Gå til innhold

Redusere størrelsen på fraps videoer med VirtualDub

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er veldig fersk i video redigering, og jeg har ingenting annet å gå på enn diverse poster om VirtualDub. Beklaglig så har alle guidene fler innstillinger på Xvid 4 enn det jeg har, og da blir det litt vanskelig for noen som kan null om dette. Jeg er ute etter å kunne redusere størrelsen på videoene jeg får fra fraps uten å tape for mye kvalitet. I første omgang er det ikke så viktig å kunne redigere videoen, jeg vil bare sende en kamerat en video av hvordan RvR (PvP) fungerer i Warhammer Online.

m9u4ch.jpg

Dette er alle innstillingene jeg har å velge imellom. Hva gjør jeg nå for å få det resultatet jeg ønsker? Dersom jeg trenger fler programmer enn VirtualDub så skal ikke det være ett problem.

All hjelp mottas med stor takk.

Redigering: Byttet ut bildet med ett der jeg har trykket på Advanced Options. Vet overhodet ingenting om noe som er der. :p

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken oppløsning kjører du spillet på? Tar du opp i «Full-size» eller «Half-size»? For å få bedre kvalitet bør du sette på «2 Pass - VBR» (jeg har ikke sett kontrollpanelet, og vet ikke om det alternativet finnes). Og avhengig av hvor høy oppløsning du har frapset i og hvor mye plass du vil filmen skal ha, kan du endre bitraten. Jo høyere, jo bedre kvalitet. Men høy oppløsning krever også høy bitrate uten at det blir for mye komprimeringsartefakter. Alternativet er å frapse med lavere oppløsning for å få mindre av dette.

Lenke til kommentar
Hvilken oppløsning kjører du spillet på? Tar du opp i «Full-size» eller «Half-size»? For å få bedre kvalitet bør du sette på «2 Pass - VBR» (jeg har ikke sett kontrollpanelet, og vet ikke om det alternativet finnes). Og avhengig av hvor høy oppløsning du har frapset i og hvor mye plass du vil filmen skal ha, kan du endre bitraten. Jo høyere, jo bedre kvalitet. Men høy oppløsning krever også høy bitrate uten at det blir for mye komprimeringsartefakter. Alternativet er å frapse med lavere oppløsning for å få mindre av dette.

Jeg kjører full 1680*1050 i Warhammer Online, og har da valgt Half-Size. Jeg kan heller ikke velge "2 Pass - VBR", er det en måte å få gjort en endring slik at jeg får den Xvid codecen det virker som alle andre har? Prøvde å legge inn den nyeste Xvid codecen fra Xvid.org uten at det hadde noen effekt. Kan legges til at jeg har Vista dersom det gjør noe med saken.

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar
er det en måte å få gjort en endring slik at jeg får den Xvid codecen det virker som alle andre har?
Slik som denne?

post-21406-1222713319_thumb.png

Eg har Koepis XviD-versjon.

Hvilken compression ratio får du med den metoden?
Det vil avhenge av kva bitrate ein bruker, vil eg tru. Eg skreiv for den saks skuld ei lita forklaring på korleis ein gjer ein 2-pass-komprimering på eit anna forum. Den er rett nok på engelsk, men det går vel greit.

Merk at bitratene eg snakker om her er tenkt for opptak av skjermen ved ganske låge framerates, du bør nok velge ein betrakteleg høgare bitrate for dine videoar:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For conversion, I've used Virtualdub, which is a free download from http://virtualdub.org/. My choice of codec would be either XviD ( http://www.free-codecs.com/download/Koepi_XviD.htm ) or x264 ( http://www.free-codecs.com/download/DTS_x264_VfW.htm ). The latter will give a little better results I think, but it is much slower.

I would also do what is called a two pass encoding, meaning that the program will go through the video twice, analyzing it the first time, to get better compression. This naturally takes more time. If you do not feel like waiting a lot, use XviD with a single pass encoding. You would probably have to use higher bitrates to get the same quality.

The process for a two pass encoding with Virtualdub is as follows:

1) Open the video.

2) Check that Full processing mode is selected in the video-menu.

3) Go to Video --> Compression, and pick the codec of your choice from the list. Then click Configure.

4) Set the codec to First pass, and Bitrate (meaning you set the quality by bitrate, not by a scale of eg. 1-50).

5) With x264 you have to set a bitrate - I've found that 100 usually turns out good. With Xvid you do not need to set the bitrate for the first pass. Click OK and OK.

6) Choose File --> Save as AVI. Make sure you check the box for "Don't run this job now, [...]". Click Save.

7)Video --> Compression again, click configure.

8) This time, set the codec to Multipass - Nth pass (x264) or Second pass (XviD). For XviD you need to set the bitrate now. From my limited experience, XviD needs a little higher bitrate, so set it to 150-200. Click OK and OK.

9) File --> Save as AVI, check the same box. Save with the same filename to the same folder. (Normally you can just click OK, without changing anything.)

10) Choose File --> Job control. There should be two items in the list, with status Waiting. Hit Start, and wait for it to finish.

If you want to recompress the audio as well, you need to select Full processing mode from the audio menu, and choose the compression in Audio --> Compression. By default, Vdub will leave the audio as it is.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å komme i mål her! :)

Jeg lastet ned og installerte codecen som vanlig, men i VirtualDub så var fremdeles Xvid 4 valgene som før. Hva gjør jeg da? Jeg vet ikke hva jeg har liggende inne av codecs og slikt på pcen. Jeg har vel egentlig bare pøst på med codec pakker når jeg har støtt på en fil jeg ikke har fått spilt av. Vet det ikke er så bra, men tidligere så har det ikke betydd så mye så lenge jeg har fått spilt av video filene. Som sagt, dette er ett område jeg tidligere har hatt ingen interesse for, så jeg kan ingenting. :)

Takk for all hjelpen jeg har fått allerede!

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...