gjest767 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei! Jeg har brukt mitt 22-årige liv på å endelig bestemme meg for hva jeg ønsker å studere. Valget falt på jus på folkeuniversitetet i tr.heim (privat). Nå har det seg slik at jeg mangler ett fag på kompetansebeviset mitt for å få godkjent vitnemål (som er forutsetningen for å melde seg på kurset). Tar for tiden rettslære som privatist, og avlegger eksamen i november. Derfor mister jeg muligheten til å melde meg opp på første semesteret i 1. avdeling jus da dette er et høststudium. Kontaktet FUT (folkeuniversitetet i trøndelag), og fikk svar at jeg kan starte 2. semester i januar, for deretter å ta 1. semester neste høst. Motsatt rekkefølge, med andre ord. Dette innebærer at jeg følger hele studiet, men som sagt, i motsatt rekkefølge. Jeg lurer på om dette er overkommelig, om det vil bli VELDIG mye merarbeid, om jeg kommer til å slite med begrepsinnlæring o.l ved at jeg "mister" det første semesteret og begynner rett på andre. Det skal sies at jeg er disiplinert med skolearbeid. Lærer fort, og jobber godt med studier. Har også over gjennomsnittlige karakterer. Vil tro jeg har en fordel ved at jeg studerer rettslære nå også? Eller er rettslære barnemat i forhold til 1. avd. pensum? Begrunnelse for å studere i trondheim er at jeg har kjøpt hus her og ønsker å bli værende. Setter stor pris på råd/tips/hjelp her fra noen som er i samme situasjon eller har fullført 1. avdeling jus slik at dere vet hva dette året innebærer. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei!Jeg har brukt mitt 22-årige liv på å endelig bestemme meg for hva jeg ønsker å studere. Valget falt på jus på folkeuniversitetet i tr.heim (privat). Nå har det seg slik at jeg mangler ett fag på kompetansebeviset mitt for å få godkjent vitnemål (som er forutsetningen for å melde seg på kurset). Tar for tiden rettslære som privatist, og avlegger eksamen i november. Derfor mister jeg muligheten til å melde meg opp på første semesteret i 1. avdeling jus da dette er et høststudium. Kontaktet FUT (folkeuniversitetet i trøndelag), og fikk svar at jeg kan starte 2. semester i januar, for deretter å ta 1. semester neste høst. Motsatt rekkefølge, med andre ord. Dette innebærer at jeg følger hele studiet, men som sagt, i motsatt rekkefølge. Jeg lurer på om dette er overkommelig, om det vil bli VELDIG mye merarbeid, om jeg kommer til å slite med begrepsinnlæring o.l ved at jeg "mister" det første semesteret og begynner rett på andre. Det skal sies at jeg er disiplinert med skolearbeid. Lærer fort, og jobber godt med studier. Har også over gjennomsnittlige karakterer. Vil tro jeg har en fordel ved at jeg studerer rettslære nå også? Eller er rettslære barnemat i forhold til 1. avd. pensum? Begrunnelse for å studere i trondheim er at jeg har kjøpt hus her og ønsker å bli værende. Setter stor pris på råd/tips/hjelp her fra noen som er i samme situasjon eller har fullført 1. avdeling jus slik at dere vet hva dette året innebærer. På forhånd, takk. Hva er folkeuniversitetet? Jus-miljøet i Oslo, Bergen og Tromsø er godt etablert og velkjent, men jeg visste ikke at det var mulig å studere jus i Trondheim? Bare for å dobbeltsjekke at du ikke har blitt lurt inn i etterannet her, så ville jeg undersøkt om du sitter igjen med en likeverdig utdanning med andre i Norge. Lenke til kommentar
gjest767 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) hehe, takk for omtanken=) Men ja, FuT tilbyr (muligens den beste? -iallfall skryter de av det selv:)) privatundervisning i jus. Og ja, jeg har undersøkt med skolen. Senest i dag, faktisk. Alle avdelinger tilbys via FUT. De "leier" jusstudiet på betingelse av at eksamener avlegges ved UiO. Har du har gått/går 1. avd? I så fall, kan du fortelle litt om studiet? Tror du det vil bli vanskelig å gå semestrene motsatt? Damen jeg snakket med mente ikke at det skulle by på store problemer, alt avhengig av egeninnsats, selvsagt. "Egeninnsats" er derimot et relativt begrep... Derfor jeg henvender meg her i håp om å få litt hjelp/info om kurset.. Endret 29. september 2008 av ThereseRH Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Treider er vel bedre, rettere sagt så får du ta all undervisningen hvis du bor i Oslo. Slik at du får privat undervisning hos treider+det UiO tilbyr. men ser at du vil bo i trheim men det er ditt valg som ikke er helt optimalt da jus er et veldig krevende studie. Lenke til kommentar
gjest767 Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Treider er vel bedre, rettere sagt så får du ta all undervisningen hvis du bor i Oslo. Slik at du får privat undervisning hos treider+det UiO tilbyr. men ser at du vil bo i trheim men det er ditt valg som ikke er helt optimalt da jus er et veldig krevende studie. Det er uaktuelt for meg å studere andre steder enn Trondheim. Den siste setningen din der må du forklare. Hvorfor er ikke tr.heim et optimalt studested for juss? Trondheim tilbyr det samme studietilbudet som UiO, UiB og UiT, forskjellen er at studiet foregår privat. Innholdet er det samme, uansett hvilket godkjent studiested man velger. Men dette er uansett ikke svar på spørsmålet mitt. Jeg ønsker å få tilbakemeldinger fra noen som har gått 1.avd, som kan fortelle om det er overkommelig å gå semestrene i motsatt rekkefølge, ikke hvor jeg bør søke da dette allerede er avgjort. Anyone?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Sikkert morsomt å studere i Trondheim, trivelig studentby. Det bør gå fint å ta semestrene i motsatt rekkefølge. Juss er og blir et lesefag; undervisning kan man sikkert klare seg godt uten. For å lære evt. begreper kan du skumlese litt innføringslitteratur, Knophs oversikt over Norges rett e.l. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Trondheim tilbyr på ingen måte det samme studietilbudet som oslo. Svært gode jurister som Woxholdt, Hagstrøm, Mestad, Bergsåker, Strøm-Bull (dersom du digger reindriftsrett) etc underviser ved UiO. Hvem er det som underviser ved FUT? Lenke til kommentar
gjest767 Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Trondheim tilbyr på ingen måte det samme studietilbudet som oslo. Svært gode jurister som Woxholdt, Hagstrøm, Mestad, Bergsåker, Strøm-Bull (dersom du digger reindriftsrett) etc underviser ved UiO. Hvem er det som underviser ved FUT? Rettelse: Trondheim tilbyr det samme studietilbudet ved at man oppnår den SAMME utdannelse ved å gå studiet i Trondheim, som om man går på universitetene. Voldsomt så negativt innstilt dere er jusstudiet i Trondheim.. Det forundrer meg hva dere baserer utsagnene deres på, hvis dere ikke har gått her? Hvem som underviser ved FuT vet jeg ikke. Som jeg skriver innledningsvis, har jeg ikke gått studiet enda, men skal søke meg inn på nyåret. Dessuten er jeg av den oppfatning at hver enkeltes prestasjon avgjør hvor godt man gjør det, ikke hvor dyktige foreleserne er (selv om jeg er fullstendig innenforstått med at dyktige forelesere har stor innvirkning prestasjonsmessig). Men dette er fremdeles ikke svar på spørsmålet mitt. Ønsker heller ikke å fortsette å forsvare FuT, da dette er irrelevant i forhold til problemstillingen jeg formidler. Lenke til kommentar
gjest767 Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Sikkert morsomt å studere i Trondheim, trivelig studentby. Det bør gå fint å ta semestrene i motsatt rekkefølge. Juss er og blir et lesefag; undervisning kan man sikkert klare seg godt uten. For å lære evt. begreper kan du skumlese litt innføringslitteratur, Knophs oversikt over Norges rett e.l. Godt å se at man kan få saklige svar her. Det var betryggende å høre at det skal være gjennomførbart å gå motsatt. Tusen takk! Leser Johs. Andenæs - Innføring i rettsstudiet 6. utgave. Men skal skaffe meg denne du anbefaler. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Ettersom du tydligvis har bestemt deg for å gå i trondheim, så er det greit det, og ja, du får samme graden. men jeg syns ikke du skal gå inn i dette og tro at du får samme studietilbud som på et juridisk fakultet bare fordi du skal ha samme pensum. Det er klart du kan klare det, jus er mye pugging, men spørsmålet er hvilke ressurser du har til rådighet når det er noe du ikke skjønner i boka. I jus-byene har man ikke bare forelesere og kursledere å støtte seg til, men også aktive juridiske studentmiljøer. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Du har brukt 22 år på å bestemme deg for hvor du vil studere, og så velger du FTU..? I all verden... Neida - det kan nok tenkes at FUT er et helt greit alternativ dersom det vil medføre alt for store problemer å flytte til Oslo, Bergen eller Tromsø. Slik sett ligger folkeuniversitetets fordel i dets geografiske lokalitet - men det stanser vel der. Rent faglig tenker jeg nemlig det samme som Alinoe - det vitenskapelige miljøet ved universitetene er ikke til å kimse av. De vitenskapelig ansatte er generelt svært skarpe og dyktige. Og dessuten finner jeg det sannsynlig at studentene ved et av våre jur. fak. er dyktigere enn de som går på en mindre skole, uten at jeg finner grunn til å gå nærmere inn på det. Hvordan det sosiale miljøet er, vet jeg ikke, men jeg har iallfall hørt at studentene på FTU trives godt. Sensureres dere i Trondhjem forresten sammen med Oslo-studentene? Eller utgjør dere en egen gruppe som får egen sensur? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) FU er det beste, folk som har gått på juss i uio og uib som kommer til FU syns at FU gir bedre oppfølging og har bedre undervisning enn hos uio og uib. men du må ta eksamen hos uio,uib eller uit ettersom hvor du kom inn. for privatister så er det uio uansett.FU kjører uio sitt jussprogram. FU's juss program er godkjent av uio sin juridiske fakultet og har drevet med juss i nærmere 30år. om du komer inn i uio,uib eller uit så kan du fremdeles ta hele eller barE deler av studiet hos FU. Slår alt annet som treider ol, selv uio og uib syns folk er dårligere enn FU's juss ifølge studenter som har vært andre steder først eller som har tatt et prøve år i uio eller uib. når det gjelder å begynne ved 2. semester så tror jeg du vil få store problemer ved eksamen, da får du mye pensum å ta opp før eksamen i juss og ikke minst ex.phil i tillegg,men den kan du velge bort til en senere og mer passende anledning enn i eksamenstiden:) Endret 12. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
frevild Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) FU er det beste, folk som har gått på juss i uio og uib som kommer til FU syns at FU gir bedre oppfølging og har bedre undervisning enn hos uio og uib. men du må ta eksamen hos uio,uib eller uit ettersom hvor du kom inn. for privatister så er det uio uansett.FU kjører uio sitt jussprogram. FU's juss program er godkjent av uio sin juridiske fakultet og har drevet med juss i nærmere 30år. om du komer inn i uio,uib eller uit så kan du fremdeles ta hele eller barE deler av studiet hos FU. Slår alt annet som treider ol, selv uio og uib syns folk er dårligere enn FU's juss ifølge studenter som har vært andre steder først eller som har tatt et prøve år i uio eller uib. når det gjelder å begynne ved 2. semester så tror jeg du vil få store problemer ved eksamen, da får du mye pensum å ta opp før eksamen i juss og ikke minst ex.phil i tillegg,men den kan du velge bort til en senere og mer passende anledning enn i eksamenstiden:) Jeg finner det påtagelig hvordan alle som går på FUT er så ivrige til å rose lærestedet sitt. Nå skal jeg selvsagt ikke underslå muligheten for at FUT rett og slett er bra; men jeg har en mistanke om at en del av dette engasjementet skyldes at FUT av mange anses som noe annenrangs, og at de som studerer der av den grunn forsøker å fremheve skolen sin. Personlig har jeg ikke forutsetninger for å si noe særlig vettugt om saken, men jeg kjenner til noen folk som studerer på FTU. Og de er kanskje ikke blant de mest fremstående typene, for å si det sånn. For øvrig: SLIguy, jeg går ut fra at du studerer ved FUT - kan du si om dere sensureres sammen med studenter fra UiO (/UiB/UiT)? Eller er dere en gruppe som sensureres særskilt? Endret 13. oktober 2008 av frevild Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 jeg er knyttet til uio og vil avlegge eksamen der, men vi har også studenter fra uib og uit som vil avlegge eksamen der, eksamen avhenger av hvor du kom inn hen. alle privatister tar i uio uansett. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 jeg er knyttet til uio og vil avlegge eksamen der, men vi har også studenter fra uib og uit som vil avlegge eksamen der, eksamen avhenger av hvor du kom inn hen. alle privatister tar i uio uansett. Ok, men du svarte ikke helt på spørsmålet mitt: Sensureres dere ved FUT sammen med ordinære studenter fra UiO/-B/-T, eller utgjør dere en gruppe som sensureres for seg? Mao.: Avlegger dere eksamen sammen med ordinære studentene? Og i så fall: Havner dere i sensurkommisjon sammen med dem? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) nei,vi sensureres sammen med andre studenter fra fra uio,uib og uit. vi ER ordinære studenter på FU jeg gir blaffen i hva andre syns,jeg er fornøyd uansett,men jeg tror ikke jeg tar hele studiet i trondheim. tenkte 2-3.avd før jeg flytter til uio og tar siste årene der;) Endret 13. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
gjest767 Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) FU er det beste, folk som har gått på juss i uio og uib som kommer til FU syns at FU gir bedre oppfølging og har bedre undervisning enn hos uio og uib. men du må ta eksamen hos uio,uib eller uit ettersom hvor du kom inn. for privatister så er det uio uansett.FU kjører uio sitt jussprogram. FU's juss program er godkjent av uio sin juridiske fakultet og har drevet med juss i nærmere 30år. om du komer inn i uio,uib eller uit så kan du fremdeles ta hele eller barE deler av studiet hos FU. Slår alt annet som treider ol, selv uio og uib syns folk er dårligere enn FU's juss ifølge studenter som har vært andre steder først eller som har tatt et prøve år i uio eller uib. når det gjelder å begynne ved 2. semester så tror jeg du vil få store problemer ved eksamen, da får du mye pensum å ta opp før eksamen i juss og ikke minst ex.phil i tillegg,men den kan du velge bort til en senere og mer passende anledning enn i eksamenstiden:) Hei! Tusen takk for godt formidlet informasjon! Som tidligere nevnt; det overrasker meg de nedlatende holdningene til FuT. Syns det minner litt om jantelov-holdning. Men nok om det! Hvis du leser hele innlegget mitt, vil du se at jeg kommer til å delta i begge semestrene, bare i motsatt rekkefølge. Mao; andre semester mot våren og første semester mot høsten. Det blir med andre ord ikke snakk om å "ta igjen" pensum på egen hånd (rent sett bort i fra at jusstudiet i aller høyeste grad dreier seg om egenlesing), jeg vil få mulighet til alle forelesninger o.l, kun i motsatt rekkefølge. Vet flere har gjort det på denne måten, selv om det selvsagt ikke er den ideelle løsningen, men i mitt tilfelle den mest praktiske da jeg ikke ønsker å vente til neste høst (begrunnelse for det mener jeg er irrelevant for sammenhengen). Men om en slik motsatt ordning vil medføre store problemer for meg, skal det selvsagt vurderes yttligere. Dette er også kun snakk om 1. avdeling, ikke alle. Pensumet er jo det samme uansett hvordan man vender på det, men spørsmålet mitt er om det er høyst nødvendig og følge undervisningen omvendt kronologisk. Men uansett, tuusen takk for godt svar Endret 16. oktober 2008 av ThereseRH Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 da er svaret nei, det spiller ingen rolle hvilke rekkefølge du gjør det,men den vanlige rekkefølgen er enklere da pensum går i en påbyggende rekkefølge. har man ikke lært seg avtalerett så kan det være vansklig å løse en kjøpsrettslig oppgave f.eks. eller erstatningsrett uten å kunne kjøpsrett osv. da gjør du ting mer problematisk for deg selv enn det er;) Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Juss er og blir et lesefag; undervisning kan man sikkert klare seg godt uten. Høgst diskutabelt. Teoribøkene er til sjuande og sist ikkje anna enn ein forfattar si vinkling av rettsmaterien, og ein skal vera kritisk til teorien. T.d. sitt eg no for tida og les ei bok av Jo Hov, og det einaste han gjer er å sitte og argumentere for kvifor lovgjevaren har laga ulogiske lover, og kvifor Hagstrøm har feil i alt. Ikkje lett å sjå kva som er riktig forståing av rettskjeldene gitt! Ved undervisning, t.d. forelesningar og seminar, kollokvier + oppgåveløysning, vil ein få mykje meir kjøtt på beinet, for å seie det slik. Høgsterettsdommar kan ein også for all del forstå innhaldet i ved sjølvstudium, men ein vil ikkje alltid forstå kvifor Høgsterett argumenterer som dei gjer. Den juridiske metoden er noko ein i mine auge ikkje kan lese seg opp på. For å få has på denne, fylgjer me studentar på jurfak/UiB eit opplegg med obligatoriske oppmøte og innleveringar. Dette vil eg på sett og vis kalle undervisning, og i forlenginga av dette uunværlig undervisning. Eg kan ikkje sjå at eg hadde greidd meg på jusstudiet utan impulsar utanfrå dei mursteinane som ein grev nesa si nedi på lesesalen. Og akkurat på DET punktet trur eg FUT ikkje kan måle seg med tilbodet UiB/UiO/UiT kan tilby. No veit eg ikkje heilt korleis det verkeleg er på dei andre fakulteta, men eg veit i alle fall om fleire som etter kort tid på jussen ved FUT ville bort derfra. Eg mistenker sterkt at det faglege tilbodet ikkje held same standard som ved dei andre fakulteta, og litt bastant påstår eg at ein kandidat med vitnemål frå eit juridisk fakultet er meir attraktiv enn ein kandidat frå FUT, når det kjem til jobbsønadar. Joda, samme graden er oppnådd etc, men det ligg definitivt noko i det. T.d. sa ein lærar her til meg at eit advokatfirma hadde ringt han for å få vite litt meir om ein jobbsøkar med jusutdanninga si frå UiB. Då denne kandidaten hadde jobba mykje meir praktisk med stoffet enn jobbsøkarane som hadde utdanninga si frå andr fakultet, fekk han jobben på bakgrunn av denne enkle grunn. I ein slik situasjon trur eg det kan slå dårleg ut for FUT-kandidaten, dersom opplegget berre er basert på sjølvstudium og/eller sporadiske forelesningar. Endret 15. oktober 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Eller er rettslære barnemat i forhold til 1. avd. pensum? I mine auge: ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå