-Gudfaren- Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Vel, du opptrer uaktsomt i trafikken, noe jeg ikke har noe særlig tillitt til. Men det blir drastisk å komme med dødsdommen og skyte bak låven. Synes du drar dette litt opp, er det fordi vi skal synes synd på deg? Rettsvesenet i Norge er Lenke til kommentar
problemer Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Vel, du opptrer uaktsomt i trafikken, noe jeg ikke har noe særlig tillitt til. Men det blir drastisk å komme med dødsdommen og skyte bak låven. Synes du drar dette litt opp, er det fordi vi skal synes synd på deg? Rettsvesenet i Norge er Nå er jeg faktisk ikke dømt for uaktsomhet heller... vis jeg trenger sympati spør jeg om det. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Da håper jeg du har lært og at du aldri fyllekjører igjen. For din egen del (og de andre traffikantene som måtte befinne seg der du er) Så får du ha lykke til med søknaden, ikke noe gøy å bli så låst. (selv om du fortjener det litt ) Lenke til kommentar
lilduff90 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Dette skulle du ha tenkt på før du gjorde noe så dumt som fyllekjøring. Da må du ta konsekvensene ifra det, enten om du liker det eller ikke. Loven er slik, dette visste du jævlig godt når du tok lappen også. Du kan være jævlig glad for at din uduglighet ikke drepte noen. Hva mener du jeg skal gjøre da? tilby meg frivillig til å ta imot en dødsdom og fortelle at min udugelighet fortjener ikke livets rett lengre, skyt meg bak låven? Jaggu er jeg glad for at rettsvesenet fungerer bedre enn argumentasjonen og graden av saklighet slik du fremstiller deg her. Her er jeg helt enig med Pizzatrance. Har du brutt loven, har du brutt loven, punktum finale. Det er det samme som å si at en som stjeler 100 000 kr skal ha mindre straff enn en som har stjelt 1 000 000 kr. Det er fortsatt tyveri! Holdt selv på å miste livet da en polsk leiearbeider fyllekjørte her for noen år siden, klarte akkurat å kaste meg ut av veien da han kom susende. Etter den tid har jeg tatt stor avstand fra alkohol og kjøring, og kan bla. tilstå å ha anmeldt flere "venner" som har sust rundt på veien i fylla. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Du burde kanskje ta inn over deg hvor alvorlig den handlingen du begikk egentlig var, og se konsekvensene av hva som kunne skjedd. Når du har gjort det bør du kanskje vurdere hvor lurt det er av deg å blaffre rundt på et forum med ditt personlige liv og de feil du har begått. Fyllekjørere fortjener ikke å få tilbake lappen. Har du problemer med inkasso får du finne deg en annen jobb som ikke innebærer at du er nødt til å kjøre bil. Lenke til kommentar
problemer Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Dette skulle du ha tenkt på før du gjorde noe så dumt som fyllekjøring. Da må du ta konsekvensene ifra det, enten om du liker det eller ikke. Loven er slik, dette visste du jævlig godt når du tok lappen også. Du kan være jævlig glad for at din uduglighet ikke drepte noen. Hva mener du jeg skal gjøre da? tilby meg frivillig til å ta imot en dødsdom og fortelle at min udugelighet fortjener ikke livets rett lengre, skyt meg bak låven? Jaggu er jeg glad for at rettsvesenet fungerer bedre enn argumentasjonen og graden av saklighet slik du fremstiller deg her. Her er jeg helt enig med Pizzatrance. Har du brutt loven, har du brutt loven, punktum finale. Det er det samme som å si at en som stjeler 100 000 kr skal ha mindre straff enn en som har stjelt 1 000 000 kr. Det er fortsatt tyveri! Holdt selv på å miste livet da en polsk leiearbeider fyllekjørte her for noen år siden, klarte akkurat å kaste meg ut av veien da han kom susende. Etter den tid har jeg tatt stor avstand fra alkohol og kjøring, og kan bla. tilstå å ha anmeldt flere "venner" som har sust rundt på veien i fylla. Det som blir litt rart er hvorfor akkurat jeg skal straffes hardere eller måtte stå til ansvar for hva andre foretar seg. Som jeg har skrevet før og gjentar, men synes vanskelig for enkelte å forstå: Jeg hverken kan, vil eller får til å gjøre noe annerledes for andre, og hverken kan eller vil, eller har muligheter for å gjøre om noe som andre har gjort eller kommer til å gjøre. Ifølge lovverket så har alle krav på en ny start i livet, hvorfor skal ikke jeg også få den da? Hvorfor skal jeg dømmes nord og ned for resten av livet pga ett feilsteg? Almenpreventive hensyn, joda, men for hvem? Om retorikken de siste postene skal holde mål så bør alenemødre også trakke rakt i fengsel, men hvor ofte skjer det? Også av almenpreventive hensyn? Av hensyn til barn(a) fikk kvinnen bot og en betinget dom... almenpreventive hensyn? Retten tok ikke hensyn til at mannen har 2 barn. Almenpreventive hensyn? Likhet for loven? Det er simpelt tyveri og grovt tyveri, med to forskjellige strafferammer. For å sette det helt på spissen: Om du stjeler en bugg til 2,50 eller 2,5 millioner skal du straffes like hardt? Ett tyveri er ett tyveri? Lenke til kommentar
lilduff90 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Dette skulle du ha tenkt på før du gjorde noe så dumt som fyllekjøring. Da må du ta konsekvensene ifra det, enten om du liker det eller ikke. Loven er slik, dette visste du jævlig godt når du tok lappen også. Du kan være jævlig glad for at din uduglighet ikke drepte noen. Hva mener du jeg skal gjøre da? tilby meg frivillig til å ta imot en dødsdom og fortelle at min udugelighet fortjener ikke livets rett lengre, skyt meg bak låven? Jaggu er jeg glad for at rettsvesenet fungerer bedre enn argumentasjonen og graden av saklighet slik du fremstiller deg her. Her er jeg helt enig med Pizzatrance. Har du brutt loven, har du brutt loven, punktum finale. Det er det samme som å si at en som stjeler 100 000 kr skal ha mindre straff enn en som har stjelt 1 000 000 kr. Det er fortsatt tyveri! Holdt selv på å miste livet da en polsk leiearbeider fyllekjørte her for noen år siden, klarte akkurat å kaste meg ut av veien da han kom susende. Etter den tid har jeg tatt stor avstand fra alkohol og kjøring, og kan bla. tilstå å ha anmeldt flere "venner" som har sust rundt på veien i fylla. Det som blir litt rart er hvorfor akkurat jeg skal straffes hardere eller måtte stå til ansvar for hva andre foretar seg. Som jeg har skrevet før og gjentar, men synes vanskelig for enkelte å forstå: Jeg hverken kan, vil eller får til å gjøre noe annerledes for andre, og hverken kan eller vil, eller har muligheter for å gjøre om noe som andre har gjort eller kommer til å gjøre. Ifølge lovverket så har alle krav på en ny start i livet, hvorfor skal ikke jeg også få den da? Hvorfor skal jeg dømmes nord og ned for resten av livet pga ett feilsteg? Almenpreventive hensyn, joda, men for hvem? Om retorikken de siste postene skal holde mål så bør alenemødre også trakke rakt i fengsel, men hvor ofte skjer det? Også av almenpreventive hensyn? Av hensyn til barn(a) fikk kvinnen bot og en betinget dom... almenpreventive hensyn? Retten tok ikke hensyn til at mannen har 2 barn. Almenpreventive hensyn? Likhet for loven? Det er simpelt tyveri og grovt tyveri, med to forskjellige strafferammer. For å sette det helt på spissen: Om du stjeler en bugg til 2,50 eller 2,5 millioner skal du straffes like hardt? Ett tyveri er ett tyveri? OK, så var mitt eksempel litt dårlig, og det beklager jeg. Det jeg prøver å si, er at om du ikke får tilbake sertifikatet når du har fyllekjørt, så er det etter min mening helt greit. Derimot er det sant som du sier, at alle fortjener en ny start. Derfor ender jeg fra min side denne diskusjonen, og ønsker deg lykke til med søknaden, selv om jeg ikke er enig i saken Lenke til kommentar
problemer Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 ... Takker for det du. Nå er det jo ikke sånn at man må bli enig hele tiden heller, alle har krav på en personlig mening, og det er ikke alltid en personlig mening faller på rett sted. Lappen får jeg tilbake før eller senere uansett, spørsmålet er bare om jeg må vente eller slipper å vente. Så disse livstidsgreiene er for det første begrenset til 5 år og lite aktuelt for mitt vedkommende da jeg ikke ble idømt livstidsstraff eller uaktsom kjøring. Så enting er å holde seg til reelle fakta, en annen ting er å smøre på med adjektiver for å få noe til å høres mer dramatisk og fordømmende ut. Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så får vi se hva svaret blir. Etter som jeg forstod på både damen jeg pratet med om paragraf 40 og min situasjon: lån som er på god vei til å havne på inkasso samt endel andre mer personlige årsaker så finnes det ett ørlite håp. Kanskje jeg får det igjen før tiden og kanskje slipper jeg teorien. Men bare kanskje. Får svar om ca 14 dager ble det sagt. Lykke til med søknaden. Du får nok oppleve et byråkrati uten like og sjansen for et positivt svar er svært liten. De argumentene du har nevnt så langt ligner litt på min sak, men det var ingen hjelp å få der. Du må nok belage deg på å gå tiden ut og ta BÅDE teori og praksis på nytt. Hadde du CE i tillegg blir ofte dommen enda strengere (les;lengre tid uten), da yrkessjåfører har et stort ansvar. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Er du yrkessjåfør siden du benytter deg av paragrafen? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Må dessverre si at jeg blir veldig provosert av fyllekjørere. Nå gikk det greit i ditt tilfelle, men det er kun flaks. Ellers håper jeg du ikke får gjennom søknaden, men blir nødt til å finne en annen måte å tjene penger på. Hadde jeg vært arbeidsgiver til en yrkessjafør som fyllekjørte, og hvertfall da han ble tatt, hadde jeg ikke nølt noenting med å gi han sparken. Det er også noe som, ifølge loven, er fult lovlig. Etter min mening burde du ha funnet deg en annen jobb så fort du ble tatt. Derimot føler jeg med deg pga. den mulig inkassosaken, og håper derfor du får kommet deg tilbake i jobb så du slipper en inkassosak. Derfor må jeg ønske lykke til med søknaden, selv om jeg helst skulle sett deg finne deg en annen jobb. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Selvsagt skulle han ordnet seg en ny jobb hvis han som yrkessjåfør måtte i permisjon fordi han mista lappen. Man kan ikke bare slutte å jobbe, og så søke om å få igjen lappen så fort ting begynner å gå til inkasso. Det er jo viktigere enn noenting at yrkessjåførene på veiene er til å stole på. De kjører MYE og ofte også tunge store biler. Da nytter det ikke at en etter en får igjen lappen etter fyllekjøring og andre brudd på vegtrafikkloven. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Helt enig med deg L_C. Synes også den paragrafen er litt merkelig. Skal en kunne korte ned straffen sin uten videre pga. han taper penger på ikke å kjøre bil? De som slipper ut tidligere pga. god oppførsel har i det minste vist at de er villige til å forbedre seg, i motsetningen til trådstarter som vil ha tilbake lappen fordi han, som yrkessjafør som det ser ut som han er, ikke har klart å skaffe seg ny jobb etter å ha vist at han egentlig ikke burde være det da han er troende til å fyllekjøre. Lenke til kommentar
problemer Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Selvsagt skulle han ordnet seg en ny jobb hvis han som yrkessjåfør måtte i permisjon fordi han mista lappen. Man kan ikke bare slutte å jobbe, og så søke om å få igjen lappen så fort ting begynner å gå til inkasso. Det er jo viktigere enn noenting at yrkessjåførene på veiene er til å stole på. De kjører MYE og ofte også tunge store biler. Da nytter det ikke at en etter en får igjen lappen etter fyllekjøring og andre brudd på vegtrafikkloven. Nå skjedde fyllakjøringen på fritiden, altså har yrket og hva jeg eventuelt gjorde i jobbsammenheng irrelevant. Jeg vet ikke om jeg kan være med på en diskusjon hvorvidt yrkessjåfører skal vite bedre, ikke har muligheten til å bruke alt som taler for en straffnedsettelse for egen sak, mens alt som taler "mot" kan brukes. At jeg har 7-8 år bortimot skadefri kjøring med storbil, eller at jeg har jeg kjørt 1 million km bortimot skadefritt har heller ingenting å si. Å si at yrkessjåfører bør straffes fordi dem er yrkessjåfører sier vel egentlig at dem med kun klasse B, eventuelt AB ikke skal straffes så hardt fordi dem ikke vet bedre? Jeg vet om en sak som var i media, skal se om jeg ikke kan klare å finne igjen artikkelen, men lover ingenting, hvor en buss med en sjåfør ble det avdekket diverse brudd på kjøre og hviletid som resulterte i full stopp på kontrollplassen. Jeg mener også å huske at tilstanden på bussen heller ikke var helt etter forskriftene, men siden dette var unger som skulle på tur valgte man å se vekk ifra endel punkter som sørget for at ungene ikke ble snytt for turen. Likhet for loven, eller er det sånn at sålenge det er unger med i bildet så er loven fravikelig og følelser blir satt til side? Det finnes polititjenestemenn og damer som blir dømt for promillekjøring, men mister dem jobbene sine? nei. Hvorfor skal jeg få yrkesforbud i 2,5 år når andre grupper ikke får det? Hadde jeg hatt en jobb som ikke krevde sertifikat så hadde jeg heller ikke hatt bruk for å få den igjen før tiden heller, men nå er saken faktisk den at jeg har store problemer med å få noe annen jobb og inntekten blir deretter. Jeg får tilbake lappen før eller senere uansett og poenget her er ikke hvorvidt man har en god oppførsel o.l, men om man faktisk har lært noe.... Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 At du har kjørt skadefritt har ingenting med saken å gjøre. Jeg synes det er skremmende at en yrkessjåfør setter seg i bak rattet med promille -uavhengi av om han gjør det på fritiden eller i arbeidstiden. Jeg finner det vanskelig å tro at du ikke hadde fått deg jobb på den lokale rimien om du hadde forsøkt. Jeg vet om flere arbeidsplasser som er helt desperate etter folk, og som tar inn hvem som helst så lenge de over over 18 år og kan bruke en datamaskin. Siden du både har lappen og er registrert på forum hadde du vært perfekt. Jeg sier ikke at sjåfører med førerkort klasse B skal slippe lettere unna. Jeg sier bare at de som lever av å kjøre bil burde straffes MINST like hardt, og iallefall IKKE slippe enklere unna. Lenke til kommentar
problemer Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 At du har kjørt skadefritt har ingenting med saken å gjøre. Jeg synes det er skremmende at en yrkessjåfør setter seg i bak rattet med promille -uavhengi av om han gjør det på fritiden eller i arbeidstiden. Men at jeg lever av lappen skal ha noe å si på å viten og gjøren? I en perfekt verden kan ingenting gå galt, uten at noe kan unnskylde, men det kan forklare. Om forklaringen holder er en annen ting, men nå er det nå engang sånn at man ikke lever i en perfekt verden hvor det enten er svart eller vitt. Jeg finner det vanskelig å tro at du ikke hadde fått deg jobb på den lokale rimien om du hadde forsøkt. Jeg vet om flere arbeidsplasser som er helt desperate etter folk, og som tar inn hvem som helst så lenge de over over 18 år og kan bruke en datamaskin. Siden du både har lappen og er registrert på forum hadde du vært perfekt. Nå er det lappen jeg ikke har... Jeg sier ikke at sjåfører med førerkort klasse B skal slippe lettere unna. Jeg sier bare at de som lever av å kjøre bil burde straffes MINST like hardt, og iallefall IKKE slippe enklere unna. Nå er det nå engang sånn at man straffes like hardt uansett og argumentet for det? Fordi yrkessjåfører skal vite bedre. Så da er straffen for dem som ikke lever av lappen enten for høy eller for lav. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Siden du har HATT lappen kan jeg anta at du er over 18 år , du trenger ikke lappen i den møkkajobben jeg tenker på Jeg lurer på om man får støtte fra staten jeg, når man blir arbedsledig pga brudd på loven? Lenke til kommentar
problemer Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Siden du har HATT lappen kan jeg anta at du er over 18 år , du trenger ikke lappen i den møkkajobben jeg tenker på Jeg lurer på om man får støtte fra staten jeg, når man blir arbedsledig pga brudd på loven? Jeg var faktisk sykemeldt da dette skjedde... Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Forstår jeg deg riktig hvis dette er 2. gangen du mister lappen? Første gang for 94 i 60 sonen? Lenke til kommentar
problemer Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Forstår jeg deg riktig hvis dette er 2. gangen du mister lappen? Første gang for 94 i 60 sonen? Fortkjørningen var jeg ferdig med på alle måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå