Gå til innhold

Eksponering med D40


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har litt problemer med overeksponering med Nikon D40. Dette skjer hvis motivet er kontrastfullt. De mørke partiene blir korrekt eksponert, mens bildet generelt blir overeksponert. Jeg ser at Ken Rockwell påpeker dette, og at det samme visstnok skal være tilfelle med D80 (i motsetning til D70 og D200 som eksponerer mer korrekt i disse tilfellene). KR anbefaler å korrigere med -0.7.

 

Andre som opplever dette? Hvordan håndterer dere det? Etter det jeg har forstått er det mer å gå på ved etterbehandlingen av bildet hvis det er overeksponert enn undereksponert (fordelingen av informasjon i tonerekken er ikke lineær). Er det da et poeng å bare la bildet bli overeksponert og heller ta korreksjonen i etterbehandlingen?

 

gregor

Endret av gregor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
testet D-Lightening i kamera?

 

D-Lightning blir feil i dette tilfelle, men å undereksponere med mellom -0,3 til -1.0 vil gi "riktigere" bilder. Dette stemmer også med D80 som gir litt lyse bilder. Det kan gi utbrente områder i lyse partier som ikke kan reddes i etterbehandling.

Prøv deg litt frem og sjekk LCD skjermen hva som passer best mens du skyter.

Lenke til kommentar

hvordan blir d-lightening feil?

den er laget nettopp for å utjevne lys i kontrastrike bilder, som f.eks mørkt landskap og hvit himmel, som er det vanligste problemet.

 

Det jeg ville gjort på en D40 er å prøve å måle lyset etter det lyseste punktet i bildet, som regel himmelen, og så bruke d-lightening for å jevne ut det som er for mørkt. Det er klart dette ikke er en god løsning, for ved digital bearbeiding for å gjøre mørke felter lysere, får du støy i bildet. Likevel, husk at det er lettere å gjøre det mørke lyst enn det lyse mørkt.

 

Om du skal gjøre det uten noen juksemåte, anbefales heller bruk av filter.

 

Mer forvirret nå enn da du begynte?`:p

Lenke til kommentar
hvordan blir d-lightening feil?

den er laget nettopp for å utjevne lys i kontrastrike bilder, som f.eks mørkt landskap og hvit himmel, som er det vanligste problemet.

 

Det jeg ville gjort på en D40 er å prøve å måle lyset etter det lyseste punktet i bildet, som regel himmelen, og så bruke d-lightening for å jevne ut det som er for mørkt. Det er klart dette ikke er en god løsning, for ved digital bearbeiding for å gjøre mørke felter lysere, får du støy i bildet. Likevel, husk at det er lettere å gjøre det mørke lyst enn det lyse mørkt.

 

Om du skal gjøre det uten noen juksemåte, anbefales heller bruk av filter.

 

Mer forvirret nå enn da du begynte?`:p

 

Fordi D40 ikke har Active D-lightning slik D300 og D90 har.

D-lightning i D40 er kun etterbehandling av et allerede knipset

bilde og lagrer da en kopi av dette.

Spør du meg vil Photoshop gjøre den jobben mye bedre.

Lenke til kommentar
Er det da et poeng å bare la bildet bli overeksponert og heller ta korreksjonen i etterbehandlingen?

For det første; det er ganske normalt at man må kompensere eksponeringen litt. Hvis man er skikkelig heldig, så har man et kamera som er rimelig forutsigbart. Hvis -0.7 alltid gir bra resultat er det jo (nesten) strålende. Jeg sier nesten, fordi du får litt mindre å jobbe på hvis du trenger å presse mye ned av og til. Hvis du kan klare deg med -0,3 til vanlig og -0,7 når du har ekstra stort dynamisk omfang i motivet, så er jo det relativt enkelt å forholde seg til også.

 

En av de litt mindre sjarmerende egenskapene til mitt kamera (GR-Digital) er at de ulike lysmålingsmodusene (spot, center og multi) krever ulik kompensasjon. På spot og center er naturligvis fordelingen av mørke og lyse felter i motivet og viktig i tillegg. Sånt må man bare lære seg å forholde seg til, få kameramodeller er helt konsistent korrekte i alle situasjoner.

 

Om det lønner seg å korrigere i kamera eller i etterbehandling, og eventuelt i hvilken grad man fordeler mellom de to, er egentlig et komplisert spørsmål, og hver fotograf må ta stilling til det selv. Hvor skvetten er du på tapte detaljer i mørke og høylys f.eks.?

 

Hvis du foretrekker å bruke tid på å fotografere og ønsker å minimere redigeringsarbeidet, -juster i kamera. Hvis du vil ha alle muligheter åpne, så kan du justere i kamera, men skyte i raw+jpeg, -bruk gjerne bracketing i tillegg.

 

Bruk RGB-histogrammet og pass på at du har alle kanalene helt opp, men ikke mye lenger. Eksperimenter med raw og se hvor mye du har å gå på der hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

Takker for utdypende svar. Jeg får prøve meg fram. Gjøre meg mer kjent med kameraet og vinne noen erfaring. Er ikke så kjent med photoshop, så jeg får satse på best mulig resultat ved fotograferingen, og kun en etterfølgende finjustering med histogram og kurver.

 

gregor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...