Gå til innhold

Tråder i PRS som krever forhåndsgodkjenning av mod

Anbefalte innlegg

Det har vært mye snakk om kvaliteten i PRS-delen av diskusjon.no. Nå er den nede på et helt skrekkelig nivå. Det går ikke an å diskutere feks innvandring der. Før man vet ordet av det er det da 10 sider med bare eder og galle. Se bare på forsiden av PRS nå, det er en tråd (stengt) der man skal poste hat-bilder av Bush. En annen tråd hevder i åpningsinnlegget at Bush er tilbakestående. Slike tråder får leve, forventer man virkelig at en debatt der åpningsinnlegget hevder at bush er tilbakestående skal utvikle seg og bli fruktbar?

Mitt forslag er følgende:

I tråder der man diskuterer temaer som engasjerer mange kan man gjøre det slik at en mod må forhåndsgodkjenne postene. Jeg snakker ikke om noe politisk sensur, har mer tiltro til dotten og kompani enn så. Ei heller alle tråder. Jeg tenker mer på betente temaer, temaer som erfaringsmessig går til helvete og mod må bruke timesvis på å rydde opp i trådene. Det jeg prøver å få frem er at da slipper vi one-linere, vi slipper "lol2k, de lukter vondt på bussen"-utsagn. Vi har da muligheter til å få en noenlunde skikkelig og saklig debatt.

Ulempen med dette er at det er tidkrevende. Men er det mer tidkrevende på sikt enn å rydde opp i disse trådene? Hver enkelt post må leses og godkjennes. Det kunne eventuelt opprettes et par brukere som kun har makt til å godkjenne innlegg? Brukere som folk flest har tiltro til?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er drastisk, men mulig nødvedig. Har vært inne på tanken selv... Flott tråd monzilla!

Nå vet ikke jeg hvordan den tekniske delen av forumet fungerer, men hva med en "innkjøringsperiode"? Etter feks. 250 innlegg, får man igjen kontroll, og slipper godkjenning av nye tråder eller poster. Vet det er andre forum som har lignede løsninger, der brukere "stiger i gradene", etterhvert som de bruker forumet og lærer seg regler for posting.

Og godkjenne hver enkelt post, blir nok en stor jobb for moderatorene og kanskje en umulig også, men hva med og godkjenne nye tråder. Da hadde man fort fått et overblikk over seriøsiteten til trådstarter og kunne fort avgjort om tråden hadde et godt utgangspunkt eller ikke. Alt for mange tulletråder i PRS for tiden, mange av de blir stengt, men ikke fort nok.

Er stort sett fornøyd med forumet og dets brukere, men ser likevel nødvendigheten av et slikt forslag. Det ville utelukket en del krangling, personangrep, trolling og usaklige innlegg, som det er mye av for tiden. Det blir mulig mye jobb, men på en annen side slipper man og lese igjennom hauger med rapportering og deretter fjerne innlegg.

Synes også det burde bli vanskeligere og opprette nye brukere. Husker at man måtte svare på noen spørsmål(?) før når man opprettet brukere her, men disse er nå borte. Få de tilbake! Slik at man feks. må kunne de fullstendige retningslinjene for kategorien?!

Noen innspill...!

Lenke til kommentar

Å forhåndsgodkjenne hvert eneste innlegg kan jeg si her og nå er uaktuelt. Å forhåndsgodkjenne trådene kan være en ide, slik det er nå abonnererer jeg og får alle nye tråder i innboxen. Mye som fjernes og smeltes sammen med såpeboksen grunnet det, men det er jo en selvfølge at jeg ikke har ressurser til å sjekke alt og innboxen fort fylles opp til tider. Spesielt når det er snakk om et politisk forum er jeg mer tilbakeholden mot å innføre forhåndssensur.

Dette vil koste penger, resursene er tynnslitte allerede.

Eventuelt kan man lesse det over på moderatorene, men de gjør veldig mye allerede uten å få særlig annet enn kjeft tilbake for den jobben de gjør med forumet.

Bare for å avslutte så kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsene som gis av kategorien, litt mye svartmaling. Men det er jo forståelig om at idiotinnlegg skiller seg ekstra ut og lett kan overskygge fem gode innlegg. Merk at jeg med idiotinnlegg snakker om formen på ytringen, ikke selve ytringen. Folk bør få ytre tanker man får (innenfor lovverket) så lenge det er saklig presentert. Husk også at det ikke nødvendigvis er noe usaklig bare fordi man blir provosert av ytringen. Men dette blir litt ot.

Forhåndsgodkjenning er nok lite aktuelt, men vi lever ikke i absolutter her i gården så intet er utenkelig.

Lenke til kommentar

Takk for du svarte, Dotten :) Har et par kommentarer til det du skrev

Å forhåndsgodkjenne hvert eneste innlegg kan jeg si her og nå er uaktuelt. Å forhåndsgodkjenne trådene kan være en ide, slik det er nå abonnererer jeg og får alle nye tråder i innboxen. Mye som fjernes og smeltes sammen med såpeboksen grunnet det, men det er jo en selvfølge at jeg ikke har ressurser til å sjekke alt og innboxen fort fylles opp til tider. Spesielt når det er snakk om et politisk forum er jeg mer tilbakeholden mot å innføre forhåndssensur.

Nå mente jeg ikke å forhåndsgodkjenne alle innlegg i alle tråder. Jeg tenkte mer på at man oppretter noen tråder (i tillegg til alle de andre trådene) der man har forhåndsgodkjenning. Jeg kan bruke innvandringsdebatt som et eksempel på et emne dette hadde passet for. Nå vet ikke jeg hvor mange poster dere moderatorer sletter rundt slike emner, men jeg kan se for meg at det er en del.

Når det kommer til sensur-problematikken så er det absolutt en valid og ikke minst viktig problemstilling. Hypotetisk sett, om dette systemet hadde blitt innført i et par tråder så måtte det ha utarbeides rutiner slik at meninger ikke blir sensurert, men personangrep, karakteristikker, generaliseringer, rasistiske tilrop osv. Dette er uønskede elementer som har preget samtlige tråder som omhandler innvandring og følsomme temaer så lenge jeg har fartstid her på forumet ihvertfall.

Dette vil koste penger, resursene er tynnslitte allerede.

Det vet du nok mye mer enn om meg :)

Eventuelt kan man lesse det over på moderatorene, men de gjør veldig mye allerede uten å få særlig annet enn kjeft tilbake for den jobben de gjør med forumet.

Helt enig, jeg syntes at de moderatorene som er innom PRS gjør en utmerket jobb. Men jeg kan ærlig si at det ikke holder med en av ditt kaliber der inne. Feks TWFA savnes. Sterkt. Nå har det kommet noen nye moderatorer, har et godt inntrykk av hva de får til. Men det er litt tidlig å kaste dom over de enda. Men det er dessverre en del ting som ikke blir fanget opp. Men det er i og forseg forståelig, folk har andre ting å gjøre enn å sitte her inne og være barnevakt hele dagen.

Bare for å avslutte så kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsene som gis av kategorien, litt mye svartmaling. Men det er jo forståelig om at idiotinnlegg skiller seg ekstra ut og lett kan overskygge fem gode innlegg. Merk at jeg med idiotinnlegg snakker om formen på ytringen, ikke selve ytringen. Folk bør få ytre tanker man får (innenfor lovverket) så lenge det er saklig presentert. Husk også at det ikke nødvendigvis er noe usaklig bare fordi man blir provosert av ytringen. Men dette blir litt ot.

Her er jeg uenig med deg. PRS-delen (spesielt samfunn) er for meg den desidert viktigste informasjonskanalen jeg har rundt samfunnsrelaterte temaer. Alt kommer på timeplanen her. Tidligere ble alt diskutert godt fra begge sider. Alle saker hadde noen som kunne argumentere godt. På den måten fikk ihvertfall jeg dannet meg synspunkter på saker basert på hva som faktisk var fakta (det som ikke var objektive fakta ble selvsagt påpekt av de som var uenig). I tillegg fikk jeg da argumenter fra begge sider, slik at jeg følte meg trygg på den meningen jeg landet på. Nå har flere av de jeg hadde på hvitelisten min rett og slett sluttet å poste der. Det virker som det er veldig mange forumbrukere som "stikker innom", poster en meningsløs post og tråler videre i forumet. "Onelinere" er det i mer eller mindre hver eneste bidige tråd. Svært mange av disse bidrar ikke til en dritt, tvert i mot, de drar temaet over på helt andre ting enn det som står på agendaen.

Folk bør selvsagt få ytre sine meninger. Alt annet ville ihvertfall ha fått meg og en del tusen brukere til å si takk og farvel til forumet. Men spesielt i PRS-delen er viktigheten av å argumentere svært stor. Tanker folk har rundt emnet, spørsmål, alt som igrunn og bunn kan bidra til å holde en tråd god er det som holder delen av forumet i livet. Problemet blir å luke ut alt alle de negative elementene (som bryter retningslinjene) som forsurer debatten. Jeg blir verken provosert eller mener at ytringer som er helt stikk i strid med mine synspunkt er usaklig. Tvert i mot er det dette jeg ønsker mest velkommen, da det gir meg en sjangse til å revurdere evt forsterke mitt synspunkt.

Ble litt mye dette her, hadde en del på hjertet. Måtte få ut litt damp.

Hva med og inføre restriksjoner med henhold til og opprette nye brukere?!

Tror ikke det er så lurt. Forumet bør være åpent for alle. I tillegg så ser man ofte at de som forsurer ting har litt fartstid på forumet. Så jeg er ikke sikker på om det ville ha løst noe :)

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så lurt. Forumet bør være åpent for alle. I tillegg så ser man ofte at de som forsurer ting har litt fartstid på forumet. Så jeg er ikke sikker på om det ville ha løst noe :)

Hehe... Sant nok, skal ikke nevne navn :) Var i alle fall sånn før. Jeg måtte faktisk svare på noen spørmål jeg jeg opprettet min bruker.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...