Gå til innhold

Kan strømforkyning være problemet ved en ustabil klokk

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Vil høre om noen her har erfart hva for lav spenning på 3,3v kan gjøre under overklokking. og hva denne linjen bør ligge på når du kjører systemet ganske så uklokket.

Jeg legger godt merke til at min 3,3v ligger på 3,23v som er noe av det laveste jeg har hatt 3,3v linje på faktisk. har hatt mange stømforkyninger og ingen har hatt så lav spenning. har jeg hatt flaks tidligere eller er det kanskje noe galt nå? husk, jeg kjører en 1000w fra corsair, og denne er kjent for å være god.

sysemet har en kalkulert worst case watt forbruk på 650-700w ca.

Dette vil si at denne strømforskyningen skal være godt innenfor rammene, og trekker du fra de 20% forsvinnings wattene så er den fortsatt innenfor.

Legger til: Kan mitt 790i Ultra også gjøre noe med 3,3v linjen.

Jeg skal prøve legge merke til om 3,3v linjen synker ut fra de 3,23v jeg har nå på stock+ settings, neste gang jeg klokker litt kraftig.

Btw. tidligere strømforskyninger har vært sammen med andre systemer. dette systemet har jeg kun hatt denne 1000w fra corsair.

Tidligere var bla.a på et nf4 DFI expert hovedkort da jeg kjørte SLI med to 7900GTX og en meget klokket AMD prosessor med en 750w forton source eller hvordan det skrives.

da lå 3,3v alltid på 3,31-3,3 faktisk.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kjempe smart:P

sier ikke at jeg har noen problemer pga dette, jeg er bare ganske nyskjerrig på hvor mye denne 3,3v linjen har å si.

vet ikke hva du mente med å refferere til et av mine andre innlegg, da dette ikke hadde noe med saken å gjøre.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

Les litt mer nøye da Smirnoff.

Sa ikke jeg har noe problem som jeg vet om med dette enda. men jeg lurer på hvordan dette KAN påvirke en eventuel klokk.

men skal du absolutt vite det, og det gir deg mer kunskap om hvor mye det har å si at 3,3v ligger "litt" under, så kan jeg si såpass:

-har målt med multimeter, og den måler akkurat samme som everest 4.60 måler

- xfx790i ultra, 2asus 8800gt i SLI (g82), e8500 prosessor, og en drøss av hardisker. (har nå bare 20%oc, da jeg skal returnere hovedkortet, og ikke vil få noe trøbbel pga klokkingen.)

- når jeg sier "forsvinnings" wattene, så har det med at en strømforskyning levere aldri så mye som oppgitt. min har en 80% grense den ALDRI skal kunne havne under ifølge leverandøren. altså den har en grense på -20% effektive watt av de 1000w som er oppgitt.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

Ok, beklager. Det var en del uklarheter i posten som dro ting litt "off-topic" for meg.

Når du snakker om 80%, regner jeg med du mener effektivitetsnivået. Dette har ikke noe med begrensninger på hvor mye likestrøm den kan levere, men hvor mye vekselstrøm PSU må dra for å produsere en viss mengde likestrøm. Altså, for å si det enkelt, om du skulle dra 1000W fra strømforsyningen, og effektiviteten er 80% (men dette tallet er aldri konstant), så må den dra 1200W fra veggen. Så det er effekt som forsvinner ut i intet (som varme), men ikke likestrømmen. Og Corsair 1000W kan levere 1000W uten problemer. (Men det er jo aldri noen som belaster en PSU 100%)

3.3V vil vel kun ha noe å si for klokk av minne. Om du klokker dette mye og øker spenningen, så kan det godt være det kan ha et utslag.

Just my two cents, håper det var noe nytteverdi i det.

Lenke til kommentar

Så sant linjen er stabilt (uten ripples), 3,23v vil ikke skape OCing problemer, ville jeg tro.

Hos meg 3,3v ligger på 3,20v Idle/Load (ifølge Everest og OCCT), men den ligger dønn fast hele tiden (OCCT-kurven er flat under hele testen) og så sant jeg kan bedømme, 3.2v har ikke hindret OCing hos meg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...