Msandvik Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) (Hm, ser ut til at denne tråden havnet på feil plass. Skulle vell helst vært plassert i "Overklokking av prosessor"-seksjonen.) Har en Intel E6750 dual core processor som er på stock 2.67 ghz. Etter å ha lest masse guider og slikt så har jeg funnet ut hvordan overklokking gjøres men jeg har litt problemer med min BIOS. Jeg har ASUStek p5k 0603 motherboard/bios. Jeg må inn i BIOS for å skifte FSB fra 333 til 400 for eksempel. Eventuelt skifte min RAM "ratio" til 1:1 hvis det trengs (Har 4GB Corsair DDR2 800mhz RAM). Problemet mitt er rett og slett at jeg finner ingen plass i min BIOS hvor jeg kan skifte FSB eller RAM ratio i det hele tall. Det eneste jeg kan bytte på er CPU ratio (mellom 6 og 8, men dette har jeg ingen planer om å tulle med). Hvordan får jeg skiftet på FSB'en? Jeg har prøvd windows software variant for og skifte på FSB. Et program som heter "Clockgen" men det programmet fant ikke automatisk mitt hovedkort-oppsett og jeg kjenner ikke igjen noen av tallene i drop-down-menyen der heller.." Noen ideer? PS: Hvis noen av dere har noen generelle ideer on overklokking at en E6750 med stock vifte så hadde det vært greit også. Den kjører ganske varmt allerede med stress-test program (55-58 grader på begge processorene) men jeg tenkte kanskje jeg kunne overklokke så mye som mulig uten å forrandre på volten til CPU'en, slik at den i teorien ikke skulle bli noe varmere. Hvis jeg trenger ny vifte uansett for å overklokke E6750 til cirka 3.2 ghz, hvilken vifte er bra og kjøpe? PS2: Sorry hvis alt dette har blitt spurt før. Jeg har lest så mye dill dall nå at jeg har hodepine og har muligens oversett relevant info her på forumet. (Jeg har WIndows Vista Ultimate 32 bit) Endret 28. september 2008 av Msandvik Lenke til kommentar
Msandvik Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Etter mye leting med google fant jeg en liste over diverse "key-codes" for å få tilgang til skjulte instillinger. CTRL-F1 funket for meg. Da fant jeg overklokke-innstillinger under "power". Jeg prøvde meg litt med det lille jeg har lært etter mye lesing på internet. Fikk enten feilmelding etter 5 minutter i stress program, problemer for PC'en med å "poste" (starte) eller for varme temperaturer (64+ c). Jeg fant til slutt ut hva problemet var. Kabinettet mitt. Her er en sammenligning.. 1. Med kabinettet intakt, UTEN overklokking med stock kjøler = 2.67 ghz 60celcius under 100% stress. 2. Med kabinettet intakt, MED 375 FSB med stock kjøler = 3.0 ghz 64+celcius under 100% load. 3. Med kabinett-døren/siden tatt av slik at man ser innmaten til PC'en, MED 375 FSB med stock kjøler = 3.0 ghz 50-53celcius under 100% load. (har også skiftet fra "auto" core-volt til 1.2625 core-volt men dette har jeg gjort før uten at temperaturen holdt seg under 64c med overklokking) Her og nå så ser alt helt stabilt ut og underlig nok er det nesten 10 grader kaldere MED overklokking nå enn det var UTEN overklokking før jeg åpnet kabinettet. Logikken sier at kabinettet hadde veldig dårlig "air flow" men kabinettet mitt er unødvendig stort, har fine vifter, perforert metall-deksel oppå, på sidene og bak for bedre "air flow" og så videre. For og være helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor alt ble så mye kaldere nå. Kanskje jeg ikke burde tenke noe over det og bare krysse fingerene og håpe at det holder seg slikt. Hvis noen har noen ideer eller vil diskutere dette så for all del "speak up". Jeg er helt klart ikke ekspert på dette så all insikt vill være bra for meg, om enn bare for å gi meg mer innsikt på hva som skjer her. Endret 30. september 2008 av Msandvik Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) o Endret 31. mai 2010 av MatseMats Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Vel, du har kanskje senket spenningen da...? Er ikke normalspenning på den prosessoren 1,3V ved full belastning? Min ligger ihvertfall på rundt 1,168V i idle, men spretter avogtil opp til rundt 1,3V når prosessor får litt å gjøre.. Det har endel å si for temperaturen det.. Men hvorfor tok du bort "auto" på strømstyring? Hvis du underspenner cpu er det ikke rart at du ikke kommer deg til 400fsb. Jeg kom vel til 420 eller 425 før minnet begynte å krangle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå