Xi13 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hva mener dere jeg bør investere i da? Kan dere ikke komme me noen bra forslag. STooooor sub vil jeg ha. Samme hvor stor har ikke begrensning der. Trenger mye bass til film og mye til musikk. Blargh! Først skal du svare på ett forbannet viktig kriterie, hvor stort rom har du? OG, du har nå lært at EKSTREM, GOD bass i store rom koster, du kan glemme eltax-priser. Du mener heller ikke at forslagene våre er gode? Hæ hæ? Utakknemlige *** Utifra hva du skriver kan det virke som du blåser en lang marsj i lydkvalitet. Kjøp et par Eltax 15" subber da vel... Hehe, akkurat det jeg skulle si og. Hvor mange tråder har jeg svart på spørsmål som dette fra deg GeForCeFx?? 4-5 tråder eller noe sånt? Gå i en sjappe og plag betjeningen der istedenfor oss. Hvis ikke litt god gammaldags hifi-lureri kan få deg til å bestemme deg så kan ingenting... Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Whoppass Cheese sei meg kor dei selger Fatboy 12" element du har jo så mye peiling. Btw på dei trådene mine har du bare snakket om andre ting ! Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Whoppass Cheese sei meg kor dei selger Fatboy 12" element du har jo så mye peiling. Btw på dei trådene mine har du bare snakket om andre ting ! Har ikke snakket om andre ting i det hele tatt, diskuterte båndpass med frans hvis det er det du mener. Båndpass er en type subwoofer konstruksjon. Greier du ikke å lese, bare gjetter hva som står?? "Abyss" subbene jeg foreslo har jo akkurat de egenskapene du spør etter, men du gadd tydeligvis ikke å vurdere det engang... Og at du nå har funnet på enda et nytt, genialt (tsk,tsk) påfunn overasker meg ikke. Du klarer jo ikke si hvor stort rom det skal brukes på engang. Bor du på gata kanskje??? Fatboy er et f**ckings bilelement, hører ikke hjemme i hus selv om noen sikker sier at det er bra. Du vil få en subb som ser tøff ut (nja), får plass i en liten kasse og som er dyr, men som ikke kan spille like høyt og bra som andre basser i samme prisklasse. Dypbass får du heller ikke noe særlig av. Dermed får du ingen av de egenskapene du har uttrykt at du vil ha. Vet du egentlig hva du vil ha? Ljudia solgte det før i gamle dager, men jeg vet ikke om det selges i Norge lenger. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Whoppass Cheese sei meg kor dei selger Fatboy 12" element du har jo så mye peiling. Btw på dei trådene mine har du bare snakket om andre ting ! Har ikke snakket om andre ting i det hele tatt, diskuterte båndpass med frans hvis det er det du mener. Båndpass er en type subwoofer konstruksjon. Greier du ikke å lese, bare gjetter hva som står?? "Abyss" subbene jeg foreslo har jo akkurat de egenskapene du spør etter, men du gadd tydeligvis ikke å vurdere det engang... Og at du nå har funnet på enda et nytt, genialt (tsk,tsk) påfunn overasker meg ikke. Du klarer jo ikke si hvor stort rom det skal brukes på engang. Bor du på gata kanskje??? Fatboy er et f**ckings bilelement, hører ikke hjemme i hus selv om noen sikker sier at det er bra. Du vil få en subb som ser tøff ut (nja), får plass i en liten kasse og som er dyr, men som ikke kan spille like høyt og bra som andre basser i samme prisklasse. Dypbass får du heller ikke noe særlig av. Dermed får du ingen av de egenskapene du har uttrykt at du vil ha. Vet du egentlig hva du vil ha? Ljudia solgte det før i gamle dager, men jeg vet ikke om det selges i Norge lenger. Ok Abyss subbene ? forklar det igjen. Har eit rom på ca 7meter x 4 meter 28km2. Så Nå har du vel alt du trenger for å gji meg den beste subben til mitt rom og min bruk. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 28 kvm er jo et middels stort rom. 2xAbyss vil ha bass nok til å riste det romet i fillebiter! Hørtes det bra ut? Gå for bassrefleks versjonen. Orker ikke skrive et helt innlegg til om det. Du kan vel lese det gamle?? Holder forresten på å bygge noe lignende med 2x10" versjonen av det samme peerless elementet. Men så har jeg mindre lytterom, bare 16 kvm. Ser veldig lovende ut.. :o Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 28 kvm er jo et middels stort rom. 2xAbyss vil ha bass nok til å riste det romet i fillebiter! Hørtes det bra ut? Gå for bassrefleks versjonen. Orker ikke skrive et helt innlegg til om det. Du kan vel lese det gamle?? Holder forresten på å bygge noe lignende med 2x10" versjonen av det samme peerless elementet. Men så har jeg mindre lytterom, bare 16 kvm. Ser veldig lovende ut.. :o Viss jeg bygger 2x12 dei peerless tinga dine i bassreflekskasser. 118 db ennå? Rister det rommet i fillebiter er det konge. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Har dere ikke naboer da? Dette høres MYE ut hvis du bor i en leilighet. Selv bor jeg i en enebolig, og tilogmed her har jeg fått naboklager... Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 hmm... Den deranne Peerless elementet er jo 8ohm. Og forsterkeren er bare 150w i 8ohm eller hva du sa tidlegare. 150w e det nok eller får lite? Er jo 250w i 4 ohm. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Peerless har jo og di SLS 315 12" de er jo kjempe bra vist nok. Sjekk info på www.ljudia.no og lag eit opplegg t meg woopass cheese du har peiling virker det som. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Peerless 315 sls er arvtagern til 315 SWR. Den har nesten de samme egenskapene bortsett fra at SLS har papimembran, som foretrekkes av mange fremfor polypropolen som den gamle har. SLS har imidlertidig dårligere Fs og er vanskligere å få til i bassrefleks. Resultatet i praksis er at SLS går ikke like dypt som forgjengern, men den har VELDIG god kvalitet i lukkede kasser, men da spiller den ikke så høyt. SLS koster vel forøvrig 100 kr mindre pr element. Jeg vil fremdeles anbefale den gamle varianten. 150 watt pr stykk holder bra i masser til begge disse elementene. Hvis du bygger skikkelig, plaserer subbene i hvert sitt hjørne og deler ved 120hz skulle du kunne oppnå lydvolum opp mot 121 dB og respons ned mot 17 Hz (-6dB). Og elementene skal fortsatt være innenfor sitt lineære arbeidsomeråde. Dette er en kanonløsning, spiller du ved normale lydnivåer vil kvaliteten være svært, svært høy, samtidig som du kan dra på noe inni.... når du har lyst. Jeg garanterer ikke for hørselen din. Mitt system spiller "bare 115dB" og det gjør VONDT. Når jeg spiller på 10% volum er det passe. :smile: Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Har dere ikke naboer da? Dette høres MYE ut hvis du bor i en leilighet. Selv bor jeg i en enebolig, og tilogmed her har jeg fått naboklager... Har ikke hørt noen klager, bortsett fra de jeg bor sammen med som måtte holde bokhylla på plass. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Peerless 315 sls er arvtagern til 315 SWR. Den har nesten de samme egenskapene bortsett fra at SLS har papimembran, som foretrekkes av mange fremfor polypropolen som den gamle har. SLS har imidlertidig dårligere Fs og er vanskligere å få til i bassrefleks. Resultatet i praksis er at SLS går ikke like dypt som forgjengern, men den har VELDIG god kvalitet i lukkede kasser, men da spiller den ikke så høyt. SLS koster vel forøvrig 100 kr mindre pr element. Jeg vil fremdeles anbefale den gamle varianten. 150 watt pr stykk holder bra i masser til begge disse elementene. Hvis du bygger skikkelig, plaserer subbene i hvert sitt hjørne og deler ved 120hz skulle du kunne oppnå lydvolum opp mot 121 dB og respons ned mot 17 Hz (-6dB). Og elementene skal fortsatt være innenfor sitt lineære arbeidsomeråde. Dette er en kanonløsning, spiller du ved normale lydnivåer vil kvaliteten være svært, svært høy, samtidig som du kan dra på noe inni.... når du har lyst. Jeg garanterer ikke for hørselen din. Mitt system spiller "bare 115dB" og det gjør VONDT. Når jeg spiller på 10% volum er det passe. :smile: Så jeg bør gå for de gamle? Dei nye ser ut til å ha størreslaglengde? og det er effekt 200w mens dei nye er effekt 220w. Men får eg dårlegare bass me dei nye? for vel gå for dei gamle da. Hvilke kabler trenger eg for eg har bare 1 sub out. Mange spm å svare på for deg men takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 [quote="GeForCeFx Så jeg bør gå for de gamle? Dei nye ser ut til å ha størreslaglengde? og det er effekt 200w mens dei nye er effekt 220w. Men får eg dårlegare bass me dei nye? for vel gå for dei gamle da. Hvilke kabler trenger eg for eg har bare 1 sub out. Mange spm å svare på for deg men takk for all hjelp. Både de nye og de gamle har slaglengde på 18 mm og effektålighet på 220 W. Når det gjelder signalkabel så vet jeg ikke om man får kjøpt så mange passende kabler. Lodder mine egne. 8) Hvis jeg ikke husker helt feil skal man bare bruke høyre linjeinngang på subforsterkern når man har Dolby ProLogic/Digital. Da kan du isåfall bruke Supra Y-link fra Eltek. 4 meter burde holde, koster 470 kr. Har du flere spørsmål, bare spør. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Både de nye og de gamle har slaglengde på 18 mm og effektålighet på 220 W. Når det gjelder signalkabel så vet jeg ikke om man får kjøpt så mange passende kabler. Lodder mine egne. 8) Hvis jeg ikke husker helt feil skal man bare bruke høyre linjeinngang på subforsterkern når man har Dolby ProLogic/Digital. Da kan du isåfall bruke Supra Y-link fra Eltek. 4 meter burde holde, koster 470 kr. Har du flere spørsmål, bare spør. Hmm har ein onkyo forsterker hmm tx 595 trur eg det var med bare 1 sub out. Skal eg kjøpe ylink og ein i kvar subforsterker? Skal jeg gå for dei gamle og så blir det bra? Har ein 10" gammelt element her nå som rister nesten ner alt av møbler. Blir det stoooor forskjell? Elemente eg har nå har nesten ikke slaglengde heller maks 10mm Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Ja, en leder til hver subforsterker. Kobles til høyre inn (rød). Hvis du syntes den subben du har nå er kraftig, så hold deg fast. De to vil tilsammen flytte 6-7 ganger mer luft enn den gamle. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Ja, en leder til hver subforsterker. Kobles til høyre inn (rød).Hvis du syntes den subben du har nå er kraftig, så hold deg fast. De to vil tilsammen flytte 6-7 ganger mer luft enn den gamle. På film osv. Spiller den dypt? 20hz er ikke det veldig dypt? Og hvor store kasser ? 75 liter på kver eller noe? hehe Er vel bra på høøøøyyy musikk og? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Den kommer til å gå dypt ja. Selfølgelig er den kjempebra på musikk også. Kassene blir som sagt STORE, ca 120-130 liter innvendig volum per stk. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Den kommer til å gå dypt ja. Selfølgelig er den kjempebra på musikk også. Kassene blir som sagt STORE, ca 120-130 liter innvendig volum per stk. Hva annet trenger eg. Untatt elementa forsterker kabel. Dempeull og andre ting? Prisen pr element e jo 895kr på eltek og 2000 pr forsterker e 5800kr d. Pluss kabel blir det 6270. Meir? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Skal vi se, du trenger: 2xPeerless 315 SWR 2xSubforsterker 2xPakning noen meter akustilux (trenger ikke så mye) bolter og klomuttere til festing av basselement. Skruer og trelim til spon/mdf Bassrefleksporter osv, bla bla Har noen enkle byggetegninger og full handleliste hjemme. (fra da jeg skulle bygge selv) Jeg kan maile deg dem i kveld, hvis jeg får epostadressen din (send PM). Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 sender du lista snart ?? :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå