Gå til innhold

Undersøkelse blant Pentax(samsung?) eiere. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Savner en 24~75 F2.x linse.
Du får jo nesten det fra Sigma, og nå er 24-70 nyutviklet med HSM også. Betraktelig mindre har den også blitt. Jeg vurderer i hvert fall den, skal selvfølgelig se tester først da, men regner med at det blir neste investering for min del.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer litt på om Pentax-folket er lite kresne på bildekvalitet, siden FX tar sinnsykt mye bedre bilder enn DX...

Jepp... :blush: Her er bevis..

Eit bilde med Nikon D3 + 24-70/2.8 justert til ca 47 mm, og ett bilde med K20D + FA31/1.8 ltd. Omlag same motiv,omlag same blender, lik kvitbalanse og Auto exposure i LR2.

post-107854-1222886346_thumb.jpgpost-107854-1222886452_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Okai. Det var ikke mye forskjell.

Regner med bildet til venstre er tatt med Nikon D3?

Får håpe jeg tar feil :p

Pentax FA31/1.8Ltd. er jo ett supert objektiv.

Joda du har rett i en ting og det er at FA 31mm er et supert objektiv.

Men til saken; bildet til venstre er tatt med K20D og FA 31mm Limited.

Det ser jeg på pixeltall; som passer til K20D

og det til høyre passer akkurat til D3`s pixeltall; typisk er det vel også at vi ser mindre DOF der.

edit= PS:

"Nikon D3 specifications: 4256 x 2832 = 12.1 MP"

"Pentax K20D specifications: 4672 x 3104 = 14.5 MP"

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Nikon til høyre. Sjekk exif.

For ordensskyld så er det en klar forskjell mellom APS-C og full format, men dette var ikke ett eksempel som illustrerer dette godt. Forskjellen går mer på hvordan bildet tegnes, forskjellen i dybdeskarphet, og forskjellen i områdene som ikke er i fokus.

Hva er personligheten til dette 31mm objektivet?

Frode

Lenke til kommentar

Da tok jeg feil.

Jeg sjekket ikke pixeltall og er ikke særlig opptatt av den der DoFfen.

Forstørret bildet og fant ut at den til venstre hadde mere detaljer enn den til høyre. Gikk ut ifra at det lille fordelen der gikk til D3'en til godt over 20K.

Test av FA31/1.8Ltd.

Bilder tatt med FA31/1.8Ltd.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar
Nikon til høyre. Sjekk exif.

For ordensskyld så er det en klar forskjell mellom APS-C og full format, men dette var ikke ett eksempel som illustrerer dette godt. Forskjellen går mer på hvordan bildet tegnes, forskjellen i dybdeskarphet, og forskjellen i områdene som ikke er i fokus.

Hva er personligheten til dette 31mm objektivet?

Frode

FASIT:

Pentax til Venstre og Nikon til høgre..

Blender: Pentax 3.2 og Nikon 3.5

Kanskje ikkje godt nok eksempel til å vise forskjellen mellom FF og APC-S, men det var det einaste eg hadde igjen av samanlikningsbilda mellom K20D og D3en som var nokelunde lika, resten er sletta. Fast- kontra Zoomoptikk har nok også litt å bety.

Når det gjeld FA31/1.8 Ltd er den dyr, kjempegod byggkvalitet, og kanskje ein smule oppskrytt, men objektivet er bra det. Dei som har objektivet lever lenge på denne http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml.

Trur nok den nye DA35/2.8Macro Ltd hadde gjort same jobben i dette tilfellet. http://photo.net/columns/mjohnston/pentax-...cal-discussion/ og http://theonlinephotographer.typepad.com/t...-published.html

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på om Pentax-folket er lite kresne på bildekvalitet, siden FX tar sinnsykt mye bedre bilder enn DX...

Sinnsykt mye bedre bilder?

Forklar.

Det var denne berømmelige ironien, da, den PM selv bommet så stygt på i en annen tråd.

Sett bort fra at jeg ønsket denne reaksjonen, slik at det kan bli et nummer av det :thumbup:

Ironien var nok litt understated i dette tilfellet av den grunn.

Lenke til kommentar

Tja.

Sist gang jeg forsøkte å skru inn en skrue med en hammer så gikk det ikke så bra. Jeg hadde liksom ikke helt lykken med meg da jeg brukte ett skrujern til å slå inn en spiker heller.

Da jeg forsøkte å isolere subjektet med kompakten, så gikk det på samme måte. Uansett hvor mye jeg forsøkte, så var det umulig å oppnå det uttrykket jeg søkte etter med det verktøyet. Da er det lov å ønske seg ett mer passende verktøy?

Frode

Lenke til kommentar
Tja.

Sist gang jeg forsøkte å skru inn en skrue med en hammer så gikk det ikke så bra. Jeg hadde liksom ikke helt lykken med meg da jeg brukte ett skrujern til å slå inn en spiker heller.

Da jeg forsøkte å isolere subjektet med kompakten, så gikk det på samme måte. Uansett hvor mye jeg forsøkte, så var det umulig å oppnå det uttrykket jeg søkte etter med det verktøyet. Da er det lov å ønske seg ett mer passende verktøy?

Frode

Folk må få ønske seg akkurat hva de vil. Jeg tror faktisk noen kan se nytten i og behovet for fullformat og/eller store kamerahus. Jeg tror dog også veldig mange tror de vil ha mer behov for fullformat enn de kanskje egentlig har, og tenker at denne investeringen er det som skal til for å løfte bildene opp på et høyt nivå. Noen vil helt sikkert bli strålende fornøyd med nytt fullformat-kamera, mens mange andre antakelig vil se etter hva annet av utstyr de trenger for å heve bildene, når litt større sensor ikke var svaret.

Lenke til kommentar
Men hva hvis kompakten har like stor sensor, og like lyssterk optikk som slr-en din, da?

Drøm. Søt Drøm. Det ville vært noe det! Fullformat brikke i ett kompaktkamera med en linse som tilsvarer 35mm f1.4, 50mm f1.4, 85mmf1.4, eller en 135mm f1.8.

Jeg skulle nok klart meg lenge med noe som tilsvarte 50mm f1.7/1.8/2.0, eller noe sånt. Men ikke viere enn 40mm.

Det er jo lov å drømme, men disse kameraene finnes jo ikke for digitalt.

...

Folk må få ønske seg akkurat hva de vil. Jeg tror faktisk noen kan se nytten i og behovet for fullformat og/eller store kamerahus. Jeg tror dog også veldig mange tror de vil ha mer behov for fullformat enn de kanskje egentlig har, og tenker at denne investeringen er det som skal til for å løfte bildene opp på et høyt nivå. Noen vil helt sikkert bli strålende fornøyd med nytt fullformat-kamera, mens mange andre antakelig vil se etter hva annet av utstyr de trenger for å heve bildene, når litt større sensor ikke var svaret.

Nå har jeg flydd rundt i årevis med 50mm f1.8/f1.7/f1.4 på filmkamera. Jeg vet hva jeg mangler med APS-C. 35mm på APS-C er ikke det samme som 50mm på FF.

For de som ikke er på jakt etter ett bestemt uttrykk, eller som mangler forståelse for hvordan bildebrikken sin størrelse spiller inn på hvordan bildet tegnes, så synes jeg du treffer spikeren rimelig midt på hodet.

En annen ting er at fullformat linser først blir levende med fullformat. Det er da de viser sin virkelige personlighet. Litt som lett-ØL med APS-C.

Mange Pentax brukere virker som om de virkelig liker både husene sine og linsene sine. De virker fornøyd med verktøyet sitt. Det er utrolig flott. For dem virker APS-C som ØL, og ikke lett-ØL. Problemet mitt er at det stedene som serverer FF ØL, tar en ingangspris jeg ikke har råd til akkurat nå. Akkurat som jeg ikke har råd til en Sony 35mm f1.4.

Frode

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg må vel krype til korset og innrømme at jeg ble forelsket i uttrykket fra Canon 5D og L-optikk. Jeg kom over en god pris på lite brukt 5D med 24-70 L og 70-200 L, og likte dette så godt at det var umulig å si nei. :) Det er mulig jeg kunne fått noe tilsvarende ved å oppgradere til DA*- eller Limited-optikk, men nå har jeg skiftet merke og sensorstørrelse. Det jeg virkelig kommer til å savne er stabilisering i huset, samt at Pentax/Samsung ofte har bedre spesifikasjoner til lavere pris enn konkurrentene. Forøvrig er jeg nå en glad Canon-fotograf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...