Gå til innhold

Bankras i Europa - på tide og ta ut pengene?


Zink

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare i USA at de går over ende. Idag gikk en storbank i Belgia ned også, og Glitnir måtte ha samme støtte. Foreløpig har staten gått inn og redda disse, men det tar jo også slutt en dag. Smitteeffekten går raskt og omfanget kan bli stort.

 

Har noen kroner i Kaupthing, og lurer på om jeg tør vente særlig lenger med å ta ut. Den islandske økonomien er jo ganske liten. Man vil ikke skvette for det minste og bidra til nedtur heller, men har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For norske innskuddskunder vil eventuelle problemer som måtte oppstå hos Kaupthing være av relativt liten interesse. Siden banken er filialmedlem i Bankenes Sikringsfond er innskudd opp til to millioner kroner dekket. Eneste forbehold er at den islandske sikringsordningen garanterer for de første 20.000 euroene.

 

- Er det trygt å plassere sparepengene i de islandske bankene?

 

- Så lenge du har norsk banksikringsfond bak så er det trygt. Det norske banksikringsfondet er på 17 milliarder kroner, det er bombesikkert. Hvis man er villig til å ta den lille risikoen på at det kan ta litt lenger tid å få ut pengene, er det uproblematisk, sier Svendsen.

Lenke til kommentar

Etter litt betenkningstid har jeg tatt ut pengene jeg har hatt i Kaupthing og flyttet dem til noe jeg anser som litt tryggere. Jeg tror ikke det er noen stor fare å ha penger hos dem, men tror ikke situasjonen hos Kaupthing er like god som den de ga uttrykk for i eposten de sendte ut til sine kunder her om dagen.

Lenke til kommentar
Etter litt betenkningstid har jeg tatt ut pengene jeg har hatt i Kaupthing og flyttet dem til noe jeg anser som litt tryggere. Jeg tror ikke det er noen stor fare å ha penger hos dem, men tror ikke situasjonen hos Kaupthing er like god som den de ga uttrykk for i eposten de sendte ut til sine kunder her om dagen.

Her er mailen:

 

>Kaupthing Bank er solid

 

 

Kaupthing Banks posisjon er meget god slik at banken har ikke behov for assistanse fra den islandske regjeringen slik en annen islandsk bank nylig fikk.

 

 

Kaupthing Bank er finansielt solid. Rundt halvparten av bankens kapitalbehov er dekket inn gjennom kundeinnskudd, hvilket er på linje med en rekke andre nordiske banker. Finansieringen av Kaupthing Banks virksomhet er også godt variert og sammensatt både med hensyn til type finansieringskilde og løpetid.

 

 

God likviditet

 

Kaupthing Banks likviditetssituasjon er meget god. Vi har en målsetting om at vi til enhver tid skal ha en likviditet som sikrer alle forfall de nærmeste 360 dager, noe vi har klart med god margin også i år. Kaupthing EDGE har vært en stor suksess med innskudd på mer enn 5 milliarder euro bare i år. Dette bidrar også til vår gode likviditetssituasjon.

 

 

Nord-Europas mest kostnadseffektive bank

 

Kaupthing er Nord-Europas mest kostnadseffektive bank, viser en undersøkelse gjort av det internasjonale finansanalyseselskapet Arthur D. Little Ingen av de norske bankene når opp på topp 10-lista til Arthur D. Little.

 

 

Vi er med andre ord fortsatt en solid bank som er godt diversifisert med en god og solid økonomi og likviditet.

 

 

Kaupthing Bank er medlem av Bankenes sikringsfond etter lov av 6. desember 1996 nr. 75. Innskudd i Kaupthing Bank hf. NUF, inkludert Edge Sparekonto, er dekket i form av en top-up garanti i tillegg til det islandske innskudd- og investeringsgarantifondet Tryggingarsjóđur innstæđueigenda og fjárfesta.

 

 

Informasjonsdirektør Jonas Sigurgeirsson, Kaupthing Bank /<

 

---

 

 

 

 

Har inntrykk av at sparepenger/innskudd ikke er mere utsatt der enn i andre norske banker. Jeg velger å sitte "på potta" og holde meg fast :)

 

Lenke til kommentar

Markedet tror islandske banker faller. ,)

 

Prisene på kredittforsikring, såkalte credit default swap (CDS), har skutt i været de seneste dagene for Glitnir, Kaupthing og Landsbanki.

 

- Disse bankene har en enorm utenlandsgjeld og klarer ikke generere nok valuta til å betale den. Det greier heller ikke den islandske staten, sier Håvik.

 

Den islandske staten er ikke stor nok til å redde bankvesenet på øya, ifølge Håvik. Glitnir alene er 2,5 ganger så stort som Islands BNP.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article2690963.ece

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er hvorfor faller disse bankene egentlig? Er det ene og alene fordi de ikke får lånt penger fra andre banker (evt. til spiselige priser?)

 

Hvis det er tilfellet, er det ikke idiotisk å basere sin virksomhets liv på andres velvilje til å låne deg penger? Burde ikke en bank først og fremst sitte på de pengene de har og låne ut etter evne? Blir ikke dette litt som om forbrukere skulle bruke kredittkort for flere tusen uten å ha penger på bok for å betale?

Lenke til kommentar

Når det blir slik at flere banker går over ende synes jeg det er noe fryktelig galt når skattebetalernes penger skal brukes tilå betale for private foretaks tabber.

Bankene har ikke akkurat hatt liten inntjening på banktjenester tidligere så de som går over ende nå har definitivt fortjent det.

Lenke til kommentar

Så det faktum at man skyver kundene sine forran seg retferdiggjør bruk at skattebetaleres penger?

Jeg synes i såfall europeerne skal ta ut sparepengene sine og la de "usikre" bankene gå til grunne.

De har tross alt tatt ut stoore utbytter tidligere.

Å bedrive bank er nemlig ingen lavinntjeningsbusiness.

 

Alternativet er at de respektive landenes stat som velger og redde bankene også tar styringen over bankene de redder.

Redningspakker skal i hvertfall ikke bety business as usual når alt er over.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/05/549199.html[/url] ']- Det som skjer er veldig forutsigbart. Det er altfor mye kreditt i verden. Man har levd over evne i ti år og nå skal regningen betales. Finanskrisen vil uunngåelig bli avløst av en økonomisk krise, sier Madsen.

Ut fra dette utsagnet så mener jeg i hvertfall at de som gårt over ende nå helt og holdent har fortjent det.

Det er så sant som Madsen sier det, man har levd over envne og nå skal regningen betales og det blir og koste dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange som har relativt store summer stående i utenlandske banker etter pokerspilling på nettet. De prøver gjerne å vente i det lengste med å ta ut pengene for at valutaforholdene skal bedre seg, men jeg tror nok de svetter litt nå :)

 

Flytter de alt samlet til en norsk konto nå, blir det fort at staten tar en god bit av kaka ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner mange som har relativt store summer stående i utenlandske banker etter pokerspilling på nettet. De prøver gjerne å vente i det lengste med å ta ut pengene for at valutaforholdene skal bedre seg, men jeg tror nok de svetter litt nå :)

 

Flytter de alt samlet til en norsk konto nå, blir det fort at staten tar en god bit av kaka ;)

 

Nå vet ikke jeg hvor de har pengene sine, men det er vel ingen som har mistet "sparepenger" i en europeisk bank so far? Om jeg hadde betydelig med penger så ville jeg byttet bank til en som var sikker (Kanskje må man ned i noe lavere rente). Apporopo valutaforholdene; Det kan jo være en god i det å cashe ut nå da jeg regner med at de sitter med USD.

Lenke til kommentar
Markedet tror islandske banker faller. ,)

Kaupthing gjør nye fremstøt, siste mail:

>

Det er en glede å meddele at Kaupthing Bank øker innskuddsrenten f.o.m. 6. oktober, 2008.

Nye satser er som følger; Kaupthing Konto

Innskudd over NOK 100.000 7,00 %, opp fra 6,80 %

Innskudd under NOK 100.000 6,25 %, ingen endring

Barnekonto 6,70 %, opp fra 6,40 % [/size][/font]

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Markedet tror islandske banker faller. ,)

Kaupthing gjør nye fremstøt, siste mail:

>

Det er en glede å meddele at Kaupthing Bank øker innskuddsrenten f.o.m. 6. oktober, 2008.

Nye satser er som følger; Kaupthing Konto

Innskudd over NOK 100.000 7,00 %, opp fra 6,80 %

Innskudd under NOK 100.000 6,25 %, ingen endring

Barnekonto 6,70 %, opp fra 6,40 % [/size][/font]

 

Den norske nettbanken er stengt for transaksjoner.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6254204 ;)

 

Mer info her: http://www.dn.no/privatokonomi/article1508...go=c1_re_left_1

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...