Gå til innhold

Online Musikkdistributør, hva trenger jeg å vite?

SlimG

Anbefalte innlegg

Jeg har frustrert meg mye over laber kvalitet og DRM på musikk som blir levert i nedlastingsform over internet, så jeg har tenkt tanken: Hva skal til for å bli en online musikkdistributør?

Jeg har ikke problemer med den tekniske biten med å sette opp en slik platform, det jeg egentlig lurer på, er hvordan ting fungerer utenfor den tekniske biten:

Må jeg hendvende meg direkte til artister for å få lov til å distribuere musikken dems?

Må jeg opprette et plateselskap?

Kan jeg få en avtale med andre plateselskaper om å få distribuere musikken de har tilgang til?

Hvordan ordnes det økonomiske?

I det hele tatt, vet jeg så nær som ingenting om dette (som du sikkert ser på spørsmålene :p), hvis noen kan hjelpe meg med informasjon, svar, linker eller i det hele tatt peke meg i riktig retning er jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for info Dr. Jacoby

men du må nok ordne en avtale med et elle helst flere plateselskap. Og der tror jeg du har liten sjangs..

Hvorfor det? (ja... jeg kan virkelig lite om dette)

Det jeg kunne tenkt meg (helt teoretisk) var å få en distribusjonsavtale med en av de fire store plateselskapene, men jeg regner med disse har sine egne distribusjonskanaler, og ikke er interessert i eksterne distributører?

Endret av SlimG
Lenke til kommentar

Jeg har lekt med denne tanken selv - å opprette egen nettbutikk som tilbyr alle typer musikk i akseptabel kvalitet (da tenker jeg FLAC). Problemet er plattform, serverytelse og å få kontrakter med store og små plateselskaper, samt andre, mer uavhengige artister.

En mulig start hadde vært å få med seg de store uavhengige artistene på laget, som Nine Inch Nails og Radiohead :p

Lenke til kommentar
Problemet er plattform, serverytelse og å få kontrakter med store og små plateselskaper, samt andre, mer uavhengige artister.

Den tekniske biten ser jeg som sagt ikke mørkt på, det jeg ser på som den store utfordringen er alle avtalene som må gjøres, og det økonomiske.

Jeg regner med at uten en avtale med en av de fire store plateselskapene vil jeg automatisk være låst bort fra artistene som bruker disse plateselskapene, altså de fleste? artister har vel bare kontrakt med et plateselskap om gangen, eller?

Endret av SlimG
Lenke til kommentar

Dr. Jacoby: Hvorfor tror du jeg har liten kjangs til å ordne en avtale med et eller flere plateselskaper?

Jeg regner med at uten en avtale med en av de fire store plateselskapene vil jeg automatisk være låst bort fra artistene som bruker disse plateselskapene, altså de fleste? artister har vel bare kontrakt med et plateselskap om gangen, eller?

Det jeg kunne tenkt meg (helt teoretisk) var å få en distribusjonsavtale med en av de fire store plateselskapene, men jeg regner med disse har sine egne distribusjonskanaler, og ikke er interessert i eksterne distributører?

Jeg oppdaterer iggu.org etterhvert som prosjektet utvikler seg.

Lenke til kommentar

Jeg har flere grunner til at jeg tror du har liten sjangs.

1. Vil plateselskapene selge sanger DRM frie?

2. Hvem er du? Jeg vet jo ingenting om deg, hva slags utdanning har du? Har du økonomiske forutsetninger for å kunne drive en slik side?Du må forstå at det for et plateselskap sin side kan være risky å skulle selge rettigheter til deg.

Men likvel oppfordrer jeg deg til å prøve altså, dette er bare litt sunn skepsis ;)

Lenke til kommentar

Å få lov til å distribuere musikken DRM-fri kan nok bli et problem, Jeg får bare legge frem en så god dokumentasjon som mulig på hvorfor de bør gå for DRM-fri distribusjon.

Jeg skal klare å dekke de økonomiske utgiftene ved oppsett og drifting av den tekniske plattformen med den jobben jeg har, jeg er bare usikker på hvordan det økonomiske blir ordnet rundt distribueringen av musikk, må jeg betale en fet sum på forhånd? betaler jeg måndtlig tilbake til plateselskapene? etc.

Eneste måten jeg kan tenke meg at jeg skal klare å promotere tjenesten, er å utvikle platformen slik jeg har tenkt den, og satse på at den selger seg selv (med litt hjelp).

Jeg tenker jeg får bare stille noen hypotetiske spørsmål til noen plateselskap, og se hvilke muligheter jeg har utfra hvordan responsen lyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...