Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bli kvitt "tikking i motor" ?


shadowborn

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en BMW 518i 92 modell, den er litt som så men jeg driver å fikser den så godt jeg kan. Et av dets problemer er denne sinnsyke "tikkingen" i motoren, muligens det er ventilene. Det er jeg ikke sikker på hva som forårsaker.

Ellers sku jeg ha rust behandlet den(er vel bare overflate rust ved dører å under bilen) Å det siste jeg vet om er at vindusviskerene ser ut til å miste strømmen noen ganger, kan det være ukontakt noen plasser? Isåfall hva ville hjulpet?

 

Jeg er ikke verdens flinkeste bil mekaniker men plukker opp ting her og der, så det ville vært hyggelig å fått noen tips on de feilene der så jeg kunne prøvd meg frem på de..

 

Mvh Per-Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tikkin komer stort sett av slitne ventiler, men har også våre borti dyse tikking.

Prøv og legg fingen på dysene og kjenn om du kjener noe, vis ikke er d helt sikert ventilene.

Kjener en som har en 320i som tikker som fa.. han har prøvd alt i mellom himmel og jor av dyrt mirakel stoff som skal fjerne tikkingen, men neste dag akuratt likt :yes:

 

Va mener du med vindusviskerene mister stømen?

Sjer d ingen ting når du skruer di på? stopper di mit på rutta og kansje starter av sei selv?

Lenke til kommentar

Vel hadde hørt rykter om at ventilene er lukket inne så er litt vanskelig å stille inn de.. Å Oljeskift funker ikke, det har allerede blitt gjort. Kjøpte også motorrens. Men ja det er akkurat som jeg sa. De stopper når de selv vil, til og med begynner å gå av seg selv. Hendt seg at vindusviskerene har stoppet midt på ruten å ja.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe nytt fenomen med ventiltikking på (eldre) BMW, eller Audi for den saks skyld. Om det ikke hjelper å justere ventilene er det nok på tide med overhaling/bytte av topplokk.

For å justere ventilene skrur du av ventildekselet (dekselet på toppen av motoren; der hvor oljepåfyllingshullet er). Det er vanligvis festet med 6-10 bolter rundt kanten. Det er mulig at du må fjerne et par slanger og kanskje gass- og evt. chokewire for å få tatt det av. Kjøp en ny ventildekselpakning FØR du begynner med dette, da du med stor sannsynlighet kommer til å ødelegge den gamle under demonteringen. Under dekselet sitter det åtte vippearmer (evt. ti om du har 6 sylindre). I hver vippearm sitter det en skrue med en mutter på. Finn ut hvor stor ventilklaringen skal være, og om den skal måles når motoren er varm eller kald. Det står vanligvis i instruksjonsboken eller på et klistremerke i motorrommet. Drei motoren så noen av ventilene står lukket og bruk en bladsøker for å måle klaringen mellom vippearmskruen og ventilstammen, og juster om nødvendig. For å justere løsner du på mutteren på justeringsskruen og justerer så du såvidt klarer å få bladsøkeren i mellom. Når åpningen er riktig holder du fast justeringsskruen mens du strammer mutteren igjen. Drei deretter motoren videre så resten av ventilene står lukket og gjenta prosessen på de også.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe nytt fenomen med ventiltikking på (eldre) BMW, eller Audi for den saks skyld. Om det ikke hjelper å justere ventilene er det nok på tide med overhaling/bytte av topplokk.

For å justere ventilene skrur du av ventildekselet (dekselet på toppen av motoren; der hvor oljepåfyllingshullet er). Det er vanligvis festet med 6-10 bolter rundt kanten. Det er mulig at du må fjerne et par slanger og kanskje gass- og evt. chokewire for å få tatt det av. Kjøp en ny ventildekselpakning FØR du begynner med dette, da du med stor sannsynlighet kommer til å ødelegge den gamle under demonteringen. Under dekselet sitter det åtte vippearmer (evt. ti om du har 6 sylindre). I hver vippearm sitter det en skrue med en mutter på. Finn ut hvor stor ventilklaringen skal være, og om den skal måles når motoren er varm eller kald. Det står vanligvis i instruksjonsboken eller på et klistremerke i motorrommet. Drei motoren så noen av ventilene står lukket og bruk en bladsøker for å måle klaringen mellom vippearmskruen og ventilstammen, og juster om nødvendig. For å justere løsner du på mutteren på justeringsskruen og justerer så du såvidt klarer å få bladsøkeren i mellom. Når åpningen er riktig holder du fast justeringsskruen mens du strammer mutteren igjen. Drei deretter motoren videre så resten av ventilene står lukket og gjenta prosessen på de også.

Manuell ventiljustering på en 92-modell tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...