andersj Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Fant denne karen i bokhyllen. Tok bildet i strålende morgensol og jobbet litt i Lightroom etterpå. Hva kunne jeg gjort bedre for å få frem ensomheten til denne lille bjørnen? Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg synes den allerede ser ganske ensom ut, så det er ikke helbom. Jeg må jo innrømme at det virker litt sært å skulle fremstille en messing-bjørn som ensom, men det blir en ganske annen diskusjon enn jeg tror du er ute etter. La oss derfor anta at oppgaven er ”fremstill denne messingbjørnen mest mulig ensom”. Vi antar også at du ikke har noe særlig studioutstyr tilgjengelig. Med den settingen du har beskrevet har du i mine øyne et par forbedringsmuligheter: -Lukk gardinen eller lag en diffusor så lyset blir mykere. Høylysene på bjørnens rygg tar mye oppmerksomhet nå. -Snu bjørnen slik at den vender delvis mot lyset. Ikke rett mot, for du vil beholde en god del skygger. Jeg er ikke sikker på hvordan det faller ut, men det bør prøves. -Bakgrunnen kan godt være helt svart (jeg mistenker at det er her Lightroom har lagt ned det meste av innsatsen?), men den kunne også ha godt av å ha med noen få elementer som forsterker bjørnens ensomhet. Noe som antyder det svartes store tomhet, eller kanskje årsaken til ensomheten (to-tre andre figurer som baksnakker den lett overvektige bjørnen, kanskje?) Du må sannsynligvis til med svart matt papp for å få ren bakgrunn. -Bildet er ørlite skjevt. Så må jeg gjenta at jeg synes dette virker litt sært, men som en øvelse er det vel like bra som noe… - Rams Lenke til kommentar
emero Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 et par kommentarer: (sorry, ramsfoto, men jeg har ikke lest innlegget ditt siden jeg er på jobb ) - ensomhet kommer ikke godt frem med en metallenhet. Den trenger noe organisk, og eneste måte metall får til dette er med f.eks rust eller lignende. Skinnende blankt metall er som regel dødt. - Skap mer rom i bildet. Ensomhet er å være alene, og beskrives ikke så lett om det ikke er rom for de andre som ikke er der. Prøvd å bare utvide det sorte til iallefall fire ganger størrelsen? Mine tanker, iallefall... Lenke til kommentar
andersj Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Takk Emero og Rams for grundige svar. Det er kanskje sært å prøve å gi en metallgjennstand en følelse. På den andre siden kanskje ikke. Vi omgir oss jo med skulpturer, bilder og annen kunst som vi ynder å ta bilder av, og hvor vi med vårt verktøy med fordel kan forsterke og tilføre uttrykket noe. Emero, du har helt rett i at jeg ikke har studioutstyr. Og du har sikkert rett i også at lyset med fordel kunne vært mykere. Skal prøve med både en annen lyssetting og andre vinkler. Rams: Tror du har helt rett i at mer rom ville gjort seg her, faktisk mye mer. Det eneste som irriterer meg, er at jeg ikke skjønte det selv :-) Takk igjen for gode og konstruktive svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå