daniel07 Skrevet 29. september 2008 Rapporter Del Skrevet 29. september 2008 Hei Trenger noen råd her angående sittestilling på en racersykkel.. JADA vet det er vanskelig å skrive noe om dette, Men men. Jeg har kjøpt en sykkel brukt, og har et stykke til nermeste sykkelbutikk, derfor tenkte jeg å lufte dette her. Når jeg sykler får jeg vondt/blir sliten i ryggen. Regner med at det er ganske lett å fikse på, men jeg vet ikke hvordan? Er det setet som er for høyt/lavt, ellr går det mer på styret?? Takknemlig for alle forslag... Lenke til kommentar
otis Skrevet 29. september 2008 Rapporter Del Skrevet 29. september 2008 Får du vondt i dine muskler? Eller bare generelt vondt i ryggen? Isåfall, hvor har du vondt i ryggen. Men uansett, når man får vondt i ryggen av racesykkel, så er det vel fordi at setet er for høyt, vil jeg mene. Lenke til kommentar
daniel07 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2008 det sitter mest i nedre del av ryggen.. Takk for tipset.. skal teste det Lenke til kommentar
otis Skrevet 29. september 2008 Rapporter Del Skrevet 29. september 2008 Det er jo mulig at du faktisk har en ryggefeil som du ikke vet om. Jeg har skiveutglidning i min rygg og det er helt nede i korsryggen. Noen ganger pleier jeg å bli stiv i ryggen andre ganger ikke. Om du er meget plaget med ryggsmerter så er det jo bare å prøve å ta ned sete, evt. heve styret. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. september 2008 Rapporter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) På min sykkel kan jeg ikke stille høyden på rattet. Høyden på setet kan stilles, men dette stiller man jo etter hvor langt det er ned til pedalene. Man blir i min erfaring etterhvert vant til å sitte på en sykkel lenge. Syklet i vår et ritt hvor jeg satt på sykkelen i over 7 timer. Ble sliten, men gikk bra, jeg hadde før dette ikke det store treningsgrunnlaget utover noen 4-5 timersturer. Viktig å variere litt sittestillingen, jeg sitter for det meste med hendene flatt på toppen av styret, evt i gropen med bremsen mellom tommel og pekefiner. Prøver å variere mellom strake armer og bøyde, men mest med bøyde armer. Sitter med hendene i bukkehornene kun når det skal gå fort, eks når man ligger først i rekke i nedoverbakke. EDIT: Jeg er selvlært så skal ikke påstå at jeg gjør det på den riktige måten. Endret 29. september 2008 av Ekko Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 1. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2008 Her har du en liten instruks på hvordan du kan justere setet. Vet ikke helt hvordan du skal justere styret, men du har en universalregel om en albuelengde og to fingre fra setetuppen, til styret. Du må i grunn bare føle deg litt frem, om du ikke får noen flere tips på det. Hvis du ønsker å få styret høyere kan du kanskje snu styrestemmet og få det brattere eller evt. kjøpe et som er brattere. Nr 1: Få en medhjelper til å se hvordan du sitter osv. Nr 2: Sett deg på setet som du ville ha gjort under en sykkeltur. Tråkk noen runder og kjenn at du sitter komfortabelt på setet, om du har en rulle. Hvis du ikke har en rulle så kan du støtte deg mot et rekkverk eller en medhjelper. Nr 3: Sett hælen på pedalen og sjekk at du ikke vrir hofta over, du skal ha en liten bøy i kneet, og også kunne rette benet helt ut. Uten å endre sitteposisjon. Nr 4: klikk på pedalene og sett krankarmene vannrett, bruk en loddesnor fra siden av kneskåla, omtrent 1 cm fra "tuppen/enden" av kneskåla. Her skal loddet ga omtrent jamnt med tuppen av krankarmen, og muligens 1 cm lenger frem. Nr 5: Gå over trinn 3 igjen, muligens trinn 4, om du må endre setehøyden mye. Du må altså justere setet først, så styret. Bruk også sykkelskoene når du skal justere setet. Håper det her blir til noe hjelp. Lenke til kommentar
feet Skrevet 17. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2008 Juster høyden på setet slik at du kan nå bakken med tærne (ikke bare tåspissen.) Så prøver du deg fram i høyden på styret. Ryggsmerter er ikke sykkelsporten ukjent. Varier sittestilling, som det blir nevnt opp i tråden. I verste fall kan det være at sykkelen ikke passer til deg størrelsesmessig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå