Gå til innhold

Eldre rosemalt kiste...Hvordan få opp?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er det eksakt riktige forumet, men forsøker iallefall.

 

Saken er iallefall den at vi har noen kister på loftet som tilhørte min bestemors - bestemors søster. Det står 1840 på den, og den er rosemalt. Saken er den at ingen vet hvor nøkkelen kan være, og jeg har iherdig forsøkt å lete. Uten noen hell. Derfor lurer vi på hvordan skal vi få åpnet den? For er uaktuelt å ødelegge den på noen som helst måte.

 

Har i tankene å kontakte en som driver på med nøkler om hvordan de kan fåes opp, evt, få dirket det opp. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis låsen ligner noe av det jeg har sett før på låven ved hytta vår så bør det ikke være vanskelig å åpne. Jeg "dirket" opp en slik da jeg var rundt 10 år gammel. Den originale nøkkelen vil sannsynligvis se ut som en forvokst utgave av de nøklende du bruker i vanlige dører i moderne hus. Prøv med slike bøyde umbraco-nøkler (sånne sekskantede som følger med IKEA-møbler for montering). Eventuelt må du til å bøye tykk ståltråd eller lignende.

 

Det kan selvfølgelig også være jeg tar helt feil og låsen krever mye mer arbeid. En låsesmed burde i alle tilfeller kunne hjelpe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...