Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: "The Matrix" (Bygge en router (mini-pc))

Anbefalte innlegg

The Matrix

Bakgrunn:

Jeg har lenge vurdert å bygge en egen maskin som skal utelukkende bli benyttet som en router.

Hvorfor? Fordi det høres morsomt og interessant ut, det er morsomt å sette sammen og bygge, selv har jeg ikke all verdens med erfaringer når det kommer til nettverk så kanskje det er mulig å dra med seg endel nye erfaringer, har heller aldri satt sammen noen "Mini-PC" før så det hele virker morsomt og interessant.

Men det som kanskje først og fremst er årsaken til at jeg starter med dette prosjektet er fordi min D-Link DGL-4500 tok nettopp kvelden, vi trenger en ny og god router som skal takle tyngre torrent-nedlasting, kjøre en 25 / 25 mbit fiberoptisk nettlinje og da helst være så dønn stabil som overhode mulig!

Nå var det jo akkurat dette jeg hadde i baktankene da jeg anskaffet DGL-4500 router'n også, som på tidspunktet jeg skaffet den skulle være noe av det beste og mest stabile du kunne anskaffe deg, men uheldigvis ble den kun solgt i statene, så jeg var dumt nok til å kjøpe den fra ebay.com og endte opp med en defekt utgave som nå på fredag tok fullstendig kvelden etter jeg har måtte leve med diverse ymse problemer siden jeg skaffet den tilbake i mars.

Så nå er jeg tilbake der hvor jeg var i mars, jeg må bestemme meg for hvilken router jeg skal satse på og da har jeg et lite "dilemma" hvor jeg på den ene siden har routere som D-Link DIR-855 med god maskinvare, stabilitet og bra med kraft og på den andre siden routere som Linksys WRT610N som er litt mer beskjeden når det gjelder maskinvaren, ifølge smallnetbuilder takler den ikke like mange connections og belastning på engang, men har dog støtte for gode tredjeparts firmware's.

For det var noe jeg virkelig savnet med DGL-4500, støtten for geniale firmware's med fantastiske egenskaper og muligheter slik som DD-WRT, Tomato og OpenWRT! Jeg kan aldri si meg helt fornøyd med hva D-Link og UbiCom hadde å tilby av firmware's, det tok faktisk over 1mnd fra jeg fikk min DGL-4500 før det kom en skikkelig stabil firmware, i starten måtte jeg leve med v1.02 som jeg ikke var helt tilfreds med. Det hele bedret seg etter hvert, og endte med en v1.13 BETA som drepte hele router'n?

Det jeg savnet mest var alle de forskjellige valg mulighetene du har med DD-WRT, selv har jeg kun hatt erfaring med Micro utgaven av DD-WRT som vi kjørte på vår gamle Linksys WRT54Gv5, og for å være helt ærlig så fungerte det strengt tatt bedre enn å kjøre en DGL-4500 føler jeg, bortsett fra det faktum at WRT54Gv5 som har patetisk lite med minne fort ble overbelastet ved torrent-nedlasting osv..

Og det er da dette prosjektet plutselig dukket opp, ettersom DD-WRT nå har en egen X86-utgave som kan kjøres på et hvilket som helst system med en 32bit (X86) prosessorenhet så har jeg jo muligheten til å sette sammen en egen maskin som vil både danke ut alt av tilgjengelige routere på maskinvare, og samtidig da kjøre DD-WRT (eventuelt noe annet som dere måtte anbefale, som sagt er ikke nettverk mitt spesial område så det er fult mulig det finnes bedre løsninger?)

Det hele blir nok litt dyrere enn det å skaffe seg en D-Link DIR-855, men jeg ser bare på dette som en investering og morro! :)

Det er fult mulig at kraften i noe slikt som dette blir fullstendig overkill sammenlignet med hva som egentlig trengs, men det er nå litt morro det også. For ikke å snakke om at en PC som router er noe som vil duge i mange år fremover! Selv toppmodellene til D-Link og Linksys om 2-3år vil vell neppe ha like mye kraft som det jeg måtte finne på å sette sammen idag? Ergo er det jo en god investering i mine øyne. Lett er det jo å "oppgradere" også, jeg kan enkelt bytte og og sette inn nyere og bedre nettverkskort osv.. Til og med oppgradere prosessor og RAM om det skulle bli nødvendig, men det tviler jeg sterkt på.

Hva trenger jeg?

Om vi da skal ta utgangspunkt i at routeren skal kjøre DD-WRT X86 så vil det sikreste være å ha nettverksenheter som har støtte for Atheros drivere da dette er integrert i DD-WRT X86, ergo så er det for det meste nettverksenheter som kjører enten Broadcom eller Atheros som er det sikreste valget, eventuelt andre enheter som er støttet.

Det jeg trenger av porter osv er:

- 1x WAN

- 2x LAN (helst 3x)

- Trådløst-G (draft-N er heller ikke å forakte)

Det jeg da trenger av maskinvare blir vell:

- Mini-PC kabinett

- Strømforsyning

- Prosessor

- Hovedkort m/skjermkort

- Minnebrikker

- Nettverkskort (ethernet og trådløst)

Hva nå?

Nei nå ønsker jeg egentlig bare litt feedback rundt hva folk syntes om hele opplegget mitt, ser det greit ut eller er jeg helt på jordet?

Er det noen invendiger eller anbefalinger dere vil komme med?

Neste steg her nå er jo det å bestemme seg for maskinvaren.

Og det er her jeg trenger litt hjelp, for valget av denne type maskinvare er ikke helt min sterkeste side, jeg kan vite hva som egner seg best til budsjett maskiner, gamer-maskiner osv.. Men dette her blir jo noe helt annet?

Hva er det som egentlig trengs av prosessorkraft og RAM?

Jeg tenkte først på et AMD AM2/AM2+ oppsett da har det beste av prosessorer og hovedkort til mini-pcer?

De har vell det som bruker minst strøm og generelt gir mest for pengene når det gjelder denne formfaktoren?

Det som blir hovedfokuset her er jo ikke rå kraft, ettersom egentlig alt av det som er tilgjengelig på markedet idag, om det så koster 250kroner eller 800kroner vil jo være mer enn nok for en router. Selv en AMD Athlon 64 på 1.6GHz vil jo strengt tatt være overkill om jeg har forstått det rett? Derfor blir fokuset heller det å finne noe som bruker lite strøm, utvikler lite varme så det kan bli så stillegående som mulig!

Når det gjelder nettverksenhetene så er det da viktig å finne noe som faktisk vil fungere med DD-WRT, altså noe som har støtte for Atheros drivere? Samt at jeg ønsker gigabit på LAN-portene, og best mulig rekkevidde og stabilitet på det trådløse? Derfor er kanskje det å vurdere og bytte antenne på det trådløse kortet en lur ting?

Jeg takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361913

En sånn en burde passe bra, så legger du til en 5 porters switch, som du inkorporer i det hele. Burde kunne bli en rimelig liten å grei sak, med enorme muligheter. Jeg kjører idag, ruting(lyse linje), mailserver, spam filtrering, webserver samt en hel del mer. På en VIA C3 800MHz prosessor. Dette er en mye eldre prosessor og denne klarer dette med glans.

Lenke til kommentar

Et spennende forslag, jeg tok å så litt nærmere på det der :)

Og da ble ting seende slik ut

Totalt 2'700kroner for hovedkortet m/CPU + trådløs adapter + kabinett m/psu, burde vell egentlig legge til en svitsj her også siden det blir nok litt knapt med 1x WAN og 1x LAN.

Det burde jo fungere, det er lite og bruker lite strøm og er ganske lett å sette opp / sette sammen.

Eneste lille minuset er jo at jeg da blir nødt til å ha en svitsj ved siden av, ellers så er det rett og slett ikke nok porter i det hele tatt.

Til sammenligning så kan jeg jo få til dette Micro-ATX oppsettet

Totalt 2'200kroner, altså blir det billigere og samtidig en god del kraftigere, samt jeg tror 1x WAN og 2x LAN akkurat skal holde så jeg slipper å rote med en svitsj ved siden av det hele :)

Spørsmålet blir jo da VIA eller AMD oppsettet?

For meg virker det som jeg får mer for pengene med AMD oppsettet med tanke på at AMD Athlon prosessoren fullstendig danker ut VIA prosessorer, samtidig bruker den ikke så alt for mye strøm at det gjør noe større?

Jeg får også da 2x LAN-porter og ikke bare 1x, men 1x er jeg jo pent nødt til å ha noe ekstra dilldall uten om, mens jeg tror at 2x LAN-porter akkurat skal holde så vi klarer oss ettersom alle her bruker trådløst uten om meg, ergo blir det 1x WAN for internett, 1x LAN til meg og 1x LAN til VoIP.

Det negative må vell bli størrelsen? Micro-ATX blir jo endel større enn Mini-ITX, som nærmest ikke er stort størren enn en router. Mini-ITX blir som en stor router når du tenker på størrelsen, mens Micro-ATX blir som en liten PC. Nå skal den jo bare stå i skapet uansett så bare Micro-ATX oppsettet ikke bråker så alt for mye og får grei nok kjøling av å stå i skapet så går det nok greit.

Er det egentlig noe rent teknisk som taler for VIA oppsettet sammenlignet med AMD Micro-ATX oppsettet?

Alt fra hovedkort, til prosessor og alt er vell egentlig like bra eller bedre med AMD oppsettet?

Er litt usikker på valg av trådløst kort, det Linksys kortet der skal ha støtte for Atheros drivere og dermed være støttet av DD-WRT? Tok det med tanke på at den har Draft-N støtte og burde vell da kjøre noe av den siste maskinvaren som er? Eller er det noe annet kort jeg burde vurdere kanskje? Det som er viktig ved valg av trådløst kort er jo kompabilitet med DD-WRT (at det fungerer 100%, altså må det kjøre Atheros eller Broadcom), det skal være så stabilt som overhode mulig, også god rekkevidde. Når det gjelder rekkevidden så har jeg egentlig vært en smule skeptisk, for antennene på disse trådløse kortene er jo, eller ser hvert fall langt mer beskjedne ut enn hva som på diverse routere, derfor vil vell rekkevidden bli dårligere? Så kanskje det er på sin plass å kjøpe en separat god antenne som jeg kan bytte ut med den som er standard for å få god rekkevidde?

Når det gjelder ethernet kort til Micro-ATX oppsettet så duger vell de Intel kortene? Eller burde jeg gå for noe annet?

Dette ligger an til å bli endel billigere enn jeg hadde trodd, 2'200kroner + at jeg får det enda billigere på jobben gjør jo at dette her koster knapt mer enn hva f.eks en DIR-855 hadde kosta, den koser jo tross alt 1'700 - 1'800kroner.

Lenke til kommentar

Noe dere bør se på er IPCOP eller Smoothwall. Linux routere som er veldig allsidige. Finnes også plugins som gjør at disse kan utvides etter behov.

CPU har ikke mye å si, men er anbefalt å ha 1GB+ RAM.

Min linux-router (IPCop) gjør følgende for meg:

- Router

- Brannmur

- Høyt ytelse (utorrent med flere tusen connections går greit)

- Antivirus scanning av all internett trafikk før det når clientene

- Spam/virus søk av e-post

- Mellomlagring av Windows oppdateringer, Avast, Symantec osv så når du kommer med en ny maskin og skal installere oppdateringer som allerede er lasted ned på din IPCOP, så vil den nye clienten laste deette ned fra routeren (100mb/sek + )

- VPN Server (i alle mulige varianter)

- Proxy

- DNS, DHCP

- Styring av båndbredde

- Del opp nettet ditt (flere nettverkskort)

- Full overvåking (monitorere ALL datatrafikk med grafer osv)

- +++++

Rett og slett genialt:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...