Gå til innhold

Viktige fag og avgangsfag

stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på en ting... Hvis jeg f.eks ikke får en 6'er eller 5' er i år (vgs 1) i nami eller norsk.. Sliter jeg da hvis jeg vil på ingeniørstudier? Jeg skal bytte til elektro vgs 1 neste år igjen, så jeg kan ta det opp hvis jeg vil, men hvis jeg ikke er så heldig med karakterene i år, står de for alle år, eller er det sånn at vgs 3 teller... ? Akk som på ungdomsskolen? :/

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg lurer på en ting... Hvis jeg f.eks ikke får en 6'er eller 5' er i år (vgs 1) i nami eller norsk.. Sliter jeg da hvis jeg vil på ingeniørstudier? Jeg skal bytte til elektro vgs 1 neste år igjen, så jeg kan ta det opp hvis jeg vil, men hvis jeg ikke er så heldig med karakterene i år, står de for alle år, eller er det sånn at vgs 3 teller... ? Akk som på ungdomsskolen? :/

Så lenge du har generell studiekompetanse når du er ferdig og et greit snitt (opp mot 5 er ønskelig - eller bedre om du får til det) bør du ikke ha noen problemer med ingeniørstudier. For sivilingeniør er snittet litt høyere og det bør da være på litt over 5. Merk at disse tallene er tatt fra hodet og varierer litt hvert år. Dersom du lurer på hva årets poenggrenser var kan du sjekke dette på samordnaopptak.no.

Håper dette var til litt hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På allmenn hvertfall, er naturfag, engelsk, samfunnsfag, geografi og matte (dersom du avslutter T eller P kurset) avgangsfag i 1.klasse, altså er det disse karakterene som kommer på vitnemålet. 2. året er det fransk og programfagene som er avsluttende. I 3. klasse teller karakteren fra programfagene, og resten av fellesfagene, som norsk, gym, religion og historie. Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...