GeForCeFx? Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 hei Eltax Atomic Ar 15 er den noe bra sub? Såg på å kjøpa 2 sonne aktive det hadde vel blitt bra? Noen som har denne eller vet noe om den? Eller blir det bedre med ein Zachry XLS 12" sub frå ljudia med 12"peerless og zachry dsw 400 forsterker? mvh Svein Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 eltax har vel aldri vært bra??? personlig ville jeg styrt unna det merket... Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Ehh, Svein. Det har foregått TO diskusjoner om Eltax subwoofere på førstesiden under dette emnet. Kan det skade å i det minste sjekke om det finnes liknende diskusjoner før man starter en ny tråd? Forøvrig er vel XLS-elementene fra Peerless helråe!! Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Du får nesten bestemt deg GeForCeFx?? :-? Jeg skal lage tegninga enkel: Har du stue på over 100 kvm så kjøper du eltax subbene. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Eltax subben er vel et 15" ukontrollert ellement! Det flytter ufattelig med luft, men det hjelper lite når den lufta den flytter blir flyttet på feil måte! Lyden er brummete og lite effektiv. Mye materell for pengene, men ikke noe som en skillelig rå 12" klarer å ta igjen! Eltax er et billigmerke som også høres billig ut! -Chief- Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Eltax subben er vel et 15" ukontrollert ellement! Det flytter ufattelig med luft, men det hjelper lite når den lufta den flytter blir flyttet på feil måte! Lyden er brummete og lite effektiv. Mye materell for pengene, men ikke noe som en skillelig rå 12" klarer å ta igjen! Eltax er et billigmerke som også høres billig ut! -Chief- Og hvor mange eltax har du hørt på da?? Eltax Millenium 500 som alle andre, eller har du faktisk hørt på flere enn en høytaler? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Eltax subben er vel et 15" ukontrollert ellement! Det flytter ufattelig med luft, men det hjelper lite når den lufta den flytter blir flyttet på feil måte! Lyden er brummete og lite effektiv. Mye materell for pengene, men ikke noe som en skillelig rå 12" klarer å ta igjen! Eltax er et billigmerke som også høres billig ut! -Chief- Og hvor mange eltax har du hørt på da?? Eltax Millenium 500 som alle andre, eller har du faktisk hørt på flere enn en høytaler? Jeg har et par Eltax Millenium 500 og vet godt hvordan de høres ut! Jeg har også hørt en del på den subben som de er snakk om her! Er godt klar over at Eltax har bedre høgtalere enn millenium og Atomic serien! De har faktisk vunnet en del priser, men i alle prisene er mye for pengene tatt med, så jeg har helt rett når jeg sier at det er et billigmerke! Men mye av de er ganske bra, deriblandt Monitor og Liberty serien! Så jeg vet hva jeg snakker om! -Chief- Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Eltax subben er vel et 15" ukontrollert ellement! Det flytter ufattelig med luft, men det hjelper lite når den lufta den flytter blir flyttet på feil måte! Lyden er brummete og lite effektiv. Mye materell for pengene, men ikke noe som en skillelig rå 12" klarer å ta igjen! Eltax er et billigmerke som også høres billig ut! -Chief- Og hvor mange eltax har du hørt på da?? Eltax Millenium 500 som alle andre, eller har du faktisk hørt på flere enn en høytaler? Jeg har et par Eltax Millenium 500 og vet godt hvordan de høres ut! Jeg har også hørt en del på den subben som de er snakk om her! Er godt klar over at Eltax har bedre høgtalere enn millenium og Atomic serien! De har faktisk vunnet en del priser, men i alle prisene er mye for pengene tatt med, så jeg har helt rett når jeg sier at det er et billigmerke! Men mye av de er ganske bra, deriblandt Monitor og Liberty serien! Så jeg vet hva jeg snakker om! -Chief- Tydeligvis ikke... Det KAN hende du må en tur og få sjekka ørene dine hvis du påstår at Atomic subben er ukontrollert og dritt, for det er det motsatte av hva gutta som tester lydprodukter mener. Og husk.. i de tilfellene hvor Eltax har vunnet tester, så er de gjerne testet mot høyttalere som er langt dyrere. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Klaget ikke på at du kalte eltax et billigmerke, men at du sa at det høres billig ut. Når folk hører/ser billig tenker de automatisk at der er noe dritt. Så når du sa: høres billig ut tenkte jeg, han mener det høres dårlig ut. :-? Den dyreste høyttalern til eltax har vel forresten en veiledene pris på rundt 8000 kr. Men den kan fåes kjøpt ned til 5000 kr noen steder. Den har også slått B&W dm603 S3 i et par tester. Imponerende spør du meg. :o Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 27. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2003 hva mener dere eg bør kjøpe da? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 hva mener dere eg bør kjøpe da? For mest mulig bass: Eltax. For nok bass i massevis i et vanlig rom, og et av verdens beste subelementer: Zachry og Peerless XLS. I Audio Physic's nye toppmodell sitter det to stykk XLS 10" i hver høyttaler. Og prisen? Godt over årslønna til de fleste her; 425 000 norske kroner. Det burde vel si litt om hvor bra Peerless XLS er? Har du likevel lyst på Eltaxene fordi de gir mest bass for pengene, kjøp dem. Men jeg tviler på at du kommer til å bruke dem særlig lenge, mange blir jo kresnere på lyden når de blir eldre. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 hva mener dere eg bør kjøpe da? For mest mulig bass: Eltax. For nok bass i massevis i et vanlig rom, og et av verdens beste subelementer: Zachry og Peerless XLS. I Audio Physic's nye toppmodell sitter det to stykk XLS 10" i hver høyttaler. Og prisen? Godt over årslønna til de fleste her; 425 000 norske kroner. Det burde vel si litt om hvor bra Peerless XLS er? Har du likevel lyst på Eltaxene fordi de gir mest bass for pengene, kjøp dem. Men jeg tviler på at du kommer til å bruke dem særlig lenge, mange blir jo kresnere på lyden når de blir eldre. Ikke kjøp Eltax Atomic subwofer iallfall! En kamerat av meg har den 15", for det første spiller den ukontrollert etter min mening. Da blir lyden brummete og man får ikke skikkelig punchbass. I tillegg så kuttet subwoferen etter en tid, mest sansynlig er det noen interne kabler som ikke har tålt trøkket! For dårlig spør du meg! Oppsummering: 1 15" krever generelt 3 12" for å gi samme trøkk, så om du er en techno, house, trance.... type så passer nok Eltax for deg! Men om du hører på musikk så er det nok best å kjøpe et annet merke! Gjerne Peerless som en over skryter bra av. Har desverre ikke hørt dette elementet og kan ikke si meg enig eller uenig i dette. -Chief- Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 En av grunnene til at 15" spiller ukontrollert er at den er plasert for nærme vegg, for høy delefrekvens eller at rommet er for lite. Ellers så flytter 2x12" mer luft en 1x15" med samme slaglengde. Peerless subben flytter nesten like mye luft som 15" til eltax. Og Peerless elementet er nok ikke verdens beste sub-element, men det er ganske bra til prisen. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Siden jeg faktisk ikke har hørt en eneste Eltax-høyttaler i hele mitt liv skal jeg la være å viderebringe mine fordommer mot disse produktene. MEN: En billig sub med 15" vil sjelden være noen sukses hvis du ikke er ute etter havregrøtlyd. Det er enkelte naturlover som ikke så lett kan kompenseres med dyktige ingeniører og/eller markedsførere. Deriblant loven om masse og bevegelse. Kraft=masse*akselerasjon. Det betyr i klartekst at hvis du skal ha en sub som ikke blir liggende "en halv takt" etter må du enten ha et lite og lett element eller grisestor forsterker. (Og gjerne begge deler...) I tillegg kommer selvsagt fornuftig utforming av kasse, bassrefleks osv. Dette koster også tid/penger/kunskap å gjøre riktig. Jeg er den første til å inrømme at dette ikke betyr at du ikke kan få mye morro ut av et par lefsete 18"ere i selvsnekrede kasser type "ad hock" koblet rett på din gamle Sansui 2*60w integrerte forsterker. (Har prøvd, og TV-røret kom i selvsving. Thank You Thorn ) Men hvis du er ute etter mer enn bare rabalder må du fire enten på budsjettet, lydkvaliteten eller lydtrykket. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 For å summere opp denne tråden.. Eltax'en er noe dritt. Peerless XLS er et rått element. Den billige femtetommeren til Eltax flytter kanskje litt mer luft, men lyden av slike saker går man fort lei av! Jeg sier man kanskje kan like Eltax'en i en liten periode, men så er det stopp Neste gang vil man prioritere lydkvalitet framfor lydkvantitet - tro meg! Forøvrig koster bare det Peerless XLS 12" elementet hele 1.790,-kr hos ELTEK. Det har én tomme linjær slaglengde... 25mm.. jeg har ikke hørt den, men har full tro på at den er vanvittig. Er nok ikke uten grunn at den brukes i Frode Steen's dynabels (DIY) subwoofere. Så mange selvbyggere kan ikke ta feil! www.dynabel.no Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 For å summere opp denne tråden.. Eltax'en er noe dritt. Peerless XLS er et rått element. Den billige femtetommeren til Eltax flytter kanskje litt mer luft, men lyden av slike saker går man fort lei av! Jeg sier man kanskje kan like Eltax'en i en liten periode, men så er det stopp Neste gang vil man prioritere lydkvalitet framfor lydkvantitet - tro meg! Forøvrig koster bare det Peerless XLS 12" elementet hele 1.790,-kr hos ELTEK. Det har én tomme linjær slaglengde... 25mm.. jeg har ikke hørt den, men har full tro på at den er vanvittig. Er nok ikke uten grunn at den brukes i Frode Steen's dynabels (DIY) subwoofere. Så mange selvbyggere kan ikke ta feil! www.dynabel.no Elementet kosta 1590 kr på ljudia sist jeg så etter. (penger å spare...) Grunnen til at elementet er så populært er at kassevolumet blir lite. Har man ingen krav om små kasser kan man få atskillig mer trøkk for penga. Men ingen tvil om at det er sykt bra, eltax blir nok altfor dårlig i en slik sammenligning ja. Lenke til kommentar
GeForCeFx? Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Hva mener dere jeg bør investere i da? Kan dere ikke komme me noen bra forslag. STooooor sub vil jeg ha. Samme hvor stor har ikke begrensning der. Trenger mye bass til film og mye til musikk. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hva mener dere jeg bør investere i da? Kan dere ikke komme me noen bra forslag. STooooor sub vil jeg ha. Samme hvor stor har ikke begrensning der. Trenger mye bass til film og mye til musikk. Blargh! Først skal du svare på ett forbannet viktig kriterie, hvor stort rom har du? OG, du har nå lært at EKSTREM, GOD bass i store rom koster, du kan glemme eltax-priser. Du mener heller ikke at forslagene våre er gode? Hæ hæ? Utakknemlige *** Utifra hva du skriver kan det virke som du blåser en lang marsj i lydkvalitet. Kjøp et par Eltax 15" subber da vel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå