Gå til innhold

respons på system til 5000,-. Bang for the Buck

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått det erverdige oppdrag å bygge en allsidig PC til minst mulig pris. Skjerm skal følge med og jeg har fått et tak på 5000 kroner. Er litt utdatert på hvilke komponenter som er kompitable, men har prøvd meg fram etter beste evne. Bruks området blir i hovedsak:

- Administrere en rimelig stor musikksamling.

- Internettbruk; Youtube, facebook, fildeling etc.

- Litt spilling(ikke spesielt høyt krav).

- Se på tv-serier

- Generell kontorbruk

Har bestemt meg for å legge inn Windows Vista 64-bit som OS. Dette vil ikke være problematisk i dag?

Markedet gir oss tydeligvis mye for pengene i dag, her er det jeg har kommet fram til:

Handlevogn

Er ikke helt siker på hvordan HK og CPU fungere opp mot hverandre, men ser ikke noen grunn til at det ikke skal fungere.

RAM'en så helt grei ut i mine øyne, har ingen planer om å overklokke systemet, så da vil det vel duge?

HDD'en ble ikke større en den ble pga pris, men oppgradering av lagrings plass er langt i fra noe problem(ved senere annledning).

Skjermen kjenner jeg ikke til, men likte utseende på det, pluss at den kom med DVI og HDCP.

Skjermkortet har jeg lest noen tester av og det ser ut til at det yter helt greit i diverse spill, vel og merke i lavere oppløsninger.

Alle varene blir bestilt fra amentio.no, Der hadde de alle varene til god pris. Vil dette by på noen problemer? har ikke hørt så mye om kundeservicen deres, men regner med at det ikke blir noe problem.

CD/DVD drev har jeg valgt å ikke inkludere. Foreløbig vil det bare benyttes en gammel CD-Brenner. Han som skal ha PC'en har ikke noe behov for DVD-brenner foreløbig. OS blir installert via en gammel DVD-leser.

Da håper jeg noen kompetente personer har noen fornuftige innspill å komme med, og ikke nøl med å skrik ut hvis det er noe jeg burde rette på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det så bra ut det der, men det går også an å kjøpe et hovedkort som bruker AMDs 780G chipset. Dette chipsettet har meget bra ytelse på grafikkfronten i forhold til andre med integrert grafikk, og om du skulle finne på å kjøpe et annet nyere ati-skjermkort i tillegg så er det mulig å kjøre det integrerte på kun 2d, og derfor spare strøm. Chipsettet er også ganske effektgjerrig. Når det gjelder video-dekoding så har det integrerte kortet hw-dekoder, akkurat som 3650 har.

AMD har i tillegg satt ned prisen på mange av prosessorene sine, og i noen tilfeller vil du få mer bang for the buck om du kjøper AMD.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Ser den, men etter som at det er satt en grense på 5000 kroner, så sliter jeg litt med å få regnestykket til å gå opp. hvis jeg skulle gått over til AMD så ville CPU og HK med tilsvarende ytelse ligget høyere i pris(correct me if im wrong:)). Da ville det eventuelt gått på bekostning av skjermkortet , og litt av greien var jo at litt spilling skulle være mulig. Vet ikke om det er noen som hadde giddet å ta seg bryet med å finne ut en alternativ AMD konfigurasjon. vel og merke med samme skjerm og kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...