Anonym5656 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei! Jeg holder for tiden på med veldig mange prosjekter(jobb, skole osv) og kjenner at jeg begynner å bli veldig sliten og stressa hele tiden. Men samtidig så er det mye av det her jeg må gjøre, så å ta fri er uaktuelt. Så det jeg spør om er hva kan jeg gjør for å forebygge å bli utbrent? Jeg prøver å jobbe 2 ganger i uken for å få gjørt noe fysisk i allefall. Jeg spiser også ganske sundt om det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Høres ut som du har et ganske bra utgangspunkt for å takle stresset m.h.t kostholdet og treningen. Det værste folk som er stressa gjør er å leve på junkfood og brus, dette gjør bare alt mye værre. Legg til fysisk inaktivitet og de kan like godt bestille klippekort på hjerteavdelingen. Har selv hatt perioder som du snakker om hvor jeg knapt klarer å få sove fordi hjernen enda er i høygir i det jeg skulle sove. Beste tipset her er en kjapp joggetur hver kveld, og ikke noe kaffe/te og tv de siste timene før du legger deg. Stikk på en helsekost-butikk og kjøp flytende vitaminer og mineraler. Disse tas meget bra opp i kroppen og hvis du er stressa så lover jeg deg at du har behov for dette. Du burde også få i deg omega 3 fettsyrer fra f.eks tran eller selolje. Er du stressa bør du også unngå sukker fra alt annet enn fersk frukt, og prøv å unngå koffein-stimuli så mye som mulig. Koffein kan virke oppkvikkende, men desverre gjør det deg bare enda mer stresset og ukonsentrert. Husker min mor alltid sa jeg jukset når hun skulle måle blodtrykket mitt, fordi jeg alltid pustet rolig skikkelig dypt inn og ut ca ti ganger før hun fikk måle, og dette er bevist å redusere blodtrykket. Viktig å avveksle av og til også, med f.eks humor eller noe annet for å koble helt av en liten stund. Husk å hvile ut ordentlig og prøv å sett av i allefall deler av helgen til å koble av hvis du har mulighet til dette. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg vil minne om reglene for gjesteposting her på forumet, de er alltid synlig i toppen av tråder i denne kategorien. Gjesteposter som ikke går under de gitte reglene blir vanligvis fjernet med oppfordring til å registrere en brukerkonto. Kommentarer til denne meldingen kan tas på PM til meg, og ikke her i tråden. Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Så det jeg spør om er hva kan jeg gjør for å forebygge å bli utbrent? Ta deg tid til å gjøre morsomme ting. Prøv å unngå å ha dårlig samvittighet for alt du føler du burde gjort. Husk å spise riktig og legge deg tidlig. Det er også viktig å være sosial. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ta deg tid til å gjøre morsomme ting. Prøv å unngå å ha dårlig samvittighet for alt du føler du burde gjort. Husk å spise riktig og legge deg tidlig. Det er også viktig å være sosial. slenger meg på denne. var i noa av den samme situasjonen som deg og dro på en to ukers roadtrip i Spania. Har ikke angret et sekund og føler meg bedre enn på lenge. finn på noe som gjør at du kan hekte av fra normal stresset rytme. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Takk for tips! Skal prøve en jobbetur ikveld. Søvnen er noe jeg har merket siste uken at jeg sliter med. Virker som om hjernen tenker EKSTRA mye når jeg ligger i senga. Men vi får se hvordan joggeturen hjelper. Er det vanlig å bli rar i magen i stressede perioder? Kjenner at jeg hele tiden er litt stram i magen, akkurat som om magemusklene knytter seg og at jeg må puste litt kjappere. Merkelig følelse. edit: Inatt hadde jeg ikke sjangs til å sove. La meg klokken 11 og sovna tidligst klokken halv 3. Var stuptrøtt når jeg sto opp. Det med jogging går ikke for meg før jeg legger meg, da det blir mørkt klokken 8 her. Så joggeturen må jeg ta rett etter skole evt.(på disste tider). Endret 30. september 2008 av Gakkakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå