Astralnoise Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Hva er et menneskeliv verdt? Hvilke rettigheter har mennesket? Er dette universielt, eller relativt? Starter egen tråd, fordi denne tråden antakelig vis kommer til å bestå av politisk korrekthet på den ene siden, og personlige meninger på den andre. Tenkte egentlig å skrive det i filosofitråden, men som sagt.. Så, hva mener dere? Endret 29. september 2008 av Astralnoise Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Et menneske har ureduserbar verdi, uforminsket av handlinger (vel, kanskje ikke). Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 1. Varierer. Men hvem har rett til å bestemme hva ett liv er verdt? 2. Varierer. Noen har ingen rettigheter, og noen har mer. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Den generelle konsensus er at et menneskeliv har en objektiv verdi, tror jeg. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Jeg synes det er litt merkelig at folk sier at menneskerettighetserklæringen er universiell. Jeg mener, om 100 år vil den nok ikke være som den er i dag. Så lenge det dreier seg om mennesket og dets påfunn, er alt relativt. Endret 29. september 2008 av Astralnoise Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg mener den er universell, klarer å ikke å ha en postmoderne tilnærming til menneskeverdi. At menneskelige begrep, normer, moral og verdier er i konstant endring motsier jeg ikke, for man skal ikke lengre enn til kina for å se eksempler på det motsatte.. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Men gitt at du måtte velge mellom to mennesker. Den ene måtte dø, den andre måtte leve. Hvilke verdier ville du da lagt mest vekt på hos det utvalgte mennesket? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Alder Moral Familie Helse Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Alle har vi fordommer og preferanser, tror det ville spilt inn. Tipper alder og hvordan livene til de enkelte har vært ville vært avgjørende faktorer. Nå er ikke det et spesielt sannsynlig scenario heller, da. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hva er et menneskeliv verdt?Hvilke rettigheter har mennesket? Er dette universielt, eller relativt? Vel, jeg forholder meg vel til at hvert enkelt menneskeliv (her hopper jeg over hva som skal til for å falle inn under den definisjonen) er ukrenkelig (her trengs det selvsagt også noen definisjoner), og forventer vel at alle andre i verden også gjør det. Og ja, dette regner jeg som en 100% universell rettighet uten forbehold. Dersom ikke det er "riktig" å forholde seg til den, kan jeg ihvertfall ikke forestille meg noe som er "riktigere". Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Oppfattelsen av menneskeverd er definert ut fra det angjeldende samfunns normer, kultur og lovverk, men verdien som sådan er udefinerbar og relativ sett i sammenheng med mellommenneskelige forhold. Det er nå min mening Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Oppfattelsen av menneskeverd er definert ut fra det angjeldende samfunns normer, kultur og lovverk, men verdien som sådan er udefinerbar og relativ sett i sammenheng med mellommenneskelige forhold. Det er nå min mening Ding ding! 10 points from me! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå