så fall den seriøse forhandleren Jessops, som forøvrig leverer varer til Japan Photo. Mener forøvrig de har tax free avtale.

Lykke til![/img]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...