potetskrell Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg tenker på hvor mye jeg vil merke at bildekvaliteten blir bedre med et nytt obkjetiv. Jeg har nå kit-objektivet som fulgte med mitt e-510. Jeg irriterer meg oftest over hvor lite jeg kan "zoome" inn.. Derfor vil jeg hatt nytt, samt mer vidvinkel. Men hvor mye merker man på farge, skarphet osv? Hva bestemmer dette? Lær en nybegynner.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Om objektivet er nytt eller gammelt har ingenting å si. Jeg irriterer meg oftest over hvor lite jeg kan "zoome" inn.. Derfor vil jeg hatt nytt, samt mer vidvinkel. Dess mer du kan zoome, jo dyrere blir det å lage godt objektiv. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Om objektivet er nytt eller gammelt har ingenting å si.Jeg irriterer meg oftest over hvor lite jeg kan "zoome" inn.. Derfor vil jeg hatt nytt, samt mer vidvinkel. Dess mer du kan zoome, jo dyrere blir det å lage godt objektiv. Jeg tenkte ikke nytt som i når det ble laget, men heller hvordan en oppgradering fra kit-objektiv vil forandre på bildekvaliteten.. Les: dyrere objektiv.. Eller er selve kameraet den begrensende faktoren her? Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er nok objektivet som er den begrensende faktoren her. Omtrent alle DSLR-kamera er jevnt over så bra på bildekvalitet at til "vanlig" bruk (iso=<400, dagslys/blitz) er det bare du selv som setter begrensninger. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Kanskje noen til og med har noen eksempler på kit vs et dyrere objektiv? Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Tenker du på bildekvalitet? Dette er et greit sted å begynne i alle fall http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=141406 EDIT: Ops. var litt rask der - er for Canon-objektiver. Posta uten å tenke Endret 29. september 2008 av Grizzmo Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Tenker du på bildekvalitet? Dette er et greit sted å begynne i alle fall http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=141406 EDIT: Ops. var litt rask der - er for Canon-objektiver. Posta uten å tenke Virker som om interessen for canon og nikon er enorm, men for pentax, olympus, sony osv er det litt labert på nettet.. Ingen olympusforum på nettet dere vet av? Det jeg helst vil se en bilder tatt med auto, og som ikke er redigerte. Jeg lurer litt på hvordan Olympus Zuiko Digital 18-180mm f/3.5-6.3 klarer seg. Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Fant nå dette ganske fort: http://www.olympusinfo.com/ Det jeg helst vil se en bilder tatt med auto, og som ikke er redigerte. Dette er den aller aller største fordelen med digital foto, at du kan korrigere kameraets parametre i etterkant. En av grunnene til at det, så vidt jeg vet, er lite sammenligninger mellom kit linser og dyre linser, er fordi de som regel ikke har samme eier. Jeg vet det er flere som har søkt etter slikt. Likeledes er det vanskelig å sammenligne dersom lys, motiv og avstand er forskjellig. Jeg lurer litt på hvordan Olympus Zuiko Digital 18-180mm f/3.5-6.3 klarer seg. I utgangspunktet et klart nei fra meg, største blender på 6.3 er helt utenkelig for meg. Ofrer heller litt brennvidde. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Noen andre erfaringer med E-510 og oppgradering av objektiver? Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Noen andre erfaringer med E-510 og oppgradering av objektiver? Hva med å lese litt HER. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Noen andre erfaringer med E-510 og oppgradering av objektiver? Hva med å lese litt HER. Hva er det slags tone? Edit: Det kan jo hende du ikke hadde noen tone.. Da beklager jeg i så fall Når jeg først har en tråd gående, må det være lov å få noen svare herfra og.. Endret 1. oktober 2008 av Ingardj Lenke til kommentar
otveit Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 nevnte dpreview forum er en bra kilde, dessuten kan vel kanskje four thirds user ha noe fornuftig å si. et objektiv som vil gi deg mer vidvinkel og mer tele og som holder høyere kvalitet på alle områder kan for eksempel være olympus 12-60, det er ganske dyrt men også lovprist de fleste steder jeg har lest om det. ellers kan det bli vanskelig å få i pose og sekk i et enkelt objektiv, det beste ville nok være å ha et objektiv for vidvinkel og et for tele. men hvis det som plager deg mest er at du har for kort brennviddespenn så kunne jo den billige 40-150 til oly være en billig løsning. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 nevnte dpreview forum er en bra kilde, dessuten kan vel kanskje four thirds user ha noe fornuftig å si. et objektiv som vil gi deg mer vidvinkel og mer tele og som holder høyere kvalitet på alle områder kan for eksempel være olympus 12-60, det er ganske dyrt men også lovprist de fleste steder jeg har lest om det. ellers kan det bli vanskelig å få i pose og sekk i et enkelt objektiv, det beste ville nok være å ha et objektiv for vidvinkel og et for tele. men hvis det som plager deg mest er at du har for kort brennviddespenn så kunne jo den billige 40-150 til oly være en billig løsning. Ja, det er i hovedsak det som irriterer. Må jo klistre meg opp i de/det jeg tar bildet av. Irriterende. Har lest endel at 12-60 skal være bra. Men det er dyrt ja. Enn Olympus Zuiko Digital 14-54mm f/2.8 - 3.5 og et billig 40-150? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Noen andre erfaringer med E-510 og oppgradering av objektiver? Ja. Sjekk signatur. Optikk gir nye muligheter, og kremoptikk gir mye større forskjell på bildekvalitet enn å oppgradere til en E-3. 50mm f/2 gir meg f.eks. flotte nærbilder og deilige portretter. 25mm f/2.8 er diskret og fin. 12-60mm f/2.8-4 er sylskarp, gir flotte farger, er godt korrigert - men litt stor. Om du skal kjøpe en telezoom, så har Oly 40-150mm f/4-5.6 til 2000 kr. Kompakt og fin men alså ikke spesielt rask. 40-150mm f/3.5-5.6 til 2500 kr. Mindre kompakt, like bra, og koster 500 kroner mer. 70-300mm f/4-5.6 til 3000 kr. Når langt, er bra, men ikke så veldig kompakt. 50-200mm f/2.8-3.5 til 7000 kr. Raskere enn de andre, kremoptikk, men ikke spesielt kompakt. 50-200mm f/2.8-3.5 SWD til 7600 kr. Oppfølgeren til den over, raskere autofokus og visstnok litt bedre optikk? Ta deg en tur i butikken og sjekk hvilke objektiver som gir deg de mulighetene som du føler du manger. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Forskjellen mellom 50-200 og 50-200SWD er så godt som ikke-eksisterende optisk sett. Men med prisdifferansen er det en no-brainer, man kjøper med SWD. Når det kommer til vidvinkel har du fire mer eller mindre gode valg. Først, best, og ikke minst dyrest er Olympus 7-14. Dette er sylskarpt, fortegner lite og er bygget som en stridsvogn. Men det koster 12 000. Neste alternativ er Olympus 9-18 som er på vei inn på markedet. Det er få eksempelbilder på nett, men noen bilder har kommet frem, og kvaliteten virker svært lovende. Prisen burde ligge rundt 4500-6000 kroner. Videre kommer snart Sigmas 10-20 til fourthirds, dette burde legge seg rundt 3000, men det fortegner en del og er ikke like skarpt som neste objektiv på listen, nemlig Olympus 11-22. 11-22 er skarpt som bare pokker, fortegner nesten ingenting og er ganske nært optisk feilfritt. Prisen er vel mellom 5 og 7 lapper for tiden? Sigmaen og 9-18 er som sagt ennå ikke på markedet, så det betyr mer ventetid. 11-22 er et veldig, veldig trygt valg. Det er så fint og flott som man kan få det. Det omtales som skarpere enn fastoptikk. Jeg vet om bryllupsfotografer som har brukt flere forskjellige systemer i 20 år og omtaler 11-22 som det beste objektivet de har prøvd i sitt liv. Har du råd er det et meget godt valg. Innen tele har du jo en annen halvrelevant løsning enn Olympus, nemlig Sigma 50-500 "Bigma". Dette er seriøs tele, skarpheten er fra middels grei til god. Det er litt stort, men det gir som sagt svært lang tele. 14-42 er i alle tilfeller svært skarpt (trenger pittelitt nedblending på 14mm, ellers er det ypperlig). Et alternativ til det er 14-54, men du kan også vurdere 12-60. 12-60 gir deg mer vidvinkel og mer tele, vidvinkelen er viktigst. Dessuten har det SWD-motor, og gir dermed lydløs og rask autofokus. Det betyr også at du kan klare deg uten 11-22. Det er bare to problemer med 12-60. Det er stort, og det er dyrt, rundt 8000 kroner. Edit: Og det beste fourthirds-communitiet er http://fourthirdsphoto.com Endret 2. oktober 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Kit-objektivet til Olympus får ganske god kritikk. Det finnes alltid noe bedre, men ikke forvent mirakler når det gjelder bildekvalitet i forhold til det du har. Trenger du brennvidder som ikke dekkes av normalzoomen blir det selvfølgelig noe annet, og det har du jo allerede fått en del forslag på. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Forskjellen mellom 50-200 og 50-200SWD er så godt som ikke-eksisterende optisk sett. Men med prisdifferansen er det en no-brainer, man kjøper med SWD. Når det kommer til vidvinkel har du fire mer eller mindre gode valg. Først, best, og ikke minst dyrest er Olympus 7-14. Dette er sylskarpt, fortegner lite og er bygget som en stridsvogn. Men det koster 12 000. Neste alternativ er Olympus 9-18 som er på vei inn på markedet. Det er få eksempelbilder på nett, men noen bilder har kommet frem, og kvaliteten virker svært lovende. Prisen burde ligge rundt 4500-6000 kroner. Videre kommer snart Sigmas 10-20 til fourthirds, dette burde legge seg rundt 3000, men det fortegner en del og er ikke like skarpt som neste objektiv på listen, nemlig Olympus 11-22. 11-22 er skarpt som bare pokker, fortegner nesten ingenting og er ganske nært optisk feilfritt. Prisen er vel mellom 5 og 7 lapper for tiden? Sigmaen og 9-18 er som sagt ennå ikke på markedet, så det betyr mer ventetid. 11-22 er et veldig, veldig trygt valg. Det er så fint og flott som man kan få det. Det omtales som skarpere enn fastoptikk. Jeg vet om bryllupsfotografer som har brukt flere forskjellige systemer i 20 år og omtaler 11-22 som det beste objektivet de har prøvd i sitt liv. Har du råd er det et meget godt valg. Innen tele har du jo en annen halvrelevant løsning enn Olympus, nemlig Sigma 50-500 "Bigma". Dette er seriøs tele, skarpheten er fra middels grei til god. Det er litt stort, men det gir som sagt svært lang tele. 14-42 er i alle tilfeller svært skarpt (trenger pittelitt nedblending på 14mm, ellers er det ypperlig). Et alternativ til det er 14-54, men du kan også vurdere 12-60. 12-60 gir deg mer vidvinkel og mer tele, vidvinkelen er viktigst. Dessuten har det SWD-motor, og gir dermed lydløs og rask autofokus. Det betyr også at du kan klare deg uten 11-22. Det er bare to problemer med 12-60. Det er stort, og det er dyrt, rundt 8000 kroner. Edit: Og det beste fourthirds-communitiet er http://fourthirdsphoto.com Takk for mye info og lenke.. Tror jeg skal begynne å spare til 12-60.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det gjør du ikke feil i, prima stykke glass. Hadde jeg hatt råd ville det vært på innkjøpslista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå