Gå til innhold

Ultraportabel med Blu-ray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er poenget med Blu-ray?

11,1-tommers skjerm (1366x768)

Skjermoppløsningen er såpass dårlig at bildekvaliteten i forhold til DVD blir forsvinnende liten, og skjermen er jo såpass liten at filmopplevelsen blir heller laber. Den er sikkert kjekk å se film på mens man er utomhus, men for å utnytte Blu-ray drevet må man jo drasse med seg Blu-ray filmene også.. Det er ikke sjans å legge dem inn på disken på grunn av størrelsen, og skal man begynne å komprimere dem kunne man like greit valgt en maskin uten Blu-ray drev. Svært få brenner data på Blu-ray også på grunn av pris så der er det også temmelig verdiløst for øyeblikket. Det eneste brukområdet jeg kan se er å kjøre filmen ut via HDMI til en TV, men så vidt jeg forstår er vel det også temmelig begrenset..

Lenke til kommentar

Altfor dyr maskin i forhold til alternativene. 2000 dollar, tilsvarer et sted mellom 15000 og 20000 her i landet, og det uten BR-drev. Sony Vaio er virkelig stilige og pene maskiner, men de priser seg altfor høyt. Det ikke engang i nærheten av Apple sine sinnsyke priser vil jeg tro.

Kjøper mye heller en Asus EEE til 1/10 del av prisen og halvparten av ytelsen, enn det tullet her.

Lenke til kommentar

Det var da en griselekker liten sak. Og med fornuftig mengde kraft under panseret kan jo det være en brukbar maskin. BD har jeg forsåvidt ikke behov for på en slik maskin. Klarer meg med PS3 for akkurat det.

Pussig nok er det like stor oppløsning på den 11"-skjermen som på en 50" HDready skjerm...

Lenke til kommentar

Jeg sikler på en slik en. Jeg har per i dag en Fujitsu-Siemens Lifebook P7120. Denne betalte jeg 25 000 for såvidt over to år siden. Kanonbra maskin, men tiden har gått litt fra den, og jeg har begynt å se etter alternativer. Er ikke fornøyd med etterkommeren P7230, og har helt forelska meg i Vaio, som hadde vært et godt alternativ. Men poenget er; det er mange som er villige til å betale dyrt for en liten (mindre enn 12") maskin som har optisk drev og nogenlunde skjermoppløsning osv.

Men ellers enig i at det er en tåpelig nyhet så lenge Sony ikke er interessert i å selge Vaio i Norge...

Lenke til kommentar
Hvordan vil denne yte med tanke på spill? Greier den f.eks FM 09 (når det kommer) og aoe3?

Hvis en ny bærbar fra Sony til 10 000 kroner (USA-pris, ville gått for nesten 15 i Norge) ikke klarer FM 09, skal jeg spise hattene til hele forumet :-)

Lenke til kommentar
Hvis en ny bærbar fra Sony til 10 000 kroner (USA-pris, ville gått for nesten 15 i Norge) ikke klarer FM 09, skal jeg spise hattene til hele forumet :-)

Inneholder det spillet noe som helst 3D kommer du til å bli sliten i kjeven.

Ultraportable har ikke dedikerte skjermkort, og datamaskiner uten dedikerte skjermkort er som oftest ubrukelige til nyere spill.

Lenke til kommentar

Det er temmelig meningsløst å sette Blu-Ray i denne maskinen. Billigmaskiner ellers har også fått det etter hvert. Skjermen har for dårlig oppløsning til å dra serlig nytte av Blu-ray, og selvbrente plater ligger i en prisklasse de fleste får bakoversveis av. Dessuten har de fleste bare Blu-ray-spiller, så da kan de ikke brenne slike plater likevel.

Lenke til kommentar

om noen år har man eksterne harddisker/minnepenner på flere TB til lett overkommelige priser og i tillegg kommer nettlagring for fult i årene framover. støtte for blu-ray er dermed like viktig som fingeravtrykklesere når jeg kjøper en bærbar. mindre om man regner med kostnadene

Lenke til kommentar
Er litt uenig i at Blu-ray ikke er viktig.

Tenk noen år fremover - BD kommer til å ta over mye for DVD, ikke bare for film, men også for data.

OK å kunne brenne ut 23GB på en plate...

Innen Blu-ray brennere er allemannseie og platene koster noen kroner per stk er denne maskinen utdatert uansett. Og som nevnt over tror også jeg at bruk av Blu-ray til lagring av data vil være en utdøende affære noen år frem i tid. Eksterne minnepenner/harddisker er denne generasjonens løsning for ekstern datalagring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...