cmi Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Vurderer kjøp av D700, men har skjønt det sånn at enkelte objektiver ikke går på D700. Jeg har jo blandt annet: Sigma 105mm macro, Sigma 50-500mm og skal kjøpe Nikkor 10,5mm, vil disse fungere på D700? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Nikkor 10,5mm er ett DX objektiv, så der vil du ikke få full bildesirkel. De to sigmaene vil være ok. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er feil å si at de ikke går på D700. Alle objektiver med F-fatning passer på D700 (ok, jeg skal ikke si meg alt for sikker når det gjelder de eldste pre-AI-objektivene) og du kan godt ta bilder med dem. Men objektiver med redusert bildesirkel vil ikke lyse opp hele sensoren og du vil derfor få mørke hjørner og kanter på bildene. Sigma 105mm og 50-500 er begge laget for 35mm-format, og bildesirkelen deres dekker derfor hele sensoren på FX-hus. Nikkor 10,5mm er et DX-objektiv med mindre bildesirkel. De objektivene til Nikon som har redusert bildesirkel har betegnelsen DX (Nikon og Tokina), DC (Sigma) eller DI-ii (Tamron). Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kan også legge til at D3/D700 automatisk går over til DX-modus (med 5,1 mp) når man setter på et Nikkor DX-objektiv (så vidt jeg har fått med meg, må man gjøre det manuelt i menyen hvis man bruker DX-tilpasset 3. parts objektiver). Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er for så vidt også et poeng. Men det er langt fra nødvendig, og en del DX-objektiver og tilsvarende har en bildesirkel som fungerer bra på FX-format (i hvert fall for noen brennvidder), så det kan kanskje være like greit å bruke dem med full sensorstørrelse og så heller ta croppingen i etterbehandling. Søkeren bør uansett gi deg en god indikasjon på hvor stor del av bildet som blir lyst nok til å bruke når du skal komponere. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Så sånn jeg forstår det er det egentlig "ikke noe" og tenke på?? hvor stor grad vil dette være i? Vil det være slik av man kan skimte det ytterst i kantene eller vil det fungere som og ta bilde igjennom en kikkert, at det blir en runding hvor man ser noe, resten er svart? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Så sånn jeg forstår det er det egentlig "ikke noe" og tenke på?? hvor stor grad vil dette være i? Vil det være slik av man kan skimte det ytterst i kantene eller vil det fungere som og ta bilde igjennom en kikkert, at det blir en runding hvor man ser noe, resten er svart?Det vil variere fra objektiv til objektiv. Noen vil gi et sirkelformet bilde litt større enn en DX-sensor med svart rundt. Andre vil fungere helt som objektiver med full bildesirkel, men med litt mer lysavfall mot hjørnene enn det man er vant til. Og en del fungerer fint på FX for lengre brennvidder, men gir svarte hjørner på kortere. Tokinas 12-24 f/4 er et vanlig eksempel, den fungerer fint på FX fra ca. 16mm brennvidde og oppover. Du må egentlig bare prøve objektivene og se hvordan de fungerer. Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Vil det være slik av man kan skimte det ytterst i kantene eller vil det fungere som og ta bilde igjennom en kikkert, at det blir en runding hvor man ser noe, resten er svart? Ser vi bort ifra D3 og D700 i DX mode, og sikkert endel kommende FX kamera også, så vil du få en ramme rundt. Her er et bildet tatt med F5 og Nikon 10,5mm Da det er scannet, vet jeg ikke om det er crop'et helt 100% nøyaktig. edit: kan godt tenke med at du får en mye mindre ramme ved f.eks 50mm Endret 29. september 2008 av arela Lenke til kommentar
cmi Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Så egentlig vil man bare få størrelsen på dn dx sensor med noen objektiver?? Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Så egentlig vil man bare få størrelsen på dn dx sensor med noen objektiver?? Må understreke at dette blir "synsing" fra min side: I teorien, ja. I praksis er det vel ingen objektiv som er laget så akkurat. Tror det er værst på vidvinkler. Mener å ha hørt at Nikon 12-24DX kan brukes fra ca 18mm og innover til 24mm. Jeg har også hørt om en tynn stripe/ramme i et tilfelle (vet ikke hvilket objektiv/kamera). Det fisheye'et er mitt eneste DX, så jeg får ikke testet videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå