Sinsen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei! I dag kjører jeg en 97 modell Toyota Camry. Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med denne bilen, den har ytelse og komfort som passer meg veldig bra. Men, familien blir større, og jeg har lyst på en bil med litt mer plass, og, en bil som er mer behagelig å kjøre på vinterføre. Camryen er såpass gammel at den ikke har antiskrens. Jeg kjører en god del strekningen Oslo-vestlandet, og når det er dårlige forhold om vinteren så klarer jeg ikke helt å slappe av i den. Jeg føler rett og slett ikke at veigrepet er veldig godt når føret er på det verste. Spørsmålet mitt er da, hva må til i en bil for at den skal være behagelig å kjøre også på småkrevede vinterføre? Vil kun antiskrens gi meg det jeg ønsker, eller er dette merkbart kun når veigrepet faktisk forsvinner? Er det firehjulstrekk jeg trenger, eller vil det være nok rett og slett å benytte en mer moderne bil? Takk. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 om antiskrens fra Wikipedia Numerous studies around the world confirm that ESC is highly effective in helping the driver maintain control of the car and saving lives and reducing the severity of crashes.[8] In the fall of 2004 in the U.S., the National Highway and Traffic Safety Administration confirmed the international studies, releasing results of a field study in the U.S. of ESC effectiveness. NHTSA concluded that ESC reduces crashes by 35%. Additionally, Sport utility vehicles (SUV's) with stability control are involved in 67% fewer accidents than SUVs without the system. The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) issued its own study in June 2006 showing that up to 10,000 fatal US crashes could be avoided annually if all vehicles were equipped with ESC[9] The IIHS study concluded that ESC reduces the likelihood of all fatal crashes by 43%, fatal single-vehicle crashes by 56%, and fatal single-vehicle rollovers by 77-80%. ESC is described as the most important advance in auto safety since the seat belt by many experts.[10] including Nicole Nason,[11] Administrator of the NHTSA,[12] Jim Guest and David Champion[13] of Consumers Union[14] Max Mosley of the Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), E-Safety Aware[15], Csaba Csere, editor of Car and Driver[16], and Bill Kozyra, CEO of Continental Automotive Systems[12] The European New Car Assessment Program (EuroNCAP) "strongly recommends" that people buy cars fitted with stability control.[17] The IIHS and Consumer Reports are so impressed with ESC that vehicles cannot earn their Top Safety Pick ratings without ESC.[18][19] det spørs om du merker så mye til systemet sånn til vanlig, men fakta kan også være beroligene.. antiskrens er tingen! en ting man bør huske på når du kjører 4WD: du får bare utbytte når du gir gass. noen tror at biler med 4WD har dobbelt så mye grep uansett hva man gjør, noe som selvfølgelig er feil. Lenke til kommentar
Pals Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Spørsmålet mitt er da, hva må til i en bil for at den skal være behagelig å kjøre også på småkrevede vinterføre? Vil kun antiskrens gi meg det jeg ønsker, eller er dette merkbart kun når veigrepet faktisk forsvinner? Er det firehjulstrekk jeg trenger, eller vil det være nok rett og slett å benytte en mer moderne bil? Kjøp en bil med antiskrens. Det er det viktigste sikkerhetsutstyret på kjøretøy siden innføringen av sikkerhetsbeltet. Jeg har selv blitt reddet av antiskrens et par ganger, i situasjoner jeg aldri hadde klart å komme meg ut av ellers. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe bil uten dette utstyret. Veigrep har naturlig nok stor betydning. Dekk først og fremst. Ikke spar penger her! Mange har falt for fristelsen å endre bilens utseende gjennom senking / bredere dekk / lavere profil. Bilen blir penere, men ikke bedre å kjøre på vinterføre. Se på oppsettet på en rallybil rigget for vinterløp: Høy fjærvandring, smale dekk. Ingen tilfeldighet. Til slutt betyr biltypen litt. Vekt og vektfordeling, frem/bak/firehjulstrekk, motorkraft. Vekt = marktrykk = bedre grep. Men så var det fysikken da. Jo mer masse du setter i bevegelse, desto mer kraft skal det til for å endre retning. Firehjulstrekk virker bare marginalt på sikkerhet, desto mer for fremkommelighet. Selv om mange vil protestere på det. Ja - du kan kjøre fortere med firehjulstrekk, men det opphever ikke de fysiske lover. Motorkraft betyr også litt. Greit at du har nok kraft til å balansere bilen godt. Men ikke for mye. Automatgear er kanskje ikke optimalt på vinterføre, men det kommer nok mest an på sjåføren. Så anbefalingen blir demed: Beholder du Camryen så er dekkene det du bør fokusere på. Kjøper du en annen bil, så bør du absolutt ha antiskrens - og gode dekk. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Takk for svar. Camryen må uansett byttes ut for å få litt mer bagasjeplass. Jeg tenkte forsåvidt ikke over det dere nevner ang 4x4. Det hjelper jo faktisk kun ved akselerasjon ja... man tenker liksom at trekk på alle hjul skal gi bedre grep gjennom svingen på egen hånd. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Takk for svar. Camryen må uansett byttes ut for å få litt mer bagasjeplass. Jeg tenkte forsåvidt ikke over det dere nevner ang 4x4. Det hjelper jo faktisk kun ved akselerasjon ja... man tenker liksom at trekk på alle hjul skal gi bedre grep gjennom svingen på egen hånd. Det aller aller aller viktigste for å føle seg trygg på vinterføre er gode dekk. ESP hjelper ikke mye hvis du kjøper billige dekk av type Nexen eller lignende. Bruk penger på skikkelige dekk fra kjente produsenter som Nokain, Michelin og Continental. Er det mye holkeføre der du kjører så er det bare piggdekk som gjelder. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Ja - du kan kjøre fortere med firehjulstrekk, men det opphever ikke de fysiske lover. Jeg har reddet meg ut av flere situasjoner hvor jeg med en bil uten firehjulstrekk ikke ville ha klart det... situasjoner hvor man må gi gass for å rette opp bilen og gjenoppnå kontroll, dette er firehjulstrekk veldig bra til. Men du må ha permanent 4wd. Føler at ESP blir for "overgripende" i mangel av et bedre ord. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Ja - du kan kjøre fortere med firehjulstrekk, men det opphever ikke de fysiske lover. Jeg har reddet meg ut av flere situasjoner hvor jeg med en bil uten firehjulstrekk ikke ville ha klart det... situasjoner hvor man må gi gass for å rette opp bilen og gjenoppnå kontroll, dette er firehjulstrekk veldig bra til. Men du må ha permanent 4wd. Føler at ESP blir for "overgripende" i mangel av et bedre ord. Er dette da alminnelig kjøring, eller er det sånn at du vet du kjører opp mot grensen av det som fungerer? Jeg tror jeg forstår hva du mener med at antiskrens kan "ta over" litt mye, men jeg er egentlig bare interessert i komfort når jeg kjører, ikke høy ytelse eller veldig involverende kjøreegenskaper. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Ja - du kan kjøre fortere med firehjulstrekk, men det opphever ikke de fysiske lover. Jeg har reddet meg ut av flere situasjoner hvor jeg med en bil uten firehjulstrekk ikke ville ha klart det... situasjoner hvor man må gi gass for å rette opp bilen og gjenoppnå kontroll, dette er firehjulstrekk veldig bra til. Men du må ha permanent 4wd. Føler at ESP blir for "overgripende" i mangel av et bedre ord. Er dette da alminnelig kjøring, eller er det sånn at du vet du kjører opp mot grensen av det som fungerer? Jeg tror jeg forstår hva du mener med at antiskrens kan "ta over" litt mye, men jeg er egentlig bare interessert i komfort når jeg kjører, ikke høy ytelse eller veldig involverende kjøreegenskaper. Vel, jeg finner det vanskelig å se for meg situasjoner der man faktisk "kjører etter forholdene" og faktisk får problemer med å holde bilen på veien, så dette er nok litt mer "inspirert" kjøring... Men etter erfaring er det svært få som har "riktig" fart etter forholdene på vinterstid mtp stopplengde ved faresituasjoner, etc. Men jeg kan fortelle deg at du føler deg mye mer "trygg" med en 4wd på vinterstid. Jeg har kjørt en del fwd biler som ikke vil annet enn å miste kontrollen på glatt føre. Men en 4wd er mye mer balansert, og du har faktisk mye bedre grep enn alle andre, i alle andre situasjoner enn ved bremsing. Jeg har en bil med permanent 4wd og noen gamle piggdekk fra 1996 som jeg kjøpte for 100kr. Men har fortsatt problemer med å miste kontrollen Endret 28. september 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Gode piggdekk er ett must, med mindre du BARE kjører i by Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Har selv bodd i utkanten av byen (landet) og ikke hatt noe problemer med piggfritt.. Riktig nok Conti WinterViking3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 De som føler seg tryggest med pigger, bør vel fortsette med det? Selv har jeg kjørt piggfritt i 10 år nå, både på "landet", på fjellet, vestlandet og selvsagt i byen, uten problemer. Selvsagt er piggfritt glattere på våt is, men på alle andre føre oppleves piggfritt som likeverdig eller bedre enn piggdekk. Har du ABS og ESP i tillegg, bidrar dette også til sikkerheten. Kjenner likevel flere som ikke kommer til å bytte til piggfritt, de synes lyden av piggene i asfalten (!) er betryggende. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg har gode piggfrie dekk, abs, antispinn, antiskrens og relativt svak motor. Alt dette samt at jeg er klar over fysiske lover gjør at jeg føler meg relativt trygg på vinterføre. Det viktigste er nok gode dekk, samt kunnskap om at man har dårligere veigrep om vinteren og kjører deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå