Marihona Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer nå på det Holder på med en oppgave der jeg skal beregne skatt ut i fra noen opplysninger jeg får fra en bruker. Har nå rotet inn en if-test inni en switch for å prøve å få den til å regne ut det jeg vil vite. Men lurer på om jeg kanskje er helt på jordet nå... Finner ikke ut av dette så tenkte kanskje det var greit om jeg fikk et hint om å begynne på nytt, eller fortsette med det rotet jeg holder på med. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Spørs helt. Jeg har ihvertfall én if-test inni en switch i kodebasen min på jobben. Det virker fornuftig der og da, men veldig vanskelig å si. Hvis det virker rotete, så er det rotete. Lenke til kommentar
Marihona Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 For meg virker forsatt mange ting rotete, så det kan hende jeg er inne på noe da... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du kan alltids vise oss koden, så kan vi kommentere på om vi synes det er rotete. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 If inni switch går bra det ... men må bruke det riktig da =) show me your code Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du kan strengt tatt putte hva som helst inni en switch ja, men det høres ut som "bad practise". Lenke til kommentar
Patton Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Jeg er selv sparsom med switch, og bruker switch bare for konstanter (enums er som skapt for switch). Jeg har selv brukt if inni switch, men da var antall linje kode mellom case og break (inklusiv if-else og {}) ikke mer enn 5-6. Blir det uoversiktlig, saa pakk koden din inn i en metode og kall denne Show us the code! Endret 30. september 2008 av Patton Lenke til kommentar
Marihona Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Fikk det til :!: Funka fint med en if test inni. import javax.swing.JOptionPane; public class Eks_sett0_oppg18 { /** * @param args */ public static void main(String[] args) { // TODO Auto-generated method stub String inputs = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn inntekt"); int inntekt = Integer.parseInt(inputs); String inputd = JOptionPane .showInputDialog("Skriv inn skatteklasse 1 eller 2"); int skatteklasse = Integer.parseInt(inputd); int skatt = 0; while (skatteklasse != 0) { switch (skatteklasse) { case 1: if (inntekt < 20000) { skatt = 0; } else if ((inntekt > 20000) && (inntekt < 100000)) { skatt = (inntekt - 20000) * 20 / 100; } else { skatt = 80000 * 20 / 100 + (inntekt - 100000) * 40 / 100; } break; case 2: if (inntekt < 50000) { skatt = 0; } else if ((inntekt > 50000) && (inntekt < 150000)) { skatt = (inntekt - 50000) * 15 / 100; } else { skatt = 100000 * 15 / 100 + (inntekt - 150000) * 40 / 100; } break; default: System.out.println("Du har tastet feil"); break; } System.out.println(skatt); inputs = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn inntekt"); inntekt = Integer.parseInt(inputs); inputd = JOptionPane .showInputDialog("Skriv inn skatteklasse 1 eller 2"); skatteklasse = Integer.parseInt(inputd); } } } Kan hende dere vet om en enklere måte å gjøre det på,men fikk det til å funke :!: Endret 3. oktober 2008 av Marihona Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå