Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover regler ang. interntkjøp i bedrift.

VB

Anbefalte innlegg

Hei.

Har idag blitt pålagt å legge på 16% i tillegg til moms på alle varer vi ansatte kjøper gjennom firmaet vi jobber i. Jeg føler at dette er en metode for at firmaet jeg jobber i skal "tjene" på sine ansatte. :nei:

Har tatt dette opp med avdelingsleder som skylder på at dette kommer av at revisor har pålagt oss å gjøre det sånn.

Lurer da på hvordan regler rundt dette er?

Har jo utallige bekjente i andre bransjer som uten problem kjøper varer til innkjøpspris gjennom bedriften de jobber i som en frynsegode.

Endret av VB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moms må man betale uansett. Forskjellen er at hvis et firma handler så kan det kreve fradrag for momsen hvis det er til investeringer eller så blir momsen blir videreført til kunden (kunde betaler moms til firmaet som firmaet betaler til skattemyndighetene igjen). Innkjøpsprisen har således ikke noe med moms å gjøre.

Det kan tenkes at du mener at firmaet kjøper inn ting i sitt navn men så går det til en privatperson. Dette gjøres en del i mindre firmaer og i en del juridiske gråsoner der man f.eks. kjøper en jobb-PC for å ha hjemme, men "tilfeldigvis" kjører den de heftigste 3D-spillene også. Det er ikke lovlig å kjøpe ting i firmaets navn som er til rent privat bruk uten at det skattes av det (enten moms hvis det er videresalg eller inntektsskatt om det er goder man får fra jobben).

Lenke til kommentar

Moms er jo greit. Det betaler vi jo uansett på varer vi handler fra bedriften internt sammens med porto.

Men det er snakk om at vi må legge på 16 % på varer vi kjøper.

Eks. varen koster 2400,- inn, da blir regnestykke:

2400 + porto + moms + 16%

Dette er snakk om datadeler.

Er bedriften lovpålagt noen steder å ta 16% fortjeneste til seg selv ved salg til egne ansatte? Kan ikke helt skjønne den dær.

Lenke til kommentar

Ah, beklager stort, jeg leste at de la til 16% moms :blush:... til tross for at jeg leste posten din et par ganger.

Nei, det er ikke noe lovpålagt i denne sammenhengen, kun firmaets interne regler. Foreslår dere spør om ikke denne goden kan bli innført hos dere også. Hvis de slenger på 16% på datadeler, må de vel være tett opp mot normalpris? Datadeler (med untak av kabler, brenne-CD'er og annet tilbehør) er det vel allerede små marginer på...

Lenke til kommentar

Skrev akkurat til min topp-sjef og utrykte mine meninger om de nye reglene.

Fikk dette i svar:

Det som står om rabatter er "som rimelig rabatt anses prisreduksjon ned til en pris som ikke er lavere en arbeidsgivers kostpris inkludert indirekte kostnader. Rabatten må heller ikke være større enn det som gis storkunder." Dette er utgangspunktet for de nye rabattene.

Kjenner jeg begynner å bli irritert her... dette var en av få frynser vi hadde som vi nå har mistet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at du omtrent "krever" at du skal kunne kjøpe ting til innkjøpspris hos din arbeidsgiver.

Det er vel heller ingen som krever at du handler der, så da får du ta kjøpene dine et annet sted om du ikke er fornøyd med prisen. Det er da grenser for hvor mange "krav" man skal komme med også...

Lenke til kommentar

Nå vet eg ikke hvor du jobber, men hos oss så blir slike ting bestilt igjennom salgsavdelingen. Og så lenge ansatte må bruke tid på det så ser eg ingenting galt med at bedriften tar seg en liten fortjeneste for å dekke medgått arbeidstid.

Men dette varierer jo i fra sted til sted. Uansett synes eg det er en svært liten filleting å krangle over. I gaten for "frynsegoder" så finnes det langt flere lukrative fordeler man kan forhandle seg til.

Og om du ikke klarer å forhandle frem bedre frynsegode enn "varer til innkjøpspris", then you're doing it wrong! :)

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke et forhold rundt beskatning her også?

Jeg husker vi hadde en tilsvarende diskusjon med en tidligere arbeidsgiver, der vi hadde anledning til å kjøpe elektromateriell (alt fra kabler til lamper og baderomsbelysning) til en brøkdel av vanlig utsalgspris i butikk. I diskusjonen kom det fram at dette var å regne som et frynsegode, og at man derfor skal beskattes for dette.

Ved å legge på en liten fortjeneste på dette unngikk man denne fordelsbeskatningen (eller hva det nå heter), samtidig som varen fortsatt var billig.

Kan forøvrig nevne at "overskuddet" bedriften fikk på dette gikk til oppgradering av julebordet.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...