shadowborn Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Heisann, Jeg har en BMW 518i 92 modell, den er litt som så men jeg driver å fikser den så godt jeg kan. Et av dets problemer er denne sinnsyke "tikkingen" i motoren, muligens det er ventilene. Det er jeg ikke sikker på hva som forårsaker. Ellers sku jeg ha rust behandlet den(er vel bare overflate rust ved dører å under bilen) Å det siste jeg vet om er at vindusviskerene ser ut til å miste strømmen noen ganger, kan det være ukontakt noen plasser? Isåfall hva ville hjulpet? Jeg er ikke verdens flinkeste bil mekaniker men plukker opp ting her og der, så det ville vært hyggelig å fått noen tips on de feilene der så jeg kunne prøvd meg frem på de.. Mvh Per-Morten Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg bumper denne Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Fyll olje. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du kan jo starte med å skifte olje og filter om denne er gammel. En annen viskositet på oljen kan også hjelpe mot tikkingen. Hvis ikke er det nok en ny topp/overhaling som må til. Lenke til kommentar
CA287 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tikkin komer stort sett av slitne ventiler, men har også våre borti dyse tikking. Prøv og legg fingen på dysene og kjenn om du kjener noe, vis ikke er d helt sikert ventilene. Kjener en som har en 320i som tikker som fa.. han har prøvd alt i mellom himmel og jor av dyrt mirakel stoff som skal fjerne tikkingen, men neste dag akuratt likt Va mener du med vindusviskerene mister stømen? Sjer d ingen ting når du skruer di på? stopper di mit på rutta og kansje starter av sei selv? Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kjøp deg Benz 250D de tikker, men til gjengjeld så tikker de til både 1 og 1,5 milion km.... Finnes ikke bmw som har noengang vært i nærheten av det.... Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Er nåkk ventilene som lager tikke lyd. Tikker det hele tiden eller rett etter start? Tikke lydene er ikke farlig men bilen kan gå noe dårligere visst ventilene ikke er ordentlig innstilt Lenke til kommentar
shadowborn Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Vel hadde hørt rykter om at ventilene er lukket inne så er litt vanskelig å stille inn de.. Å Oljeskift funker ikke, det har allerede blitt gjort. Kjøpte også motorrens. Men ja det er akkurat som jeg sa. De stopper når de selv vil, til og med begynner å gå av seg selv. Hendt seg at vindusviskerene har stoppet midt på ruten å ja. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Det er vel ikke noe nytt fenomen med ventiltikking på (eldre) BMW, eller Audi for den saks skyld. Om det ikke hjelper å justere ventilene er det nok på tide med overhaling/bytte av topplokk. For å justere ventilene skrur du av ventildekselet (dekselet på toppen av motoren; der hvor oljepåfyllingshullet er). Det er vanligvis festet med 6-10 bolter rundt kanten. Det er mulig at du må fjerne et par slanger og kanskje gass- og evt. chokewire for å få tatt det av. Kjøp en ny ventildekselpakning FØR du begynner med dette, da du med stor sannsynlighet kommer til å ødelegge den gamle under demonteringen. Under dekselet sitter det åtte vippearmer (evt. ti om du har 6 sylindre). I hver vippearm sitter det en skrue med en mutter på. Finn ut hvor stor ventilklaringen skal være, og om den skal måles når motoren er varm eller kald. Det står vanligvis i instruksjonsboken eller på et klistremerke i motorrommet. Drei motoren så noen av ventilene står lukket og bruk en bladsøker for å måle klaringen mellom vippearmskruen og ventilstammen, og juster om nødvendig. For å justere løsner du på mutteren på justeringsskruen og justerer så du såvidt klarer å få bladsøkeren i mellom. Når åpningen er riktig holder du fast justeringsskruen mens du strammer mutteren igjen. Drei deretter motoren videre så resten av ventilene står lukket og gjenta prosessen på de også. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (evt. ti om du har 6 sylindre). Sikker på det? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Ventiltikking er det første jeg kom på. Hvor langt har bilen gått? Hjelp så meningsløst... Endret 1. oktober 2008 av Daniel_91 OT Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Det er vel ikke noe nytt fenomen med ventiltikking på (eldre) BMW, eller Audi for den saks skyld. Om det ikke hjelper å justere ventilene er det nok på tide med overhaling/bytte av topplokk. For å justere ventilene skrur du av ventildekselet (dekselet på toppen av motoren; der hvor oljepåfyllingshullet er). Det er vanligvis festet med 6-10 bolter rundt kanten. Det er mulig at du må fjerne et par slanger og kanskje gass- og evt. chokewire for å få tatt det av. Kjøp en ny ventildekselpakning FØR du begynner med dette, da du med stor sannsynlighet kommer til å ødelegge den gamle under demonteringen. Under dekselet sitter det åtte vippearmer (evt. ti om du har 6 sylindre). I hver vippearm sitter det en skrue med en mutter på. Finn ut hvor stor ventilklaringen skal være, og om den skal måles når motoren er varm eller kald. Det står vanligvis i instruksjonsboken eller på et klistremerke i motorrommet. Drei motoren så noen av ventilene står lukket og bruk en bladsøker for å måle klaringen mellom vippearmskruen og ventilstammen, og juster om nødvendig. For å justere løsner du på mutteren på justeringsskruen og justerer så du såvidt klarer å få bladsøkeren i mellom. Når åpningen er riktig holder du fast justeringsskruen mens du strammer mutteren igjen. Drei deretter motoren videre så resten av ventilene står lukket og gjenta prosessen på de også. Manuell ventiljustering på en 92-modell tviler jeg sterkt på. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (evt. ti om du har 6 sylindre). Sikker på det? Det skal naturligvis være 12. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Innlegg som utelukkende kommenterer skrivefeil og grammatikk er slettet da dette er off-topic. Jeg minner om hva nettikette sier om skrivefeil og kommentering av dette. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Manuell ventiljustering på en 92-modell tviler jeg sterkt på. Si ikke det. Det er manuell justering på pappas Mazda 626 1991-modell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå