Nostalgisk Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) regner med at du er uio student eller hva? man tar sine eksamener på uio sammen med de andre studentene fra uio, hva er forskjellen resultatmessig. Endret 15. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det framgår klart av innlegget mitt at eg er student ved UiB. Så eg kan nok ikkje svare deg godt nok på det spørsmålet.. Lenke til kommentar
gjest767 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Synes det høres suspekt ut at arbeidsgivere ansetter noen på bakgrunn av HVOR man fullførte utdannelsen, når utdannelsen er NØYAKTIG den samme (og da snakker jeg om utdannelse i Norge, hvis det på noen måte skulle være uklart). Men for all del, hvis du har opplevd tilfeller av dette, stemmer det nok. Tør derimot påstå at disse arbeidsgiverne ikke er godt nok informert om at man oppnår samme grad av utdannelse uavhengig av studiested. Jeg, for mitt vedkommende, er hellig overbevist om at en jurist ved FUT er innehaver av like fullverdig kompetanse som en jurist ved UiO, UiB eller UiT selv om det muligens høres finere ut med en uviversitetsutdannelse, enn en folkeuniversitetsutdannelse Viser forøvrig til denne artikkelen hentet fra http://www.senterungdommen.no/article35426.html: "Juss i Trondheim. Trondheim påberoper seg å være landets beste studentby. Allikevel er det ingen offentlige tilbud på et så viktig studium som det juridiske studium i byen. (...). Til tross for dyre studier velger mange likevel å studere juss i Trondheim. Faktisk så mange at det per i dag finnes det flere studenter på 1. avdeling juss i Trondheim enn i Tromsø, som er ett av tre offentlig tilbud sammen med Oslo og Bergen. Samtidig ser vi at juss-studiet i Oslo og Bergen sliter med sin kapasitet, og tar inn flere studenter enn de egentlig har plass for. " Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Synes det høres suspekt ut at arbeidsgivere ansetter noen på bakgrunn av HVOR man fullførte utdannelsen, når utdannelsen er NØYAKTIG den samme (og da snakker jeg om utdannelse i Norge, hvis det på noen måte skulle være uklart). Men for all del, hvis du har opplevd tilfeller av dette, stemmer det nok. Tør derimot påstå at disse arbeidsgiverne ikke er godt nok informert om at man oppnår samme grad av utdannelse uavhengig av studiested. Jeg, for mitt vedkommende, er hellig overbevist om at en jurist ved FUT er innehaver av like fullverdig kompetanse som en jurist ved UiO, UiB eller UiT selv om det muligens høres finere ut med en uviversitetsutdannelse, enn en folkeuniversitetsutdannelse Viser forøvrig til denne artikkelen hentet fra http://www.senterungdommen.no/article35426.html: "Juss i Trondheim. Trondheim påberoper seg å være landets beste studentby. Allikevel er det ingen offentlige tilbud på et så viktig studium som det juridiske studium i byen. (...). Til tross for dyre studier velger mange likevel å studere juss i Trondheim. Faktisk så mange at det per i dag finnes det flere studenter på 1. avdeling juss i Trondheim enn i Tromsø, som er ett av tre offentlig tilbud sammen med Oslo og Bergen. Samtidig ser vi at juss-studiet i Oslo og Bergen sliter med sin kapasitet, og tar inn flere studenter enn de egentlig har plass for. " Uten at jeg har noe som helst peiling på den faglige kvaliteten ved jusstudiumene i Oslo, Bergen, Tromsø eller FUT, så er det i overkant naivt å tro at studiested IKKE har noe å si. Selvfølgelig har det noe å si! Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. NTNUs sivilingeinører er stort sett mer ettertraktet enn andre siv.inger utdannet i Norge. NHHs siviløkonomer har høyere stjerne i boka enn siviløkonomer fra Tromsø, Trondheim og Oslo. I USA teller stort sett navnet på universitetet ditt mer enn alt annet du har å vise til. Det er jo egentlig en selvfølge. Et miljø ved et studiested som har lang tradisjon, gode forelesere, vanskelige inntakskrav vil gi bedre studenter som igjen gir studiestedet et godt navn og ergo mer populært blant arbeidsgivere. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 da starter man bare egen praksis da, så har vi løst det problemet;) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Synes det høres suspekt ut at arbeidsgivere ansetter noen på bakgrunn av HVOR man fullførte utdannelsen, når utdannelsen er NØYAKTIG den samme (og da snakker jeg om utdannelse i Norge, hvis det på noen måte skulle være uklart). Men for all del, hvis du har opplevd tilfeller av dette, stemmer det nok. Tør derimot påstå at disse arbeidsgiverne ikke er godt nok informert om at man oppnår samme grad av utdannelse uavhengig av studiested. Jeg, for mitt vedkommende, er hellig overbevist om at en jurist ved FUT er innehaver av like fullverdig kompetanse som en jurist ved UiO, UiB eller UiT selv om det muligens høres finere ut med en uviversitetsutdannelse, enn en folkeuniversitetsutdannelse Jeg er redd du dessverre er litt naiv, om du tror at en jurist ved FUT innehar like fullverdig kompetanse som en fra et av universitetene. Dette går på tradisjoner, forskningsmiljø, nettverksbygging osv. Mener du at en som har en mastergrad i matematikk fra UiT har samme kompetansen som en fra Cambridge? Det er rett og slett helt bak mål. For all del, det er selvfølgelig individuelt, du vil finne gode matematikere utdannet i Tromsø, gode jurister som har tatt utdanningen på folkeuniversitet og gode økonomer utdannet i Bodø, men jamnt over er jeg redd at UiO, UiB og UiT produserer jamnt over bedre jurister med større nettverk (nettverk er alfa og omega i dagens arbeidsmarked), Cambridge uteksaminerer de beste matematikerne og NHH de beste økonomene. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 dersom det er slik dere tenker så drar man til heidelberg universitet i tyskland, det er tysklands svar på den amerikanske harvard og inntakskarakterene til blant annet medisin er lavere enn ved uio. heidelberg overgår uio så det synger rent prestisjemessig og har utdannet berømtheter som fysikkeren werhner von braun blant annet. uansett, dersom du har problemer med jobbmuligheter pga dårlige karakterer fra universitetet så tar man bare ett lån eller bruker deler av arven sin og starter sin egen advokatpraksis alene eller med andre studiekamerater og nyutdannede. men normalt sett er det ikke noe problem for advokater utdannet ved FU, da det ikke er FU som retter eksamene dine, det er nemlig uio,uib eller uit som du tar eksamen hos som retter dine eksamener og gir deg karaktere som vil gi grunnlag for din faglige kompetanse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 For all del, så lenge det er stor etterspørsel etter jurister så får du selvfølgelig jobb etter en utdanning ved folkeuniversitetet, men om arbeidsgiver kan velge mellom en utdannet fra UiO og en fra FUT, så er det ikke å komme bort i fra at du må ha andre ting som imponerer stort på CVen for at du skal bli kalt inn til intervju istedenfor UiO-studentene, gitt et begrenset antall plasser. Nå er det heldigvis slik at det viktigste er å gjøre et godt inntrykk på intervjuet. Det er bare ikke å komme fra at det ser bedre ut med UiO enn med FUT. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) jeg tror arbeidsgiver ser seg godt fornøyd når du viser frem karakterutskriftene fra dine uio eksamener;) nevner igjen at privat praksis er veien å gå enten du får jobb eller ikke. sjansen for å tjene godt er større når man driver privat. da kan du slite som en bikkje for at det skal klinge ekstra mye i kassa;) her er det ikke fast lønn enten du jobber eller er sykemeldt,her får du ettersom hvor hardt og lenge du gidder å jobbe. du kan velge å dra hjem etter kl 3 eller 4, eller du kan holde åpent til så lenge du orker og heller tjene litt ekstra. Endret 16. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 dersom det er slik dere tenker så drar man til heidelberg universitet i tyskland, det er tysklands svar på den amerikanske harvard og inntakskarakterene til blant annet medisin er lavere enn ved uio. heidelberg overgår uio så det synger rent prestisjemessig og har utdannet berømtheter som fysikkeren werhner von braun blant annet. Tyske universiteter er som regel større enn Norge og det forskes mer enn i Norge. UiO har mange nobelprisvinnere å vise frem til, så at UiO skal være så dårlig tror jeg du kan glemme. UiO har en meget stor stjerne rundt om i verden. Men det bør forskes mer i Norge. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 jeg sa aldri at uio er dårlig, det er det beste universitetet i norge rent prestisjemessig,men i forhold til de større universitetene som eks heidelberg,oxford,yale,cambridge osv så uio bare fnatt i forhold. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 På samme måte er FU i Trondheim bare fnatt i forhold til UiO. Det er altså en internasjonal og nasjon rangering. Det er ikke noe tvil om at de beste juristene i landet kommer fra UiO. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) jeg er tatt opp i uio som juss student,men jeg studerer ved FU i trondheim fordi jeg syns oslo er et HØL av en by dessverre. men hva har dere å si til det. søkte oslo fordi det har et bedre opplegg en uib og uit når det gjelder juss,men da etter opptak fikk jeg høre om FU i trondheim som kjørte samme opplegget som uio og tenkte at da slår jeg til der da jeg ikke hadde fått noen hybel i oslo og det heller ikke så lyst ut for mitt hybelproblem,men jeg kunne via kjenninger få hybel i trondheim på flekken så da ble det trondheim og FU istedet sålenge. vil dere da si at mine sjanser for jobbmuligheter er dårligere enn dersom jeg hadde fått en hybel før studiestart og begynt ved uio der jeg egentlig er tatt opp? syns FU funker kjempe fint og trondheim er en flott oversiktelig by med masse studenter og bra miljø. men vil selvsagt ta ett prøve år senere i studiet for å se åssen det funker der da jeg er uio student;) der fikk dere min historie om hvordan jeg havnet på FU;) jeg gidder heller ikke å svare mer i denne tråden da det ikke blir noen enighet,men jeg syns uio er det beste universitetet i norge (derfor jeg søkte ditt),men FU i trondheim er også et bra studiested (pga jeg ikke fikk hybel i oslo og fordi jeg egentlig ikke er glad i oslo som by. Endret 17. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 søkte oslo fordi det har et bedre opplegg en uib og uit når det gjelder juss Kan du utdjupe dette? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) man evalueres hyppigere, snakka med ei som hadde vært i uib og sa at de kun på eksamener fikk vite åssen de lå an,mens ved uio og derer opplegg så fikk man hyppigere evalueringer i form av innleveringer med tilbakemeeldinger på hva man gjorde riktig og mindre riktig. dette liker jeg, er nødt til å vite om jeg har forstått pensum eller ikke;) det er bare slik jeg ser det, valgte ene og alene på hennes uttalelser da jeg stolte på hva hun sa. dette er siste innlegg i denne tråden fra meg, absolutt siste. Endret 17. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Ok, men også me har skriftlege kursoppgåver som vert retta av lærar, slik at ein får vite før eksamen om ein har forstått stoffet eller ikkje. Dette har imidlertid utvikla seg til å bli ein teit diskusjon om kva som er best og ikkje. Lat oss alle vera glad for at me studerer jus, og håpe at me får oss jobb etter siste eksamen! Lenke til kommentar
studjur Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hva i all verden...Jusstudiet i Bergen er jo nettopp kjent for å ha langt tettere oppfølging ovenfor sine studenter enn hva jusstudiet i Oslo har. Jeg går selv på jussen i Bergen. Her klages det over at det er altfor mye innleveringer (som selvsagt blir kommentert / evaluert), fremføringer, gruppesamlinger osv. Men de jeg kjenner som går i Oslo, klager over det motsatte: Lite tilbakemeldinger osv. Det er studieordningen i Bergen som har fått mest ros fra NOKUT. Og endelig, artikkel fra BT med tittelen "Juss best i Bergen": http://www.bt.no/utdanning/article253739.ece Jeg fatter ikke hva denne studieveilederen har tenkt på... Lenke til kommentar
Anon4647 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hei! Har selv nettopp avlagt eksamen ved UiO etter å ha fulgt "omvendt" undervisning hos FU, og det gikk helt greit. Det er ingen tvil om at det er noe spesielt å følge undervisningen "baklengs", men dette innebærer også fordeler: Man kommer til en klasse med studenter som alt har hatt undervisning et halvt år. Dette vil du kunne utnytte deg av, ved samarbeid, og de vil ha utnytte av å kunne "lære" en "ufaglært" diverse nyttig. da er svaret nei, det spiller ingen rolle hvilke rekkefølge du gjør det,men den vanlige rekkefølgen er enklere da pensum går i en påbyggende rekkefølge. har man ikke lært seg avtalerett så kan det være vansklig å løse en kjøpsrettslig oppgave f.eks. eller erstatningsrett uten å kunne kjøpsrett osv. da gjør du ting mer problematisk for deg selv enn det er;) Dine eksempler er dessverre ikke særlig gode: Avtalerett, kjøpsrett og erstatningsrett er for Oslo-modellen samlet på et semester (1. semester), og vil undervises i denne rekkefølge. Man vil altså lære avtalerett før kjøpsrett og kjøpsrett før erstatningsrett uansett hvilket semester man begynner på. Lenke til kommentar
Sam23 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 På samme måte er FU i Trondheim bare fnatt i forhold til UiO. Det er altså en internasjonal og nasjon rangering. Det er ikke noe tvil om at de beste juristene i landet kommer fra UiO. Det er riktig at de beste studentene kommer med vitnemål fra UIO, men det gjør som sagt studentene fra FUT Om man velger å gå 1. 2. 3. og 4. avdeling i Trondheim, får man plass på 5. avdeling i Oslo, og vitnemålet blir deretter også skrevet ut fra UIO. Dette er fordi ALLE dine eksamener er avlagt på UIO, og sensurert etter samme krav som andre UIO studenter! En arbeidsgiver ser derfor kun at du alltid har vært en UIO student. Du kan med andre ord velge å "lyve" å si at du alltid studerte i Oslo om du måtte ønske dette. Det har ingenting whatsoever å si om du gikk på FUT! I gjennomsnitt presterte ifjor elevene ved FUT 1 karakter høyere enn de som fulgte undervisningen i Oslo på eksamen! Dessuten, kan det også nevnes at det er advokater og aktorer som underviser på FUT. Som regel også innenfor deres spesialfelt. Undervisningen holder med andre ord svæææært høy kvalitet! 1. og 2. avdeling inneholder nøyaktig like mange undervisningstimer som UIO har disse to årene. 3. og 4. året tilbyr FUT støtteundervisning som visstnok er veldig bra, men færre antall timer pr. uke enn UIO. Skal sies at et vitnemål fra UIO slår et vitnemål fra UIB & UIT ned i støvlene ved jobbsøkning. Treider juss sees på som annenrangs, da de får vitnemålet sitt fra UIB. Dette kommer fra bekjente; -En høyesterettsdommer (UIO utdannet) -En advokatfullmektig (UIO utdannet) -En advokat m/ egen praksis (FUT / UIO utdannet) Dere kan si hva dere vil, men FUT er fullverdig utdanning, pga. man avlegger eksamener på UIO, som avspeiler om du kan pensumet på lik linje med de som fulgte undervisningen i Oslo. Kjenner forøvrig mange UIO studenter, som er missfornøyde med undervisningen i Oslo. Den har de siste årene blitt svak faglig! UIB sine eksamener foregår i del eksamener igjennom et år. De gjør seg ferdig med hvert fag før de tar opp et nytt fag. På denne måten blir studiet litt mer som videregående, og fnyses av litt i det juridiske miljøet, da de slipper unna med en langt enklere eksamensform. Mer hjemme eksamener skal du lete lenge etter! Her tørker de kanskje også studentene sine i rompa etter do besøk?! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 I gjennomsnitt presterte ifjor elevene ved FUT 1 karakter høyere enn de som fulgte undervisningen i Oslo på eksamen! Jasså... Kan du vise til noen kilder? Skal sies at et vitnemål fra UIO slår et vitnemål fra UIB & UIT ned i støvlene ved jobbsøkning. Treider juss sees på som annenrangs, da de får vitnemålet sitt fra UIB. Dette kommer fra bekjente; -En høyesterettsdommer (UIO utdannet) -En advokatfullmektig (UIO utdannet) -En advokat m/ egen praksis (FUT / UIO utdannet) ... UIB sine eksamener foregår i del eksamener igjennom et år. De gjør seg ferdig med hvert fag før de tar opp et nytt fag. På denne måten blir studiet litt mer som videregående, og fnyses av litt i det juridiske miljøet, da de slipper unna med en langt enklere eksamensform. Mer hjemme eksamener skal du lete lenge etter! Her tørker de kanskje også studentene sine i rompa etter do besøk?! Vel, vel. Dette grenser til det barnslige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå