Blakvist Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei, har tenkt meg et objektiv for macro og portrett-bilder til mitt canon EOS 40D. Har dere noen forslag eller tips som kan hjelpe meg på veien? Takker for alle seriøse svar. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Blant Canon-objektivene står det vel mellom EF-S 60mm Macro og EF 100mm Macro. Begge er utmerkete objektiver, men tør påstå at 60mm er mest hensiktsmessig mhp portrett. Kommer egentlig ann på hvilken avstand du og modellene dine er komfortable med å jobbe på, bare husk at 60mm er lettere å håndholde. Er vel noen 3.parts alternativer på 90mm også, uten at jeg skal uttale meg om dem. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Blant Canon-objektivene står det vel mellom EF-S 60mm Macro og EF 100mm Macro. Begge er utmerkete objektiver, men tør påstå at 60mm er mest hensiktsmessig mhp portrett. Kommer egentlig ann på hvilken avstand du og modellene dine er komfortable med å jobbe på, bare husk at 60mm er lettere å håndholde. Er vel noen 3.parts alternativer på 90mm også, uten at jeg skal uttale meg om dem. Tamron sitt 90mm har fått knallkritikk av de som bruker det. Hva slags makrobilder skal du ta da? Fordi makro av en flue eller andre insekter med en 60mm kan bli litt vanskelig. Da er en 90 eller 105++ bedre. Søk på tamron 90mm i forumet her eller på foto.no så får du nok info om det objektivet. Andreas Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Blant Canon-objektivene står det vel mellom EF-S 60mm Macro og EF 100mm Macro. Begge er utmerkete objektiver, men tør påstå at 60mm er mest hensiktsmessig mhp portrett. Kommer egentlig ann på hvilken avstand du og modellene dine er komfortable med å jobbe på, bare husk at 60mm er lettere å håndholde. Er vel noen 3.parts alternativer på 90mm også, uten at jeg skal uttale meg om dem. Tamron sitt 90mm har fått knallkritikk av de som bruker det. Er vel igrunn få som slakter sine egne objektiver... Ville heller sett etter en (bokstavelig talt) objektiv test... Endret 29. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
eivindw Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg kjøpte nettopp ef-s 60mm til min 40d. Mitt inntrykk så langt er at det tar skarpe og fine bilder. Sylskarpt på macro (!), vanskeligere å bruke på avstand. Synes det var vanskelig å få til skarpe bilder av noen trær utenfor huset mitt (se bildene nedenfor). Er kanskje ikke å forvente heller av et macro-objektiv? Har ikke så mye peiling på det egentlig.. Noen bilder jeg har tatt her: http://flickr.com/photos/eivindw/tags/cano...0mmf28macrousm/ Og masse flotte bilder som andre har tatt: http://flickr.com/photos/tags/canonefs60mm...sm/interesting/ Lenke til kommentar
Cardi Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg har selv 100mm macro og vil si at det er helt nydelig. Er en smule trang til portrett men til macro, supert! Du kan se bilder tatt med dette objektivet på: HER og HER. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Problemet her er at man gjerne vil tilfredsstille flere ulike krav om brennvidde (husk at dette er på crop); 50-70mm for portrett, blomstermakro 50-100mm, insektmakro 100mm++. Man må nesten spørre seg; vil jeg ha et macro-objektiv som kan brukes til å ta en del andre bilder med, eller vil jeg ha et mer walkaround-objektiv som kan ta en del makro med?. Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) I tillegg til hva Grizzmp sier, så kan man ta flere bilder uten stativ med en 60mm enn en 100mm. Slikt kan være av betydning. edit - med flere bilder, mener jeg i flere situasjoner. Endret 29. september 2008 av arela Lenke til kommentar
andreash Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tamron sitt 90mm har fått knallkritikk av de som bruker det. Er vel igrunn få som slakter sine egne objektiver... Ville heller sett etter en (bokstavelig talt) objektiv test... Det er det vel, jeg har hatt både Canon 100mm makro, og Sigma 150mm. Jeg synes Sigma 150mm er bedre en Canon sin 100mm. Tamron 90mm har fått god kritikk i blader også da hvis det teller mer enn andres erfaring. Andreas Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Tamron sitt 90mm har fått knallkritikk av de som bruker det. Er vel igrunn få som slakter sine egne objektiver... Ville heller sett etter en (bokstavelig talt) objektiv test... Det er det vel, jeg har hatt både Canon 100mm makro, og Sigma 150mm. Jeg synes Sigma 150mm er bedre en Canon sin 100mm. Tamron 90mm har fått god kritikk i blader også da hvis det teller mer enn andres erfaring. Andreas Har eller rettere sagt hadde begge du nevner (Canon 100mm makro, og Sigma 150mm) selv og jeg kom til det motsatte,den sigmaen som jeg mottok var elendig, jeg regner med det var et mandagseksemplar jeg mottok og etter hva jeg forstår er det større sjans å få mandagseksemplarer fre 3parts levrandører. Tokinaen min var jeg derimot heldig med, vurderer forresten å prøve et annet eksemplar av den sigmaen og se om jeg er heldigere da . Endret 29. september 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
bidz Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Skal du ha kombinert objektiv i denne klassen så er EF-S 60mm f/2.8 Macro best. EF 100mm er alt for trang til portrett. Husk at det blir effektivt 160mm fast brennvidde på 40D... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå