Plecto Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei. Er i gang med å overklokke min P4 3.4GHZ S775 CPU. Jeg ligger nå på litt over 4 GHZ stabilt, fikk den opp til 4.2 GHZ, men da restartet den seg etter en stund på skrivebordet. Jeg prøver å stille litt på spenningene, men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal stille på, hvor mye eller hvor mye som er for mye :S Jeg kan stille på fire forskjellige spenninger bl.a. CPU core og rammen, skal disse justeres parallellt gradvis opp, eller er det kun enkelte av dem som er aktuelle? Og hvis systemet mitt er ustabilt, kan jeg da prøve å justere volten opp hakk for hakk, eller kan dette være farlig. Jeg har vannkjøling så jeg trur ikke det kommer til å bli noe problem med temperaturen. Har nå en idle på 32 grader og en load på rundt 39, en prescott CPU har jeg hørt takler en ganske høy temperatur, da jeg hadde boxed vifta hadde den en idle på rundt 45. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) CPU core, også kalt vcore er CPU'ens kjernespenning, og det er som regel denne du forholder deg til når du klokker. Minnespenninga kan også økes, men det er kun nødvendig hvis du har litt overklokk på minnet, og ikke vil kjøre et slakkere forhold på rammen som senker frekvensen. Hvis systemet blir ustabilt og ikke noe annet fungerer, så er økning av vcore en mulighet. Største faren er som regel at CPu'en kan fort bli ganske varm ved økning av spenninga, og i tillegg reduserer det levetiden. Hvor mye som er mye er litt opp til hver enkelt, noen våger mer enn andre. Men alt op til 1,6v vil jeg anse som normalt, over det er det litt mer risky. Men det kan fint gå bra med spenninger langt over 1,6v, men det er opp til deg hvor langt du vil gå. Følg med temperaturene når du øker vcore iallefall. Hvis du tenker på en 24/7 klokk, kan det være en fordel å holde vcore litt i sjakk, og ikke peise på og kjøre det slik. Høy vcore trenger du bare ved testing av maksklokk. Endret 29. september 2008 av Brian Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Så endring av alt annet enn vcore spenningen vil ikke hjelpe på stabiliteten? Og hvilke andre negative effekter enn temperatur og levetid har endring av vcore spenningingen? Jeg leste også noe om at klokking av cpu også fører til klokking av resten av systemet, bl.a. skjermkort og RAM. Jeg husker at på mitt tidligere hovedkort kunne jeg velge å skille PCI-exp slotten fra CPUen trur jeg det var slik at klokking av cpu ikke førte til at skjermkortet ble klokket, men en slik funksjon ser det ikke ut til at mitt hovedkort har. Og hva bestemmer grensene for hvor mye en CPU kan klokkes? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Satte vcore på rundt 1.58V og hadde en frekvens på 4,5GHZ da alt gikk rett til helvete :S Pcen skrudde seg rett av, restartet CMOS for å få den opp igjen, men da jeg prøvde å boote windows sto det at installasjonsprogrammet starter på nytt, noe den gjorde. Satte inn XP cden, men når jeg får opp en melding om jeg vil installere driveren til lydkortet slutter tastatur og mus å fungere. Hovedkortet mitt har ingen PS2 porter så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Men hvordan er det mulig at klokkingen tok kvelden på windows? Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Gå i bios og sett alle innstillinger slik som leverandør fra hver enkelt komponent har satt. det står gjerne på esken til CPU, og kanskje en liten lapp på minnebrikkene. Hovedkort m/NB SB skal kunne klare stå på auto. F.eks. v-core setter du til stock eller litt høyere Minnebrikker setter du som oppgitt. Ellers, Dette med at windows vil installere på nytt kan skyldes både data korrupsjon pga f.eks pciEX klokket seg og du har SATA hardisker. Men det kan også være så enkelt som at windows ikke kjenner igjen systemet pga store forandringer. Når det kommer til mus og tastatur, må du gjerne aktivere dette i bios også. Du finner det som oftest ganske lett med å bla gjennom de forskjellige menyer. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Så endring av alt annet enn vcore spenningen vil ikke hjelpe på stabiliteten? Og hvilke andre negative effekter enn temperatur og levetid har endring av vcore spenningingen? Jeg leste også noe om at klokking av cpu også fører til klokking av resten av systemet, bl.a. skjermkort og RAM. Jeg husker at på mitt tidligere hovedkort kunne jeg velge å skille PCI-exp slotten fra CPUen trur jeg det var slik at klokking av cpu ikke førte til at skjermkortet ble klokket, men en slik funksjon ser det ikke ut til at mitt hovedkort har. Og hva bestemmer grensene for hvor mye en CPU kan klokkes? Hvis du har redusert og fått for eksempel minnet vekk som hindring for CPU, så er det vcore som gjelder for å få høyere klokk. Så vidt jeg har kjennskap til, så er det mest temperatur og levetid som blir påvirket av vcore økning. Når du klokker CPU'en vil som regel også minnet klokkes opp, noe som fort kan bli en brems hvis du ikke har noen av skikkelig kvalitet. På litt eldre systemer så må du også låse PCI-E frekvensen, slik at den ikke klokkes sammen med resten av systemet. Du klokker ikke skjermkortet ved økning av PCI-E, da klokker du bare PCI-E porten. Se om du kan sette den manuelt til 100, det skal som regel funke. Hold den unna auto iallefall. Grensene for hva som bestemmer hvor langt en CPU kan klokke, kommer an på hvor mye vcore du mater den med, hvilken chip du har, flaks/uflaks osv. Det er dermed umulig å si hvor langt akkurat din vil klokke for eksempel. Satte vcore på rundt 1.58V og hadde en frekvens på 4,5GHZ da alt gikk rett til helvete :S Pcen skrudde seg rett av, restartet CMOS for å få den opp igjen, men da jeg prøvde å boote windows sto det at installasjonsprogrammet starter på nytt, noe den gjorde. Satte inn XP cden, men når jeg får opp en melding om jeg vil installere driveren til lydkortet slutter tastatur og mus å fungere. Hovedkortet mitt har ingen PS2 porter så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Men hvordan er det mulig at klokkingen tok kvelden på windows? Det skal være en funksjon i biosen som lar deg sette usb tastatur aktive under slike forhold også. Nå husker jeg ikke i farta hva det het, men let etter noe som stemmer bra med det du er ute etter. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Da var XP oppe igjen Jeg satte ram frekvensen fast til 533Mhz og da gikk det lang bedre. Har nå 4,5GHZ stabilt med en load på 45 grader Men hvilke konsekvenser har det at PCI-exp slotten blir klokket? For jeg kan ikke finne noen funksjon som låser denne. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Har du mulighet til å sette en gitt frekvens på den? Så lenge den ikke står på auto eller noe slikt, men på spesifisert frekvens derimot, så skal den ikke klokkes. Følgene av dette er som regel at XP kan bli korrupt, og alt vil bli uleselig noe som resulterer i reinnstallering som eneste utvei. Endret 30. september 2008 av Brian Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Følgene av dette er som regel at XP kan bli korrupt og alt vil bli uleselig noe som resulterer i reinnstallering som eneste utvei. Dette er jeg ikke interessert i :S Men da trur jeg overklokkingen er slutt. Windows registrerer ikke klokkingen lenger, i BIOS står det oppgitt 4.5GHZ, men ikke i windows. Etter en N-bench test viser det seg at den yter som om den ikke er klokket :S Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Registrerte den det det tidligere da? Prøv å sett klokken lavere, eller ved samme frekvens du hadde den tidligere. Du lagrer bios innstillingene etter du klokker ja? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Prøvde å sette tilbake til der jeg hadde det, men det hjalp ikke. Ja, jeg lagrer i bios ja Men jeg forstår ikke hvordan Windows kan klokke ned CPUen igjen, windows styrer vel ikke sånt? Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 hehe, du har nok ikke deaktiver c1e eller hva det nå heter.. vet ikke hva den heter til p4 prosessorer faktisk.. den gjør så den setter ned multipliern når windows/pcen idler. er en god del egenskaper til cpu du bør deaktivere før du klokker.. windows skal da finne den klokken du kjører går jeg sterkt utfra. jeg har aldri opplevd noe annet bortsett fra de ganger jeg setter ned multipliern for å finne max fsb. og windows viser da for høy klokk.. .. legg dette prosjektet på hylla en liten stund og les litt om overklokking og hva du skal starte med å gjøre, så finner du nok ut og kan prøve igjen. Det ligger 100vis av slike tråder i bla.a dette forumet og også andre forum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå